Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 30

Bevestiging koof aan plafond

Ik lees al een aantal maanden met veel plezier het forum en heb nu zelf een vraag. In de hal van mijn huis loopt de afvoerbuis van de afzuigkap. Dit ziet er natuurlijk niet uit dus ben ik van plan een koof voor hier overheen te maken. Ik zat te denken aan 12 mm MDF aangezien dit strak af te werken is en niet te zwaar wordt (iemand hier andere ideeen over?).

Dan nu de belangrijkste vraag: ik wil graag de koof onzichtbaar bevestigen, dus geen schroeven in het zicht. Daarnaast wil ik de koof kunnen verwijderen en weer terug kunnen plaatsen mocht er iets met de afvoerbuis zijn. Heeft iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen, bestaat hier speciaal beslag voor? Ik kon het niet vinden via google / de zoekfunctie op het forum. Alvast bedankt!

Overigens hoop ik dat dit de juiste categorie is, kon geen andere passende categorie vinden voor dit topic.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door MvD1984; 03-04-14 om 20:08.

Het makkelijkst is waarschijnlijk een paar latten / klein frame op de muur te schroeven en daar de platen MDF (of multiplex) tegen aan te maken. Eventuele schroefgaten zijn makkelijk te dichten met een passend vulmiddel.

Ik heb een idee door groeflatten aan de plafond en muur te schroeven waarvan je het schuivend kan wegnemen.
    Morgen ochtend heb ik in de late voormiddag eventjes tijd en maak er een tekening van via sketchup.
    Ik plaats het hier dan op de forum, maar het kan ook in de namiddag zijn.
    Groetjes Didier

IK kan het toch niet laten om deze avond nog de oplossing te bieden.
    Gele latten aan de muur en plafond schroeven.
    Groene latten aan de mdf nagelen met lijm en gaatjes opstoppen.
    De voorkant is natuurlijk dicht maar hier als presentatie heb ik de voorkant weggelaten.
    Op die manier kan je achteraf wegschuiven over de plafond.
    Ik zou de mdf een 1 à 1,5 mm van de muur en plafond laten glijden en éénmaal geschilderd zou ik het netjes opspuiten met een elastische voeg (selecone)
    Ik hoop dat het duidelijk is en dat ik u geholpen heb.
    Mocht u vragen hebben, ik zal ze u beantwoorden.
    Groeten Didier.
    koof aan plafond.jpg

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Wil je het mooi hebben dan gewoon een vuren frame bekleden met stucplaten en stucen. Demontabel vind ik in dit geval niet belangrijk, of je moet zo'n beestachtige afzuiger hebben die de karbonades en braadworsten uit de pan zuigt

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sirjacobsd Bekijk Berichten
    Ik heb een idee door groeflatten aan de plafond en muur te schroeven waarvan je het schuivend kan wegnemen.
    Morgen ochtend heb ik in de late voormiddag eventjes tijd en maak er een tekening van via sketchup.
    Ik plaats het hier dan op de forum, maar het kan ook in de namiddag zijn.
    Groetjes Didier
    Sirjacobs,

dit valt er zo af. Zoals je kan zien kan je dit ook 'naar rechts' opschuiven.

Volgens mij kan je beter, ipv met gewone groeven, 'zwaluwstaartgleuven' nemen. Dan zitten ze perfect vast.

Of aan de uiteinden een paar van die zeldzameaarden magneetjes opnemen.

Het systeem van sirjacobsd kan volgens mij wel, maar het balkje tegen de verticale muur moet ook een verticale aansluiting zijn. Die dient niet om het geheel te dragen maar om te voorkomen dat het geheel van de plafondbalk afglijdt.

Zo dus:
    koof.jpg

Gele balkjes in de muur, rode op de 12mm MDF.

Eventueel in zowel gele als rode balkjes om de 20 of 30 cm een cirkelvormige neodymium magneet (bijv 15mm straal, 2 mm dik) verzinken en vastzetten met epoxy, dan schuift het geheel netjes vast.

Uiteraard zoals Rhynix zegt zullen zwaluwstaartgroeven nog steviger zitten, maar persoonlijk heb ik geen ervaring met het maken daarvan. Lijkt me dat ze best strak moeten zijn om het geheel stevig vast te zetten.
    Laatst gewijzigd door massis; 04-04-14 om 08:20.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Wil je de koof als een vierkante bak maken, zoals de tekening van Didier? Of wil je een schuine koof onder 45 graden?
    Die laatste kan ook van een dun geplastificeerd triplex wandpaneel gemaakt worden. In de schuine latten op wand en plafond boor je dan ondiepe gaatjes waar je magneetjes in lijmt (http://www.supermagnete.nl/). Die dingen zijn ongelofelijk sterk, ik hang er ook kunstwerken van porcelein mee aan een metalen paneel. Op het paneel van de koof maak je dan wat metalen strips ter hoogte van de magneten.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Eerst dit flexibele afvoerkanaal vervangen door een gladde/vaste, bv. spiraliet. Dan is demontabel al minder belangrijk. Het vervuilt minder is is vanaf de zijkant te reinigen.

Als je het idee van Didier wilt gebruiken, hou dan het schuivende gedeelte los van het plafond. Met een afwerklatje ofzo. Want een plafond en muur is niet recht genoeg om dit mooi aan te laten sluiten / te schuiven.

Forum Rechten