Welke handgereedschap voor een startende hobbyist?

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik heb al lange tijd interesse om te starten met houtbewerking, maar gezien ik in een appartement woon is dat praktisch onmogelijk.
Recent hebben wij een huis gekocht en ga ik daar wel de nodige ruimte hebben om een (hopelijk) nieuwe hobby uit te oefenenen.
Wat is zoal het broodnodige basisgereedschap om te starten met houtbewerking?
Ik heb al wel een heel aantal zaken (hamers, beitels, zagen) :)
Voor de elektrische gereedschappen beschik ik over 2 boormachines, een slagschroevendraaier en 2 schuurmachines (festool ETS125 en RO150 + stofzuiger).

Wat zijn zoal de meest gebruikte vijzen/schroeven/...? Welke lijm is goed/minder goed?
En wat voor soort olie gebruiken jullie voor de laatste fase?


Als er mensen zijn die tips hebben voor gemakkelijke projecten (of plannen), deze zijn altijd welkom.
Ik ga zeker en vast al laden maken en een gereedschapswand.
Ook de kelder zou ik graag voorzien van de nodige kasten en legplanken.
 
Laatst bewerkt:

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Een mooi vertrekpunt voor handgereedschap is deze lijst: http://paulsellers.com/2011/12/my-essential-tools/ Het is wel in het Engels, als er termen zijn die je niet meteen kan thuisbrengen, vraag maar gerust.
Op dezelfde site staan er ook nog artikels met als titel "buying good tools cheap", heel leerrijk. Zo wordt bijvoorbeeld de zweihaak die hij aanprijst verkocht in de Brico en is deze goedkoper en beter dan een Stanley exemplaar.
Nu het rommelmarkt seizoen weer op gang komt kan je weer mooie spullen vinden. Tussen alle bakken met "roest" kunnen soms echte schatten liggen.

Veel succes!
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Googlen op:

50 Dollar woodshop & Izzy Swan

Hij heeft met een startbudget van $50 een project opgezet om met hergebruiken, verkopen van werkstukken en ruilen te komen tot steeds meer gereedschap.

Ik heb alleen het begin van deze serie gezien, maar het lijkt me erg leuk. Jammer dat ik al veel meer gereedschap heb... ;-)

@lex
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Beitels zijn onmisbaar, die worden helaas bot dus zul je ook in slijpmaterialen moeten investeren. Ook een bankschaaf (nr 4) en een blokschaaf vind ik in het basispakket horen.
Qua elektrisch vind ik een bovenfrees een zeer veelzijdige alleskunner.
Op rommelmarkten kun je inderdaad wel leuke dingen tegenkomen, maar vaak zit er zo veel werk aan dat ik zelf mooi laat liggen , denk aan beitels met put corrosie.
Gewone goedkope witte houtlijm werkt prima, je hoeft echt geen dure titebond te kopen.
Gekookte lijnzaadolie is een prima afwerking en ook niet duur.
 

Swave

Actieve deelnemer
19 sep 2013
145
1
Rotterdam
Ik ben nu een tijdje bezig en naast the usual suspects (beitel/slijpsteen/schaaf/zaag/lijmklem/boorschroefmachine/etc) merk ik dat het toch een stuk makkelijker gaat als je de beschikking hebt over goede aftekengereedschappen. Ik heb zelfs zo'n leuke amerikaanse speedsquare, maar aangevuld met een goede kleine winkelhaak, zweihaak, potlood en markeermes maakte dat het toch wel eenvoudiger om ontwerpen ook daadwerkelijk aan te kunnen laten sluiten en haaks te laten zijn. ;)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Even gekeken wat een speedsquare voor ding is. Een soort grote geodriehoek met verschillende vaste hoeken. Wie weet de juiste Nederlandse naam voor dit stuk gereedschap?
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
Even gekeken wat een speedsquare voor ding is. Een soort grote geodriehoek met verschillende vaste hoeken. Wie weet de juiste Nederlandse naam voor dit stuk gereedschap?

speedsquare is de merknaam van een Rafter Angle Square , die veelal gebruikt wordt in kapwerk.
zoek maar op : dakbedekkers meetdriehoek :
 

WR1944

Oud hout
Ik heb twee maten speed squares. Ze worden veel gebruikt door frame bouwers en zijn een uitkomst als je een dak moet uitzetten. Ik heb het meer als curiositeit gekocht en het werkt best handig. Maar een ervaren timmerman goochelt met zo'n ding. Het simpelste grbuik is als geleider voor een cirkelzaag om balken haaks te zagen. Je krijgt er een instructieboekje bij en het ziet er interessant uit met al die toepassingen.
 

Bijlagen

  • PC300186q.jpg
    PC300186q.jpg
    94,5 KB · Weergaven: 834

Swave

Actieve deelnemer
19 sep 2013
145
1
Rotterdam
Een meer ervaren persoon zal hem inderdaad weinig gebruiken denk ik zo. Als beginner vind ik het een ideaal ding voor grover werk. Ik had ook lang geen kruishout, daar kun je die gleufjes aan de bovenzijde van de grote square hierboven ook voor gebruiken. Door het uitstekende randje ligt blijft de lijn dan mooi parallel aan de zijkant van het hout. En zeker, je bent gelimiteerd door de vooraf aanwezige gleufjes maar voor de leerfase vind ik het een ideaal, goedkoop ding.

edit
Ik had lang ook alleen decoupeerzaag, het vastklemmen zodat je recht kan zagen was ideaal. Totdat ik een goede handzaag kocht en het rondom aftekenen een beetje onder de knie kreeg ;)
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Bij de grote driehoek liggen de groefjes 1/2" uit elkaar. De er tegenover liggende groefjes ook, alleen een 1/4" versprongen. Als je een potlood in een groef houdt en het wat zijdelings laat kantelen kan je in feite de hele groefbreedte voor het afschrijven gebruiken.
Ik gebruik de driehoeken meestal om de haaksheid te controleren en om haakse zaaglijnen op planken te zetten. Om de één of andere reden grijp ik eerder naar deze driehoeken dan naar blokhaken of andere modellen.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Inderdaad dubbelagent,
want hij had net zo goed een Swanson Metric Speed Square (Aluminum) kunnen kopen.
Als het goed is, komt deze metric speed square ergens in mei mijn kant op, handig zo´n familie in de US.
 

WR1944

Oud hout
Als ik toen had geweten dat de speed squares er ook in metrisch waren had ik die gekocht. Maar je zet me wel aan het denken. Ik ga er achteraan want ik denk niet dat die metrische versie in de winkels ligt. Dat wordt online bestellen. Dat komt wel goed uit want ik heb nog geen Paascadeau. ;)
Door je potlood zijwaarts te laten hellen als je die gleufjes gebruikt maak je van inches millimeters. Gelukkig hebben de hoeken geen inch-versie. Maar we hebben nog wel wat radialen op de plank liggen. ;)
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik ga die lijst eens vergelijken met wat ik reeds heb.
Bij toolstation.nl heb ik momenteel al wat staan in mijn winkelmandje.
Ik heb hier ook al eens een topic gelezen over bench cookies, dus deze ga ik ook maar eens mee bestellen.
Momenteel heb ik er ook nog een markeermes, combinatie schrijfhaak, hardhouten zweihaak 230mm, een kraspen en wat houtlijm bijstaan.
Alleen spijtig dat ze daar niets in de aard van een speed square hebben :)

En wat is eigenlijk het verschil tussen een markeermes en een kraspen?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
En wat is eigenlijk het verschil tussen een markeermes en een kraspen?
Precies wat je al zou denken: een markeermes snijdt, een kraspen krast. Een markeermes snijdt de vezels door en geeft daarmee een heel nauwkeurige lijn die niet rafelt (als je mes scherp genoeg is). Je kan een gesneden lijn mooi gebruiken om een beitel of een zaag in te zetten en om een mooie schouder te creëren.

Een kraspen deukt het hout en als hij scherp is dan scheurt hij de vezels. Voordeel daarvan is dat je een niet te diepe kraslijn (zonder afgescheurde vezels) kunt wegwerken door het hout even nat te maken. En kraslijnen zijn vaak net wat beter te zien.
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
De hardhouten zwaaihaak van toolstation kan ik afraden, die van mij is niet zo bruikbaar, de gleuf in het hout zit er niet recht in, zodat het houten handvat en het metalen deel niet in 1 vlak liggen. Voor het geld heb ik nog niet geklaagd trouwens, misschien had ik gewoon pech. Ik ben benieuwd naar hun combinatie schrijfhaak, want ik heb er 2 gehad van Empire (via axminster), en die waren alle 2 niet haaks, en erger nog, hadden beide geen 45 graden hoek. Ook de 'rafter square' van Empire was niet haaks en niet 45 graden. Het enige wat ik heb gekocht wat haaks is, is een schrijfhaak van Irwin (volgens mij dezelfde als die oranje bahco bij toolstation). Deze heb ik wel in de winkel gekocht, want ik wilde zeker weten of hij haaks was. Ik heb samen met iemand van de winkel ongeveer 10 in handen gehad van verschillende prijsklassen, en er was weinig haaks bij (is hij aan de buitenkant haaks, is hij aan de binnenkant weer niet haaks!). Dat kleine plastic pinnetje is trouwens super handig! :)
De irwin schrijfhaak is trouwens best vaak gevallen en nog steeds haaks!
Dat markeermes is trouwens niets mis mee, en heel handig is als iets precies moet zagen wat niet mag rafelen (zie paul sellers).
Voor schroeven kan ik ecotools aanraden, vooral de torx houtschroeven, omdat er geen schroefdraad op het bovenste gedeelte zit hoef je niet twee maal voor te boren (wat je met een spaanplaatschroef eigenlijk wel zou moeten doen). Tenzij de eerste plank/balk dikke is dan de de lengte van het gedeelde zonder schroefdraad.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik zal dan eens kijken op ecotools.
Zijn er schroeven die over het algemeen veel gebruikt worden of hangt dit puur af van situatie tot situatie?
Die houten zwaaihaak heb ik dan alvast maar uit mijn winkelmandje gezwierd :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.