Graag advies: Geschikt hout voor binnendeuren

Bram Hermans

Actieve deelnemer
20 dec 2012
80
0
Hombeek (Mechelen), B.
Dag allemaal,

Na jaren werk nadert de verbouwing van mijn huis eindelijk haar einde. Voor de bovenverdieping ga ik vijf Engelse six-panel-doors maken.
Hieronder enkele afbeeldingen van wat het zou moeten worden:

Deur Jozefien.jpg
Deur Jozefien_lv.jpg
Deur Jozefien_RA.jpg

Ik ben hiervoor op zoek naar de meest geschikte houtsoort.
Volgens mij zou het hout in de mate van het mogelijke aan de volgende eisen moeten voldoen:
- Stabiel (Zo weinig mogelijk werkend)
- Liefst niet té zwaar
- Liefst niet te duur

De kleur en het uiterlijk van de vezels spelen weinig rol, want ik wil ze toch afwerken met sealer en witte lak.

Alvast bedankt! :eek:
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Abachi of Ayous is licht, zacht, zeer stabiel qua vervormingen, krimp en zet praktisch niet uit éénmaal het droog is.
De kostprijs is vergelijkbaar met grenen.
Bij grenen kunnen er na het schaven barsten ontstaan en bij abachi of ayous heb je dit niet.
Op school heeft er een leerling een tafel gemaakt met een 6-tal zitbankjes erbij voor in een veranda. Daar kunnen de temperaturen zeker verschillen op een korte tijd.
Deze tafel en bankjes veranderen niet.
Hiervan een foto.
PICT9596.jpgabachi.jpeg.jpg
Deze houtsoort is veel toegepast bij sauna's. Plinten en omlijstingen worden daar ook veel uit gemaakt.
Waar je het moet halen in Nederland weet ik niet.
Hier in België is het overal verkrijgbaar bij de houthandelaars.
Je kan veel informatie vinden van deze houtsoort via internet.
Deze houtsoort moet zeker goed geschuurd worden met fijn schuurpapier om een zachte gladde afwerking te hebben.
Je moet zeker niet bang zijn van harsen die wel voorkomen bij grenen.

Ik hoop dat ik u wat raad heb gegeven.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Merantie, en de lichtste eruit zoeken, degene die niet geschikt zijn voor buiten. Voordeel geen knoesten die je na een aantal jaren toch gaat zien omdat die niet meekrimpen.
 

Bram Hermans

Actieve deelnemer
20 dec 2012
80
0
Hombeek (Mechelen), B.
@Sirjacobsd: Een vriend had me ook al ayous aangeraden. Ik woon niet in Nederland maar bij de plaatselijke houthandel vond ik het niet. Weet jij toevallig goede plaatsen in de regio Mechelen/Antwerpen?
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
@Bram,
Ik ben van West Vlaanderen en vrees dat ik u daar niet kan helpen. Ik woon zeker op een 130 km van u.
Hier bij mij in de streek komt het zeker heel veel voor.

Ik heb eens rondgeneusd bij u in de streek.
Hier een link.
http://www.houthandelgijsbrechts.be/producten/hout.htm
Ik zie dat ze een eigen drogerij hebben en hoogst waarschijnlijk kennen ze daar die houtsoort
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Een goed alternatief is Yellow Poplar, niet duur, stabiel, en perfect om te schilderen.

Helemaal mee eens. Eenmaal mee gewerkt wil je niks anders meer voor werken die absoluut niet mogen werken en trekken. Het bewerkt ook heel prettig. Ik vind het zelf ook ongeverfd een mooie houtsoort, de meeste mensen vinden het echter wat saai. Met Yellow Poplar kan je ook prima de paneeltjes maken, dat blijft keurig vlak.

Yellow Poplar wordt ook verkocht als Tulpenhout of Magnolia (Liriodendron Tulipifera) Maar, let op, want onder de engelse naam Tulipwood worden een aantal andere houtsoorten verkocht, waaronder dan soms ook weer Liriodendron Tulipifera. Qua prijs is het ook aantrekkelijk, zeker als je het zelf kan vlakken en schaven.

Succes!

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.