Eerste zelfgemaakte 'salontafel'!

SMFLK

Nieuw lid
8 feb 2013
12
0
Eindelijk de motivatie en tijd gevonden om mijn 'salontafel' te vervaardigen!
Het concept was simpel: gebruikte vuren balken verlijmen en daar 4 zwenkwielen aan toevoegen.
Echt creatief zullen de meeste het niet vinden maar als eerste project heb ik er een hoop van geleerd!

- balken laten schaven
- balken verlijmd
- blad op maat gezaagd
- helemaal vlak geschuurd

Het resultaat mag er best wezen! Ik weet alleen nog niet zo goed hoe ik het moet afwerken, suggesties?

IMG_4214.JPGIMG_4215.JPGIMG_4216.JPG
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Leuk simpel ding, alleen als tip voor de volgende keer is om de jaarringen van de balken om en om te verlijmen. dit tegen het krom trekken. Als afwerking zou ik of een kleur schilderen of in de olie zetten aanraden.
 

SMFLK

Nieuw lid
8 feb 2013
12
0
Ik had de jaarringen ook om en om willen leggen alleen de andere kant van de balken vond ik te gehavend.

Zou een binnenbeits met notenkleur iets zijn?
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Goed gelukt zo te zien!
Afwerking: helemaal afhankelijk van je persoonlijke voorkeuren / inrichting.
Persoonlijk geloof ik sterk in het behouden van de oorspronkelijke houtkleur dus ik zou 'm neutraal lakken...
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Balken hoef je niet om en om te leggen als je dat niet wilt ivm het uiterlijk. Voorwaarde is wel dat je het hout tot 10% droogt ipv de 'standaard' 12/13%.

Kleur moet je zelf weten, proefje is natuurlijk het beste om te doen voordat je hem helemaal insmeert ;). De kantjes van het blad zal ik nog wel even breken. (45 graden freesje erlangs, R2 freesje of gewoon een grof schuurpapiertje) Dit doe je niet alleen om de afwerklaag beter te laten hechten maar ook om er voor te zorgen dat de randen niet scherp aanvoelen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Hee, een hondje.

Ben je niet bang dat bij een klein stootje tegen de tafel, deze zal gaan rollen en vervolgens alle glazen om vallen?

Grts, Raymond
 

SMFLK

Nieuw lid
8 feb 2013
12
0
Een hondje, wie weet komt hij nog van pas! Hij weegt aardig wat dus die vallende glazen zullen wel meevallen. Kan er altijd nog wielen met een rem onder monteren.

kantjes breken heb ik al gedaan, wilde het zo subtiel mogelijk.

zal binnenkort eens een proefstukje beitsen!

bedankt voor der reacties.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.