Bescheiden begin!

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Toch maar eens de stoute schoenen aan getrokken en gepost. Ben al een tijdje 'gluurder' op dit forum en sinds kort geregistreerd.
Nu een eerste bescheiden werkstuk ter hand genomen.

Een naaikoffer namaken. Mijn vader heeft er ooit eens één nagemaakt van een origineel van mijn oma (ik ben 53! dus oma zou zijn......??? euh...Oud!) en die ben ik nu voor mijn dochter aan het namaken. Beroemd omdat ik die naaikoffer altijd gebruikte om de knuffels te repareren.

IMAG0699.jpg
IMAG0700.jpgIMAG0717.jpg
IMAG0721.jpg
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Haha dank je. Ik maak maar geen detail foto's..... nog veel puntjes voor verbetering maar ik ben tevreden. Zeker met de tools en werkplaats (heb ik niet dus zwerf van keukentafel naar garage en op en neer) die ik voorhanden heb.

Ik had ook graag een andere verbinding genomen maar vond dat te hoog gegrepen. dus maar gewoon een verlijmde stoot verbinding. De bodem is van triplex en die is wel ingefreesd. dat zal op deze maten voldoende stevigheid en duurzaamheid geven denk ik zo.


Grt Hans.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Edit: koud verlijmd dus

Laat ik dan zo zeggen als je de boel gaat bekleden met stof zet er dan maar een paar messing spijkertjes in.... En stukje opbouwende kritiek: mooie gelijke plankjes. Dat is op zich al een kunst voor beginners om gelijke afmetingen te maken.
 
Laatst bewerkt:

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
@ Zuma: Dank je. en Nee er komt geen stof als bekleding in. Au Naturel!

Ik zat inderdaad al te twijfelen om er een paar spijkertjes zonder kop in te zetten voor de zekerheid.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik zat inderdaad al te twijfelen om er een paar spijkertjes zonder kop in te zetten voor de zekerheid.

Als je wil dat het langer meegaat dan een paar jaar dan is dat wel aanbevelingswaardig. Mocht de verbinding los laten, wat het zeker gaat doen op een moment dan valt het niet gelijk uitelkaar.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
Als je wil dat het langer meegaat dan een paar jaar dan is dat wel aanbevelingswaardig. Mocht de verbinding los laten, wat het zeker gaat doen op een moment dan valt het niet gelijk uitelkaar.
je ziet weer beren op de weg, heb er een staan van zo'n 30 jaar oud, geen spijkertje erin en geen lijmnaad los.
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Ik vraag me dat ook af. Die mijn vader gemaakt heeft, ik denk zo'n 30-35 jaar geleden staat hier met exact 1 losse verbinding. ook alles stoots verlijmt.

Zou het niet mede afhangen van (ja denk ik) van de houtsoort en droging daarvan?
Ik heb eiken gebruikt, een redelijke oude plank en dus al héél lang gedroogd. Daar zit weinig werking meer in.

En dan nog de kwaliteit van de houtlijm? Als je een goede soort neemt van tegenwoordig of van destijds?

Maar eerlijk is eerlijk, het is een zwakke verbinding en kan beter :eek:.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Zo te zien gebruik je een D2 lijm, sneldrogend. Op zich een goede en sterke lijm maar omdat je kops en langshout met elkaar verbind zal dit het zwakke punt zijn. Het is goed mogelijk om dit te doen, eerst het kopse hout insmeren, daarna het langshout, vervolgens nogmaals het kopse hout en dan onder druk (klemmen) verlijmen. Door 2x het kopse hout in te smeren trekt er eerst een klein laagje in het hout, het tweede laagje zorgt voor de hechting.
Het ziet er mijns inziens allemaal goed uit, zeker voor een eerste werkje. Heb je zelf de sponning gefreest voor de bodem ? Zo ja, dan was het mogelijk geweest om met hetzelfde gereedschap een betere hoekverbinding te maken. Ach, volgende keer toch !
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Koud verlijmen zonder verbindingen gaat problemen geven, dat zou ik ook niet zo gauw doen. Misschien een kleine schroef (dia 3,0) en daarna een prop in een andere houtsoort om ook wat gedetailleerd effect eraan te geven? Iets van wengé of coromandel zou wel leuk staan.
 

Bram Hermans

Actieve deelnemer
20 dec 2012
80
0
Hombeek (Mechelen), B.
Ziet er erg mooi uit. Maar ik zou toch de verbinding ook versterken. Je hoeft daarom je gedane werk niet weg te doen. Je kan er spijkertjes of misschien - als het latje niet te fijn is - er een fijn deuveltje in tikken.
 

WR1944

Oud hout
Dat is grappig. Ik ben moeilijk van weggooien zodat ik een aardige verzameling restjes heb. Ik probeer dingen te verzinnen om die restjes te verwerken in iets zinvols. En zo'n ouderwetse naaibox was één van de zaken die boven kwam borrelen. Ik zou het dan gaan gebruiken voor de opslag van kleine electronische componenten.
Ik volg de vorderingen, het begin ziet er veelbelovend uit. Dat van die hoekverbindingen kan ik wel een beetje onderschrijven. Met een hoekje uit beide einden, zoals je de groef voor de bodem maakte, geeft je al meer lijmoppervlak.
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Martijn,

Ik had de kopse kanten eerst licht ingesmeerd en even laten intrekken, een tip die ik hier al eerder had gelezen. ;) Dank voor je advies!

Mijn gereedschap is een dremel set en daar heb ik de sponning mee gefreesd inderdaad.
Maar dat ding beweegt nogal als je er druk op uitoefend. Ik heb hem maar met lijmklemmen vast gezet toen ging het wel.
Ik wist dat ik met die dremel geen mooie (=regelmatige) verbinding kon maken dus estetisch ook maar voor de eenvoudigste oplossing gekozen.
De bodem ziet er ook niet uit, maar ja die ziet toch niemand :).

Learning curve????
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Vorderingen van vandaag:

Fineer op de deksels verlijmd en een begin met de scharnieren gemaakt.

IMAG0738.jpg
IMAG0739.jpg

Ps dat zijn niet de definitieve knopjes! was even een proefje..

Morgen verder.

Slaap lekker Hans.
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
De koude verbindingen kan je ook inzagen en er een latje inlijmen. Er zal vast een naam voor deze techniek zijn :) Dit kan er erg mooi uitzien, vooral met een contrastkleur.

Maar er wordt heel veel koud verlijmd, ik zie niet in waarom dit op den duur los zou gaan. Overigens ben ik zelf geen fan van de sneldrogende D2 lijm, mijn ervaring is dat deze slechter plakt dan de normale.
 

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
@Bijtel: Ik ben zeer te spreken over die Pattex. Heb ook met de standaard Bison gedaan maar mijn ervaring is juist dat deze beter plakt. Ik vind ook dat hij een mooie/betere verwerkingstijd heeft (voor mij althans). Ik sta op het punt om eens die amerikaanse te bestellen bij baptist. Lijkt me ook een goede.

Omdat ik het namaak wil ik zoveel mogelijk bij het origineel blijven. dus één houtsoort en zo weining mogelijk 'verstoringen'. Maar ik ben het eens dat details mooi kunnen zzijn. bv hoekjes van panga panga! Maar dat is voor een volgende versie. eerst deze maar eens afmaken!

De koude verbindingen kan je ook inzagen en er een latje inlijmen. Er zal vast een naam voor deze techniek zijn :) Dit kan er erg mooi uitzien, vooral met een contrastkleur.

Maar er wordt heel veel koud verlijmd, ik zie niet in waarom dit op den duur los zou gaan. Overigens ben ik zelf geen fan van de sneldrogende D2 lijm, mijn ervaring is dat deze slechter plakt dan de normale.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.