Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Onderwerp: Eiken wandelstok

Eiken wandelstok

Iemand vroeg mij of ik een wandelstok wou en kon maken van eikenhout.
    Het is wel geen hoogstaand draaiwerk maar het is eens iets anders.
    De doorsnede van de wandelstok is 18 mm.
    20140407_105628.jpg
    20140407_112038.jpg
    20140407_123722.jpg
    Wel een bril nodig om alles recht en stabiel te houden tijdens het draaien.
    20140407_131010.jpg
    20140407_155801.jpg
    20140407_155810.jpg
    Een klein stukje verder afgedraaid zo dat het handvat er op kan.
    20140407_155641.jpg
    Handvat op de lintzaag uitgezaagd en verder veel schuren.
    20140407_155719.jpg
    20140407_155729.jpg
    Het gat waar de stok in gelijmd gaat worden.
    20140407_155920.jpg
    Wandelstok geschuurd en in elkaar. de klant wil hem graag zwart, even kijken hoe ik dit doe want de hout nerf moet wel zichtbaar blijven. en nog een rubberen dop op de onderkant zien te vinden. Foto van eind resultaat volgt als ik alles klaar heb.

mooi werk!

Ik gebruik regelmatig kleurwas om werkstukken donker te kleuren.

Mooi. Ik zou persoonlijk alleen nooit eiken gebruiken voor de stok. Mijn voorkeur heeft hazelaar (en dan uit een hele tak gesneden - bast eraf, met de spookschaaf rond maken en schuren - alle bochten zitten er dan nog gewoon in); voor draaiwerk gebruikte ik al bubinga en wengé...

Handvat vormen gaat heel fijn met surform raspen, bij voorkeur die van microplane...

Goed gedaan. Zwart kleuren met Clou water- of alcoholbeits nr 174. Dan een harde olie er over en eventueel nog afwerken met een paar lagen was er overheen.

Groet, Rob.
    "I may be left handed but I am always right"

Eenvoudig werk zoals je zelf aangeeft, maar toch niet te onderschatten.
    Super gedaan, ik moet ook nog één draaien voor mijn voorbuur.
    IK heb van hem een pruimelaar gekregen waarvan hij een wandelstok wil hebben.
    Laatst gewijzigd door sirjacobsd; 08-04-14 om 18:23.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2010
    Mooi werkstuk. Jan pranger heeft een goede manier om eikehout te 'zwarten', kan hem zo snel niet vinden maar hij zal vast wel reageren.

Groeten,
    Patrick

Staalwol in azijn dompelen. 2 dagen laten staan en dan opbrengen met een kwastje. De reactie met het looizuur zorgt onmiddellijk voor een prachtige zwarte stok...
    vriendelijke groeten,

Ronald Kanne

www.ronaldkanne.nl
    www.dehoutdraaierij.nl

facebook.com/ronaldkanne

Dank voor de reacties allemaal.

@ ronald, Kun je na die twee dagen de staalwol gewoon in de azijn laten zitten of moet je het er dan uit halen? Dit voor als ik het wil bewaren voor een volgende keer.

Ik heb eigenlijk altijd een jampot staan met dit "bocht" en er zit permanent een stukje staalwol onderin zag ik net...
    Ik ben nu toevallig ook met eiken bezig, dit keer een serie schalen :-). Wat een troep geeft dat toch altijd... de hele draaibank zwart en stroef...
    Ik zal daar ook nog wat fotootjes van plaatsen
    vriendelijke groeten,

Ronald Kanne

www.ronaldkanne.nl
    www.dehoutdraaierij.nl

facebook.com/ronaldkanne

@ Ronald, bedankt voor je snelle reactie. Wat denk je ik wil ook eens schalen leren draaien Geeft idd een troep dat looizuur. Ik had het pas met kastanje, echt alle beitels zwart en draaibank ook zwart en verroest na die tijd. Kijk weer uit na je foto verslag.

Forum Rechten