Bureaublad maken als beginner

ivh

Nieuw lid
7 apr 2014
1
0
Ik heb als complete newbie het idee in mijn hoofd gehaald om een bureaublad te maken. Je moet ergens beginnen. :)
Nu ik hier wat meer over na begin te denken, komen er verschillende vragen te boven, waar ik wat advies van de experts over wil.

Project is als volgt: Ik ga een bureaublad maken uit eik, dat steunt aan de uiteinden op 2 identieke kastjes van 80 cm hoogte, 40 cm breedte. Lengte van het bureaublad wordt 3000 mm (dat is de breedte van mijn kamer waar de bureau komt te staan), breedte ongeveer 800 mm. (Lijkt me voldoende)

- Is eik hiervoor een goede keuze? Ik wil 4 bekantrechte, geschaafde, ovengedroogde eiken planken kopen van 3000x800mm. Waar moet ik verder op letten bij het kopen van dit hout? Raden jullie me een andere houtsoort aan?
- Welke dikte zou ik nodig hebben zodat de bureau een normale belasting aankan zonder op termijn door te gaan buigen?
- De ene zegt me om onderaan de eiken planken dwarslatten tegen te schroeven, de ander zegt dat ik beter verlijm. Indien ik verlijm, moet ik dan een tand-groef frezen voor betere verlijming? Hier lijkt het me belangrijk dat er geen kieren in het blad zijn, dus tand-groef lijkt me beter, doch tand-groef uitfrezen kan ik niet zonder freesmachine (heb ik niet). Is recht verlijmen een optie?
- Ik wil een matte vernis gaan gebruiken, zodat de schoonheid van het hout van het hout behouden wordt. De kastjes zijn mat wit. Waar moet ik rekening mee houden zodat indien er dranken gemorst worden op het blad er geen blijvende sporen nablijven? Hoeveel lagen is "genoeg"?
- Wat met werking van het hout nadat alles ineen zit? Ik weet dat je de jaarringen van planken die naast elkaar komen te liggen moet alterneren, moet ik verder nog met iets specifiek rekening houden?

Bedankt!
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hey ivh,

Volgens mij is het om problemen vragen als je onder je blad dwarslatten gaat lijmen, ik zou ze eerder schroeven en zorgen dat de schroeven een beetje "bewegingsvrijheid" hebben. Ik ben nu eenmaal wel geen pro... . Een lengte van 3000 met slechts op de uiteinden een rustvlak van 40cm lijkt me wel een hele grote overspanning, vooral als er nog het gewicht vaan een computer, printer, boeken... op komen.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Dag ivh,

220 cm overspannen zonder al te veel doorbuiging vraagt wel om een knap dikke plank eiken, anders blijft het veren (het zal niet zomaar breken oid) en dat typt volgens mij niet erg fijn. Met een regel eronder (met de draad mee, dus als overspanning tussen de twee kastjes/poten) geef je al veel meer stijfte aan de constructie. Ik heb persoonlijk nog geen blad verlijmd met tand/groef. Als je een redelijk dikke plank (in mijn beperkte ervaring > 20 mm) plank hebt dan is dat lijmvlak al voldoende sterk. Wat betreft de latten haaks onder het blad: altijd schroeven en, zoals seb zegt, met bewegingsruimte aangezien hout haaks op de draad meer werkt dan met de draad mee. Met sleufgaten in die latten ben je al al. Die bewegingsruimte moet er ook zijn in de verbinding met de kastjes/poten. Wat betreft de geschiktheid van eiken: dat is prima hout. Kijk naar de kwaliteit (noesten, tekening en hoe het is gezaagd) en laat je koop afhangen van de gewenste uitstraling (veel spiegels of juist wat minder levendig hout). Wat betreft de afwerking, ten slotte, ben ik een grote fan van osmo hardwax olie. Wij hebben het in twee lagen (zijdeglans) op de keukentafel die dagelijks door mijn twee schatten van kinderen wordt misbruikt en ik heb er nog geen kring in zitten. Mocht die er toch inkomen dan schuur ik hem af en kan íe er weer jaren tegen.

Groeten, veel succes en geniet van je project,

Hans
 

tuoh

Oud hout
Als complete newbie zou ik eerder opteren om een gelijmd massief paneel aan te kopen en dit verder af te werken. Zonder enige kennis terzake is de kans op mislukken levensgroot aanwezig bij het zelf ineen knutselen van een groot werkblad, zo simpel is dat niet, hout is geen homogeen materiaal bijvoorbeeld, de ene plank is de andere niet.
Een massief werkblad van 800mm breedte samenstellen met vier geschaafde delen van 200mm is niet echt realistisch, de kans op vervorming is levensgroot aanwezig. Deze manier van construeren stelt hoge eisen aan de houtkwaliteit, zaagwijze, rv gehalte van het hout, de vaardigheid van de persoon, etc...

Je dient ook te beschikken over voldoende geschikt gereedschap, lijmklemmen, schuurmachine, etc..

Ik zou adviseren, "bezint eer ge begint"

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.