Bevestiging koof aan plafond

MvD1984

Nieuw lid
11 jan 2014
12
0
Ik lees al een aantal maanden met veel plezier het forum en heb nu zelf een vraag. In de hal van mijn huis loopt de afvoerbuis van de afzuigkap. Dit ziet er natuurlijk niet uit dus ben ik van plan een koof voor hier overheen te maken. Ik zat te denken aan 12 mm MDF aangezien dit strak af te werken is en niet te zwaar wordt (iemand hier andere ideeen over?).

Dan nu de belangrijkste vraag: ik wil graag de koof onzichtbaar bevestigen, dus geen schroeven in het zicht. Daarnaast wil ik de koof kunnen verwijderen en weer terug kunnen plaatsen mocht er iets met de afvoerbuis zijn. Heeft iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen, bestaat hier speciaal beslag voor? Ik kon het niet vinden via google / de zoekfunctie op het forum. Alvast bedankt!

Overigens hoop ik dat dit de juiste categorie is, kon geen andere passende categorie vinden voor dit topic.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    36,4 KB · Weergaven: 511
Laatst bewerkt:

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Het makkelijkst is waarschijnlijk een paar latten / klein frame op de muur te schroeven en daar de platen MDF (of multiplex) tegen aan te maken. Eventuele schroefgaten zijn makkelijk te dichten met een passend vulmiddel.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik heb een idee door groeflatten aan de plafond en muur te schroeven waarvan je het schuivend kan wegnemen.
Morgen ochtend heb ik in de late voormiddag eventjes tijd en maak er een tekening van via sketchup.
Ik plaats het hier dan op de forum, maar het kan ook in de namiddag zijn.
Groetjes Didier
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
IK kan het toch niet laten om deze avond nog de oplossing te bieden.
Gele latten aan de muur en plafond schroeven.
Groene latten aan de mdf nagelen met lijm en gaatjes opstoppen.
De voorkant is natuurlijk dicht maar hier als presentatie heb ik de voorkant weggelaten.
Op die manier kan je achteraf wegschuiven over de plafond.
Ik zou de mdf een 1 à 1,5 mm van de muur en plafond laten glijden en éénmaal geschilderd zou ik het netjes opspuiten met een elastische voeg (selecone)
Ik hoop dat het duidelijk is en dat ik u geholpen heb.
Mocht u vragen hebben, ik zal ze u beantwoorden.
Groeten Didier.
koof aan plafond.jpg
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Wil je het mooi hebben dan gewoon een vuren frame bekleden met stucplaten en stucen. Demontabel vind ik in dit geval niet belangrijk, of je moet zo'n beestachtige afzuiger hebben die de karbonades en braadworsten uit de pan zuigt :rolleyes:
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik heb een idee door groeflatten aan de plafond en muur te schroeven waarvan je het schuivend kan wegnemen.
Morgen ochtend heb ik in de late voormiddag eventjes tijd en maak er een tekening van via sketchup.
Ik plaats het hier dan op de forum, maar het kan ook in de namiddag zijn.
Groetjes Didier

Sirjacobs,

dit valt er zo af. Zoals je kan zien kan je dit ook 'naar rechts' opschuiven.

Volgens mij kan je beter, ipv met gewone groeven, 'zwaluwstaartgleuven' nemen. Dan zitten ze perfect vast.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Het systeem van sirjacobsd kan volgens mij wel, maar het balkje tegen de verticale muur moet ook een verticale aansluiting zijn. Die dient niet om het geheel te dragen maar om te voorkomen dat het geheel van de plafondbalk afglijdt.

Zo dus:
koof.jpg

Gele balkjes in de muur, rode op de 12mm MDF.

Eventueel in zowel gele als rode balkjes om de 20 of 30 cm een cirkelvormige neodymium magneet (bijv 15mm straal, 2 mm dik) verzinken en vastzetten met epoxy, dan schuift het geheel netjes vast.

Uiteraard zoals Rhynix zegt zullen zwaluwstaartgroeven nog steviger zitten, maar persoonlijk heb ik geen ervaring met het maken daarvan. Lijkt me dat ze best strak moeten zijn om het geheel stevig vast te zetten.
 
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Wil je de koof als een vierkante bak maken, zoals de tekening van Didier? Of wil je een schuine koof onder 45 graden?
Die laatste kan ook van een dun geplastificeerd triplex wandpaneel gemaakt worden. In de schuine latten op wand en plafond boor je dan ondiepe gaatjes waar je magneetjes in lijmt (http://www.supermagnete.nl/). Die dingen zijn ongelofelijk sterk, ik hang er ook kunstwerken van porcelein mee aan een metalen paneel. Op het paneel van de koof maak je dan wat metalen strips ter hoogte van de magneten.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Eerst dit flexibele afvoerkanaal vervangen door een gladde/vaste, bv. spiraliet. Dan is demontabel al minder belangrijk. Het vervuilt minder is is vanaf de zijkant te reinigen.

Als je het idee van Didier wilt gebruiken, hou dan het schuivende gedeelte los van het plafond. Met een afwerklatje ofzo. Want een plafond en muur is niet recht genoeg om dit mooi aan te laten sluiten / te schuiven.
 

robertobadjo

Actieve deelnemer
9 okt 2013
42
0
dit hou ik even in de gaten want ik moet er zelf ook aan geloven. na 2 jaar zal ik ook even een koof moeten maken in de keuken...

als hij niet meer van zijn plek af moet zou ik dan toch gewoon paar latjes tegen de muur en plafond maken en hem daar tegen lijmen en nieten.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Rhynix,
Door 1 à 1,5 mm speling te geven tussen plafond en mdf kan er wat seleconne tussen gaan en er is nog altijd een schuin gedeelte van seleconne aan de buitenkant tegenaan. Als je een raam opspuit heb je ook een schuine rand van seleconne. Eemaal droog kan het niet verschuiven of uitvallen.
Om te demonteren hoef je enkel de selconne door te snijden en achteraf kun je het weer opnieuw dichtspuiten.
Bij het losmaken moet je het bakje enkel een 20-tal mm naar rechts te schuiven en alles is los.
Vandaar de sleconne die van toepassing is
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Ik heb ook wat timmerwerk gedaan om de ventilatorkast en afzuigkanalen in de bijkeuken te verbergen. Een lattenframe bekleed met geplastificeerd hardboard en afgewerkt met plastic hoek profielen.

Fons

image.jpg

image.jpg
 
Laatst bewerkt:

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Wat je ook kan doen is enkele keukenkastscharnieren en een paar magneetjes gebruiken, i.c.m. 18mm strips tegen plafond en muur, zie plaatje:

Bekijk bijlage 15356

Verticale paneel ca. 15mm (i.v.m. inboorscharnieren), horizontale hoeft maar 5mm te zijn ofzo, dan blijft het licht.
 

Bijlagen

  • koof_.jpg
    koof_.jpg
    19 KB · Weergaven: 243
Laatst bewerkt:

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
die ligt nog eerder beneden , dan jij van't trapje af bent.:p

Altijd leuk, constructieve reacties waar een mens wat van bijleert :confused:

Volgens mij houdt dat prima, alleen zou ik de overhangende delen wat langer maken, zowel de verticale als de horizontale.
 
Laatst bewerkt:

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
zou hij niet achter dat latje aan de muur wegkantelen denk je?
ik weet wel zeker.

Als je - zoals ik zei - de pennen wat langer maakt, ben ik er van overtuigd dat dat niet het geval is.
Pure wiskunde: de hoek tussen dat latje en de muur moet altijd identiek zijn aan de hoek tussen het latje aan het plafond en het plafond zelf. Om los te komen heeft dat onderste latje maar 2 opties: recht naar omlaag of er tussenuit draaien.
Dat eerste wordt voorkomen door de 2 platen mdf die stijfheid krijgen van de kopse plaat (niet op de tekening) en eventueel nog een driehoek halverwege, dat tweede is onmogelijk, want dat om er tussenuit te draaien zou het plafondbalkje aan het plafond in moeten draaien.

Bovendien stelde ik zoals andere voor om het geheel te zekeren met magneten, dan gebeurt dat zeker niet.

koof.jpg

Blauw onderaan van links naar rechts volgens de witte pijl, is onmogelijk want blauw bovenaan volgens de witte pijl moet dan het plafond in.
 
Laatst bewerkt:

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
De optie van Massis werkt wel, maar alleen als je een superstrak plafond en muur hebt, en je de koof dus met minimale marge er in de lengte in kunt schuiven.
Het plafond bestaat uit betonelementen, als ik het goed zie, en daar kan best een paar mm hoogteverschil zijn tussen de verschillende elementen.
Die marge moet je hebben in de bovenste haak. Als de muur dan ook nog niet recht is, moet de muur haak ook nog marge krijgen, en komt de koof scheef te hangen, of erger nog, naar beneden.
Als ik één ding geleerd heb tijdens het klussen in huis, is het dat een ontwerp ruimte moet bieden aan noodzakelijke marges. Doe je dat niet, dan blijf je onherroepelijk eindeloos bezig om iets netjes te krijgen.
In dit geval komt óf de koof niet recht te hangen, óf je beschadigt de muren en plafond om de koof op zijn plek te rammen.
 
Laatst bewerkt:

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
Als je - zoals ik zei - de pennen wat langer maakt, ben ik er van overtuigd dat dat niet het geval is.
Pure wiskunde: de hoek tussen dat latje en de muur moet altijd identiek zijn aan de hoek tussen het latje aan het plafond en het plafond zelf.
kom eens met zo'n verhaal op de bouw.:D:D:D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.