Bevestiging koof aan plafond

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
kom eens met zo'n verhaal op de bouw.:D:D:D

Wat voor belachelijke reactie is dat nu? Als je niks constructiefs te zeggen hebt, zwijg dan zou ik denken?

De optie van Massis werkt wel, maar alleen als je een superstrak plafond en muur hebt, en je de koof dus met minimale marge er in de lengte in kunt schuiven.
Het plafond bestaat uit betonelementen, als ik het goed zie, en daar kan best een paar mm hoogteverschil zijn tussen de verschillende elementen.
Die marge moet je hebben in de bovenste haak. Als de muur dan ook nog niet recht is, moet de muur haak ook nog marge krijgen, en komt de koof scheef te hangen, of erger nog, naar beneden.
Als ik één ding geleerd heb tijdens het klussen in huis, is het dat een ontwerp ruimte moet bieden aan noodzakelijke marges. Doe je dat niet, dan blijf je onherroepelijk eindeloos bezig om iets netjes te krijgen.
In dit geval komt óf de koof niet recht te hangen, óf je beschadigt de muren en plafond om de koof op zijn plek te rammen.

Kijk, daar kan een mens wat mee. Wat je marges betreft moet ik je helemaal gelijkgeven, maar dat zou je bijvoorbeeld kunnen oplossen door in plaats van de hoeken die je nu in elkaar haakt, de balkjes aan muur & plafond te vervangen door een C-vormige (oftewel: groef uitfrezen) en die aan de koof vervangen door een T-vorm.
Als er dan tussen de c-balkjes en het plafond hier en daar ruimte blijft door ongelijkheden stoort dat niet, en de aansluiting van de C-vorm op de T-vorm kan je perfect afwerken waardoor je nog steeds een prima sluitend geheel overhoudt. Vervolgens kan je dan ook de koof enkele mm korter maken om speling te hebben en die naad afwerken met silicone.

koof.jpg
 
Laatst bewerkt:

MvD1984

Nieuw lid
11 jan 2014
12
0
Bedankt allemaal voor de reacties. Op dit moment neig ik naar de optie met het opdekscharnier, aangezien het plafond en de muur inderdaad niet 100% vlak is. Ik denk dat het werken met profielen (hoewel een sjiekere oplossing) wat bewerkelijker is, helemaal omdat de oppervlakken dus niet volledig vlak zijn. Eigenlijk hoopte ik op het bestaan van (mij onbekend) speciaal bevestigingsbeslag waar je makkelijk een dergelijke koof mee aan het plafond kon klikken, maar helaas .
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Bedankt allemaal voor de reacties. Op dit moment neig ik naar de optie met het opdekscharnier, aangezien het plafond en de muur inderdaad niet 100% vlak is. Ik denk dat het werken met profielen (hoewel een sjiekere oplossing) wat bewerkelijker is, helemaal omdat de oppervlakken dus niet volledig vlak zijn. Eigenlijk hoopte ik op het bestaan van (mij onbekend) speciaal bevestigingsbeslag waar je makkelijk een dergelijke koof mee aan het plafond kon klikken, maar helaas .

Als je helemaal funky wil doen: enkele gereedschapsklemmen tegen het plafond en tegen de muur, en op je koof een ronde stok (type bezemsteel) met een afstandsblokje. Klikt je koof zo vast en los ;-)

1060924_1.jpg


Hetzelfde systeem gebruikt men ook voor plinten bij o.a. ikeakeukens, hier zie je de poten met bijhorende klemmen:
faktum-poot__32640_PE122663_S4.jpg

Zit stevig vast overigens! Heb ze hier zelf ook staan.
 
Laatst bewerkt:

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Tadaaaa http://www.hafele.com/us/external/catalog/pages09-02/107.pdf. Bestaat dus wel, knoepertje en knoepertje sterk. Uitmeten en uitlijnen komt wel nauwkeurig, dus in beton kan het nog wel eens lastig worden. Allicht dat als je een lat op muur en plafond schroef en daarop de keku je het een en ander voor jezelf vergemakkelijkt.

Maar waarom demontabel? Je sluit hem toch goed aan? Daarna timmer je hem af en gebeurd er niks meer mee. Balk op muur, balk op plafond. Koof door en door schroeven op balken. Plamuren, afkitten en meesauzen met de muren en plafond. Zo moeilijk hoef een koofje niet te zijn...
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Ik zou hem vastzetten met een paar torx schroefjes, en plastic kapjes op die schroeven zetten, wel een druppeltje lijm er op, anders zitten de kapjes in de soep.
Inderdaad geen flex slang gebruiken, daar blijft van alles achter hangen.
 

houtmans

Actieve deelnemer
14 jul 2012
49
1
Voor zo een kleinigheid maken jullie het wel erg ingewikkeld.Een lat tegen de muur vijzen,een lat tegen het plafond,daarna van MDF een L constructie maken en bevestigen tegen de aangebrachte latten ,gewoon met schroeven of uitboren met proppenboor en daarna voorzien van een prop, die later weer weg te boren zijn indien men de buis wil vervangen.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
Ik zou hem vastzetten met een paar torx schroefjes, en plastic kapjes op die schroeven zetten, wel een druppeltje lijm er op, anders zitten de kapjes in de soep.
.
met deze is geen lijm nodig.
kopboring.jpg
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Multifast heeft die schroeven ook, worden bij multifast colorschroeven genoemd. Wurth heeft ze ook. Ze zijn aardig aan de prijs als je ze als particulier koopt ;)
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Je kan het ook heel simpel doen, houten frame met multiplex erop (zou populier kiezen voor gewicht). Dan een van de platen met spijkers vastzetten. Eventueel afwerken met leuke plintjes. In het zeldzame geval dat het echt open moet dan maak je het weer voorzichtig los. Nadien misschien weer een extra spijkertje erin, plamuren en likje verf. Voor iets wat je 1x in de 20-50 jaar (of nooit) doet zou ik het zelf simpel houden. Desnoods doe een briefje in het vak met het type verf en/of RAL nummer :)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Tipisch dat aan iemand die geen schroefgaten in het zicht wil, voor te stellen kunststof strippen of afdekdopjes te gebruiken :confused:

Ik noemde het al eerder:
- gebruik geen flexible buis
- let erop dat de muur en plafond waarschijnlijk niet vlak zijn

De rest kom je vast wel uit. Kies in ieder geval geen ontwerp waar de zwaartekracht in je nadeel is (zoals sommigen hier voorstellen ;) )
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.