Half-blinde duivenstaarten

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
3
Na het "kersenhouten wandkastje" met machinaal gezaagde zwaluwstaarten, wilde ik mij ook wel eens wagen aan het frezen van de "half-verdekte" variant (de Vlamingen zeggen "half-verdoken"), met zo'n mal, die op internet veelvuldig te zien is als "dovetail jig". Er zijn hele dure (Leigh, Akeda, Festool), maar ik wilde er niet te veel aan uitgeven.
Na wat snorren op Marktplaats vond ik deze:

image.jpg

Het is een oud model Metabo, de "30100 Zinkenfräseinrichtung". Het schijnt een kloon te zijn van een nog ouder ding van Porter Cable, in ieder geval één brok zware degelijkheid. Er zat een summiere "Gebrauchsanweisung" bij, en een kopiëerring van 15,68 mm voor een Bosch frees. Deze merkwaardige maat is nèt iets minder dan 5/8" (15,87 mm), ik kan het niet tot een inch-fractie herleiden (misschien iets voor WR1944?).
De Bosch-ring paste niet op mijn DeWalt setje, maar ik had op mijn oude Elu MOF 96 nog een ring van dezelfde diameter, en die past wèl op DeWalt:

image.jpg

As eerste project moest ik vijf kleine laatjes maken voor een boekenkast in mijn woonkamer. De ladefronten moesten komen uit één kersen plank, met dóórlopende houtnerf, dikte 14 mm. Voor de zijkanten van de laden had ik nog Am. Esdoorn van 10 mm dikte liggen.
De freesmal kun je met tussenringen aanpassen aan de materiaaldikte, bereik 12-25 mm.
Behalve de materiaaldikte is ook de hoek van het freesje van invloed op het resultaat. Ik had nog een 14* freesje liggen, maar een proefstukje hiermee vond ik niet mooi. Na wat speuren vond ik op de site van Leigh-jigs.com het volgende tabelletje:

image.jpg

Op basis daarvan heb ik bij Axminster de Leigh freesjes nr. 112.8 en 101.8 besteld, en nog een extra kopiëerring van 15,68 mm.
Omdat de zijkanten van mijn laatjes slechts 10 mm dik waren, heb ik een vulplaatje van 5 mm triplex geklemd tussen lade-zijkant en de freesmal:

image.jpg

Op die manier "denkt" het apparaat dat de houtdikte tóch klopt...
(Omdat de (horizontale) freesdiepte t.g.v. het vulplaatje niet meer klopt, moet je een aanslagbalkje improviseren, waar de voet van de freesmachine tegenaan loopt, anders worden de nesten te diep).
Na het frezen van 4 of 5 proefstukjes met het freesje nr. 112.8 had ik de instellingen op orde (met name de freesdiepte!).
Om de zwaluwstaartfrees te ontzien, heb ik met de DeWalt steeds eerst vóórgefreesd met een 8 mm "spiral upcut bit" om de bulk van het materiaal weg te nemen. In de tweede machine (Elu) zat de zwaluwstaartfrees, met een vaste setting.
Als je eenmaal zóver bent, gaat de rest vrij snel:

image.jpg

Hier zitten de laatjes inelkaar:

image.jpg

In de boekenkast schuiven ze op "Accuride" telescoopgeleiders onder de ladebodem:

image.jpg

Hier een aanzicht van de rechter drie laden in gesloten toestand:

image.jpg

En hier dan de halfblinde birdies:

image.jpg

Nog even in close-up:

image.jpg

Tot zover mijn belevenissen met vogelstaarten, groet, bri
 
  • Leuk
Waarderingen: bruine_beer en twdi

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Mooi verslag!
Als je het zo achter elkaar verteld, is het net of je het op een zondagmiddag gemaakt hebt.

Grts, Raymond
 

WR1944

Oud hout
Strakke staarten. Ik sta ook op het punt om laden te maken, 6 identieke voor in de ladeblokken van m'n bureau in wording en drie in het blad zelf. Die gaan half-blind aan de voorkant worden en vol aan de achterkant. Als je eenmaal de instelling hebt gevonden is de rest serie-productie.
De mal lijkt precies op m'n Porter Cable en is nog steeds een courant model.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ziet er goed uit en leerzaam om te volgen, vraag me nu wel af waar die andere 2 lades zijn gebleven? ;-) net links buiten beeld van de foto's?
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
3
Ewoud,
Hier een "totaalshot" van de boekenkast:

image.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Die zijn mooi gelukt, een fraaie serie laatjes als gevolg. Het Metabo hulpstuk ziet er ook degelijk uit, zo op het oog beter dan mijn Festool setje. De stelling met de rode plastic bakken lijkt me een mooi volgend project ;) .

jaap
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
O ik zie dat toch zo graag die vogelkes, maar O wat heb ik er schrik van dat het mij niet gaat lukken!!
Heel mooi gedaan!!
Rudy
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
3
Beste Forumleden,
Allen dank voor jullie positieve reacties, wij zijn blijkbaar allemaal -naast houtbewerker- óók vogelliefhebbers!
N.a.v. een paar opmerkingen:
- deze Metabo mal is echt een oud ding, wordt zo niet meer gemaakt/geleverd, waarom? Veel te goed! Het ding is opgetrokken uit massief gietaluminium van zo'n 11 mm dik, het werkvlak is mooi nágefreesd, de spanhandles van het "overcenter" klemmechanisme zijn gedraaid uit massief staal, het ding weegt zo'n 20 kilo. Nog een paar plaatjes:

image.jpg

image.jpg

De modernere uitvoeringen lijken er wel op, maar zijn van plaatstaal, niets ten nadele daarvan, maar dit ding is stabiel als een rots, misschien heeft het geholpen..

Van de rode bakken in de ladenkast zal ik nog eens een topicje maken, voor nu een groet, bri
 

WR1944

Oud hout

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Gaaf Jaap !

En wat een geweldig ding heb je jezelf cadeau gedaan !! Daar zul je nog heel veel plezier aan beleven... En ik ? Ik ga toch wat actiever MP afstruinen op een soortgelijke aanbieding ;) ;)
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
3
@WR1944: Wim, jij hebt waarschijnlijk de PC 4210? Schijnt een goed ding te zijn, veel succes met je bureauladen...

@Oceans' 11: Ekko, het is leuk om Marktplaats af te struinen (heb er al een stuk of zes leuke dingen gevonden), maar je moet er wel de tijd voor hebben...je moet zoeken, bieden, mailen, bellen enz. En dan moet je vaak nog een eind rijden om iets te bekijken. Toen ik nog werkte kwam ik daar niet aan toe, nu als pensionado wèl.
Succes, jaapbri
 

WR1944

Oud hout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.