Welke handgereedschap voor een startende hobbyist?

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Er zit wel verschil tussen spaanplaatschroeven en houtschroeven, zie deze discussie: http://www.klusidee.nl/Forum/about26566.html
Daarnaast zijn spaanplaatschroeven te scherp en de dun voor gebruik met pluggen. Ivm het niet 2 hoeven voorboren koop ik alleen maarten houtschroeven, en alleen maar torx. Het nadeel van dat laatste is het wat vaker wisselen van bitje, t20 en t25 gebruik je het meest, itt bijna alleen maar een PZ2 bitje. Maar het niet doorslippen is het wel waard. Misschien is een houten zwaaihaak een leuk project trouwens :)
$_84.JPG
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Deze heb ik hier thuis liggen, prettig ding, alleen heeft hij niet zo'n gleuf daar waar de slotbout zit. Vrij simpel te maken ook, 3 latjes van gelijke dikte, de middelste schuin doorzagen, een gat erdoor met een slotbout en vleugelmoer. Een kant rond maken, een een inkeping aan een kant.
20140410_222433.jpg20140410_222448.jpg20140410_222509.jpg
En hier de 'iets wat' scheve zwaaihaak:
20140410_222651.jpg
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Knap! :)

Iemand een idee wat ik best kan kopen voor het slijpen van beitels?
Ik ben niet van plan om een dure slijpmachine te kopen (toch niet in het begin), dus ik zoek naar een goed alternatief :)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Ha, alweer wat geleerd vandaag. Nooit geweten waar een markeermes voor diende. Of dat ik er überhaupt 1 nodig had... Ja dus :) Loop veel tegen het probleem aan van rafelige randjes en dit is wel een uitkomst!
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Wat betreft het slijpen zijn er bijzonder veel methodes en materialen te vinden. Probeer ze zeker niet allemaal op te zoeken en te vergelijken. Voor je het weet zie je door het bos de bomen niet meer en durf je geen beitel meer aan te raken uit angst dat je een verkeerde slijpmethode of materiaal zou gebruiken.

Het enige wat je nodig hebt om te beginnen is een abrasief (schuurpapier, steen, diamant), iets grofs voor het eerste werk en iets fijner. Gaandeweg ga je zelf wel merken wat je aangenaam vind en wat je vooruit helpt. Het hoeft ook allemaal niet chirurgisch scherp te zijn om goed te werken. Dit wordt in dit filmpje mooi uitgelegd: https://www.youtube.com/watch?v=UbAo4RpM7oM

Ik ben zelf begonnen met een steen van 3 euro uit de Gamma en een paar goedkope diamant plaatjes (echt goedkope). Hier kom je (zeker als beginner) al een heel eind mee.
Op de site van Paul Sellers staat nog een schat aan informatie over slijpen, ook met goedkope materialen.
Veel succes.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Er zit wel verschil tussen spaanplaatschroeven en houtschroeven, zie deze discussie: http://www.klusidee.nl/Forum/about26566.html
Daarnaast zijn spaanplaatschroeven te scherp en de dun voor gebruik met pluggen. Ivm het niet 2 hoeven voorboren koop ik alleen maarten houtschroeven, en alleen maar torx. Het nadeel van dat laatste is het wat vaker wisselen van bitje, t20 en t25 gebruik je het meest, itt bijna alleen maar een PZ2 bitje. Maar het niet doorslippen is het wel waard. Misschien is een houten zwaaihaak een leuk project trouwens :)
$_84.JPG

Das een leuke zaagoefening, ooit eens twee daarvan gemaakt onder begeleiding voor dat ik naar de LTS ging (een met een houten zwaai en een met een stalen zwaai) .
Herinner me dat het werkstuk met de houten zwaai langer was dan de uiteindelijke zweihaak, en dat de schuinte er met een smalle beitel uitgestoken werd.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Is er iemand die een link heeft waar ik zo'n metrische "speed-square" kan halen.
Het lijkt mij wel heel erg handig.

Viperts,

Zal niet makkelijk zijn, in de UK verkopen ze die metric square bij
http://www.toolventure.co.uk/hand-tools/sw-na202.html
, kosten 23 pond, incl levering in de UK, ik weet niet of ze naar het "continent" leveren.
Als je in de VS (amazon.com) bestelt, kost het je iets van 13 Euro, maar dan leveren ze in de VS. Dan moet je de speed square door iemand mee laten nemen.

Waar voor wil je hem gebruiken?

Joep
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
maar dan leveren ze in de VS. Dan moet je de speed square door iemand mee laten nemen.
Waar voor wil je hem gebruiken?
Joep

Doorsturen naar NL is geen probleem, daar heb ik mijn contacten wel voor ;)
Opzich heb ik hem niet persé nodig. Een normale winkelhaak kan in princiepe hetzelfde.
Alleen ik maak vaak 45 graden met de cirkelzaag uit de "losse pols"
Ik kan daar natuurlijk wel een mal of jig voor maken. Maar als ik hem gewoon afteken met de speed square kan ik hem gelijk zagen.
Zoals ik al zei, het kan ook met andere gereedschappen, maar voor die +/- €30 is het een leuk hebbedingetje ;)
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ik laat em gewoon opsturen. Me maat zit in de verzekeringen voor import. Nagenoeg allemaal uit de VS. Motoren, auto's etc. Dus ik laat hem er een bestellen en hier droppen ;)
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Intussen ben ik al wat aan de slag gegaan in mijn nieuwe woning.
Vrij veel ruimte in de kelder, dus ik ga daar ergens een hoekje maken voor al mijn zaag- en knutselwerk te doen :)
Via familie ben ik wat aan afvalplankjes gekomen waar ik de eerste stappen mee heb gezet, namelijk het (proberen) haaks zagen :)
In het verleden had ik al een goede handzaag gekocht, maar niet op gelet dat deze voor nogal grof werk was.
Een fijngetande zaag bijgekocht en dit gaf al een zeer groot verschil.
Al geruime tijd bezig met mooi, proper haaks te zagen.
In het begin was dit niet zo evident, maar nu begint het al aardig te lukken.
Normaal ben ik ook iemand die voor zo'n dingen weinig geduld heeft, maar ik heb mezelf er al op betrapt dat ik hier wél geduld voor heb.
Niet goed? Gewoon opnieuw proberen en achterhalen waar het fout gaat.
Mijn vriendin heeft me ook al enkele avonden na elkaar uit mijn 'werkplaats' moeten sleuren. Of dit een goed teken is dat laat ik ff in het midden :)

Mijn volgende stap is een werkbank in elkaar steken (= een andere topic), maar nu probeer ik wat gemakkelijke projecten te zoeken om stap voor stap ervaring op te doen, voor een beginneling lijkt namelijk alles 'moeilijk' :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.