Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 30

Onderwerp: Bescheiden begin!

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014

Bescheiden begin!

Toch maar eens de stoute schoenen aan getrokken en gepost. Ben al een tijdje 'gluurder' op dit forum en sinds kort geregistreerd.
    Nu een eerste bescheiden werkstuk ter hand genomen.

Een naaikoffer namaken. Mijn vader heeft er ooit eens één nagemaakt van een origineel van mijn oma (ik ben 53! dus oma zou zijn......??? euh...Oud!) en die ben ik nu voor mijn dochter aan het namaken. Beroemd omdat ik die naaikoffer altijd gebruikte om de knuffels te repareren.

IMAG0699.jpg
    IMAG0700.jpgIMAG0717.jpg
    IMAG0721.jpg

Ziet er al goed uit

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Haha dank je. Ik maak maar geen detail foto's..... nog veel puntjes voor verbetering maar ik ben tevreden. Zeker met de tools en werkplaats (heb ik niet dus zwerf van keukentafel naar garage en op en neer) die ik voorhanden heb.

Ik had ook graag een andere verbinding genomen maar vond dat te hoog gegrepen. dus maar gewoon een verlijmde stoot verbinding. De bodem is van triplex en die is wel ingefreesd. dat zal op deze maten voldoende stevigheid en duurzaamheid geven denk ik zo.

Grt Hans.

Edit: koud verlijmd dus

Laat ik dan zo zeggen als je de boel gaat bekleden met stof zet er dan maar een paar messing spijkertjes in.... En stukje opbouwende kritiek: mooie gelijke plankjes. Dat is op zich al een kunst voor beginners om gelijke afmetingen te maken.
    Laatst gewijzigd door zuma; 08-04-14 om 17:26.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    @ Zuma: Dank je. en Nee er komt geen stof als bekleding in. Au Naturel!

Ik zat inderdaad al te twijfelen om er een paar spijkertjes zonder kop in te zetten voor de zekerheid.

Mooi en proper gedaan!
    mvg, seb

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hoosterw Bekijk Berichten

Ik zat inderdaad al te twijfelen om er een paar spijkertjes zonder kop in te zetten voor de zekerheid.
    Als je wil dat het langer meegaat dan een paar jaar dan is dat wel aanbevelingswaardig. Mocht de verbinding los laten, wat het zeker gaat doen op een moment dan valt het niet gelijk uitelkaar.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zuma Bekijk Berichten
    Als je wil dat het langer meegaat dan een paar jaar dan is dat wel aanbevelingswaardig. Mocht de verbinding los laten, wat het zeker gaat doen op een moment dan valt het niet gelijk uitelkaar.
    je ziet weer beren op de weg, heb er een staan van zo'n 30 jaar oud, geen spijkertje erin en geen lijmnaad los.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Ik vraag me dat ook af. Die mijn vader gemaakt heeft, ik denk zo'n 30-35 jaar geleden staat hier met exact 1 losse verbinding. ook alles stoots verlijmt.

Zou het niet mede afhangen van (ja denk ik) van de houtsoort en droging daarvan?
    Ik heb eiken gebruikt, een redelijke oude plank en dus al héél lang gedroogd. Daar zit weinig werking meer in.

En dan nog de kwaliteit van de houtlijm? Als je een goede soort neemt van tegenwoordig of van destijds?

Maar eerlijk is eerlijk, het is een zwakke verbinding en kan beter .

Zo te zien gebruik je een D2 lijm, sneldrogend. Op zich een goede en sterke lijm maar omdat je kops en langshout met elkaar verbind zal dit het zwakke punt zijn. Het is goed mogelijk om dit te doen, eerst het kopse hout insmeren, daarna het langshout, vervolgens nogmaals het kopse hout en dan onder druk (klemmen) verlijmen. Door 2x het kopse hout in te smeren trekt er eerst een klein laagje in het hout, het tweede laagje zorgt voor de hechting.
    Het ziet er mijns inziens allemaal goed uit, zeker voor een eerste werkje. Heb je zelf de sponning gefreest voor de bodem ? Zo ja, dan was het mogelijk geweest om met hetzelfde gereedschap een betere hoekverbinding te maken. Ach, volgende keer toch !
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

Forum Rechten