welke klemmen?

marcomatt

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
55
0
Den Haag (ZH)
Als beginner in het houtbewerken heb ik 2 vragen.

Als ik meerdere planken aan elkaar wil lijmen komen mijn lijmtangen al heel snel lengte tekort.
Nu heb ik gezien dat er veel "pijpklemmen" worden gebruikt door jullie.

Maae wat zijn nou goede en betaalbare pijpklemmen en waar kan je ze kopen.

En dan vraag 2 welke lijm gebruiken jullie om meerdere planken aan elkaar te lijmen om bijvoorbeel een "tafeblad" te maken?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
En dan vraag 2 welke lijm gebruiken jullie om meerdere planken aan elkaar te lijmen om bijvoorbeel een "tafeblad" te maken?

Witte houtlijm van de Action, goed en voordelig. Van de week nog een grenen blad van 180x90x7.5 cm dik mee verlijmd :cool:

Pijpklemmen gebruik ik niet, wel deze: http://www.mzsgereedschap.nl/accessoires/houtbewerkings-gereedschappen/lijmtangen/19280.html Ook weer goed en voordelig. Met schildertape op de latten blijft de lijm er niet aanzitten, werkt goed.

Succes!!

Groet, Rob.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik heb zelf pijpklemmen gemaakt met koppen van Fine Tools.

In dit topic kun je veel info over pijpklemmen vinden.

Fons

Fons, heb je die koppen voor de ronde buizen gebruikt? Welke buizen heb je daarvoor gebruikt? Ik had zoiets al tegengekomen van Bessey, maar die waren een stuk duurder. Deze van finetools zijn idd best te doen qua prijs.
 
A

Athanor

Guest
Ik heb indertijd gegalvaniseerde buizen bij Wildkamp besteld, maar daar was lastig draad op te tappen, die ben je wel nodig om de kop er op te plaatsen. Alternatief dat houtmannetje in dat topic aangeeft is dan ook interessant natuurlijk. Ik moet binnenkort nog een paar klemmen er bij hebben en dan neem ik op advies van André (workingwithwood) de zwarte buizen, die schijn je beter te kunnen draadsnijden. De buizen van wildkamp hadden op het einde een voorgesneden draadeind, maar dan heb je twee pijpen van 3m uit een lengte.


Fons
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
In nederland zijn de 3/4inch pijpen vrij duur igg bij baptist die speciaal voor deze klemmen stukken pijp verkopen.
Vlak over de grens in belgie zijn ze half de prijs en gewoon bij de gamma te krijgen, misschien is dat een optie voor je?

Groeten
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Bedankt! Ik ben van over de grens, dus zal ik eens een bezoekje brengen aan den gamma.
Dank je Fons & hardwoodie
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dikwandige 3/4" buizen heeft een beetje verwarmingsmonteur of loodgieter gewoon op voorraad, en draad erop snijden kunnen ze dan ook.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Er zijn twee soorten gaspijp. De maten worden inwendig gemeten. Je hebt buis om te lassen en buis om draad op te snijden. De uitwendige maten kunnen verschillen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.