Aantal werkstukken van afgelopen jaar

  • Onderwerp starter StephanvandenBerg
  • Startdatum
S

StephanvandenBerg

Guest
Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en wilde me even voorstellen dus bij deze.
Mijn naam is Stephan van den Berg, 24 jaar en ben een opleiding meubelmaker aan het afronden op het roc in apeldoorn. Ik ben van plan om aankomen jaar een vervolg opleiding op de vakschool in Rotterdam te gaan volgen.

Zijn er misschien mensen op dit forum die ervaring hebben op deze school ben erg benieuwd naar ervaringen van andere mensen.

Hier wat werk waar ik afgelopen jaar mee bezig ben geweest:

- Hengelkast volledig uit massief Amerikaans eiken met Massaranduba accenten:



- Kopshout bijzet tafel 600x500mm massief Vuren:



- Roubo Werkbank massief Europees Eiken blad en Esdoorn onderstel en assessoren:


 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Mooi, echt heel mooi! Hoe bevalt je werkbank? Vorig jaar heb ik ook zo iets gemaakt (lang niet zo mooi) en daar ben ik nog steed ontzettend blij mee. Ik kan je trouwens nog een bankschroef op de kopse kant aanraden, die gebruik ik vaker dan de poot bankschroef.
 
S

StephanvandenBerg

Guest
er komt sowieso nog een rij gaten voor het veritas systeem in het blad en wil idd ook nog eens kijken voor een extra bankschroef op de kopse kant of misschien wel een wagon vice (zoals ze dat in het engels noemen)
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Mooi stevig werk Stephan! Jij houdt van stevig massief werk volgens mij.
Jij vraagt over ervaring op de meubelopleiding in Rotterdam.
Nou, ik heb twee "neven meubelmaker". De een heeft zijn studie in Amsterdam gevolgd en de ander in Rotterdam. Allebei hadden ze enthousiaste verhalen. Het is ook maar net wat je er zelf van wilt maken denk ik. Je eigen ideeen volgen en daarbij gesteund worden door de omgeving is belangrijk.
Even een technisch vraagje. Hoe heb jij de vertikale lamellen in de hengelkast gemaakt?
Ik bedoel, afmetingen, de vorm (hoe ze in elkaar haken) en hoe heb je de lamellen aan elkaar bevestigd? Verder, hoe schuift de lamellendeur in de kast (groeven? hoe diep? Veel kracht nodig?).
 
S

StephanvandenBerg

Guest
- De lamellen lopen in een groef van ongeveer 10 bij 10 mm.
- Ze lopen achter een achterwandje in de kast weg dus als hij open staat zie je aan de binnenkant van de kast geen lamellen meer.
-De lamellen heb allemaal een pen hierdoor sluit de borst de groef af als de kast gesloten is.
- De lamellen lopen super soepel zelfs zonder smering van bijvoorbeeld kaarsvet, je moet ze alleen wel een beetje ruim houden maar dit kan mooi omdat de borst de groef afdekt.
- De lamellen zitten verlijmd met witte houtlijm op 2 linnen stroken.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@Stephan, ik zie op de eerste 2 foto's dat je hengelt naar een complimentje :) . En terecht, je maakt mooie dingen, de werkbank vind ik helemaal super! Kijk uit naar nog meer foto's van dingen die je maakt.

jaap
 
A

Athanor

Guest
Hallo Stephan,

Mooi werk heb je gemaakt! Van de werkbank ben ik zeker onder de indruk! Het is nog altijd een project wat ik wil oppakken sinds ik (weer) ben gaan houtbewerken, de prioriteiten liggen echter nog steeds ergens anders, zoals het uitbreiden van m'n werkplaats... Ik hoop van je ervaring gebruik te kunnen maken als ik aan een werkbank begin.

Succes met je verdere opleidingskeuze!

Fons
 
S

StephanvandenBerg

Guest
Dank jullie voor de leuke reacties.
De werkbank ben ik ook heel blij mee heel fijn stuk gereedschap.
Het blad is een donor van oude salontafel met een massief eiken blad van 7cm dik,
deze kocht ik bij een kringloop winkel voor €35,-
Dus houd je ogen open als je eens door een kring(loopt)
Let wel heel goed op want er staat verschrikkelijk veel gefineerd spul tussen of bladen die alleen aan de randen opgedikt zijn.
 

graats

Actieve deelnemer
1 nov 2009
58
22
Borne
www.graatsenco.nl
Hoi Stephan,

Mooi werkstukken, succes met de keuze voor een vervolgopleiding. Leuk dat je de kringloopwinkel hebt ontdekt voor het gebruik van goed "tweedehands" meubelhout. Ik werk bij een kringloopbedrijf en heb ondertussen zelf ook enkele meubelstukken gemaakt uit dit zelfde hout. Ik ben een nieuwe deelnemer op dit forum en zal in de toekomst enkele werkstukken laten zien

Groet Graats
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.