Schaal uit inlandse walnoot

poemibol

Actieve deelnemer
28 apr 2011
96
0
49
Bavel (NL)
Heb al een paar jaar een walnotenboom onder het afdak van mijn schuurtje liggen drogen heb nu uit een stuk van een splitsing eens een schaal gedraaid doorsnede 25cm , ca 5cm hoog. Geschuurd tot korrel 600 en afwerking met bijenwas.

Had wel veel last van tear out wat ik met de schraper en met het schuren niet geheel uit krijg kan iemand mij zeggen waar dit aan kan liggen? En beter nog wat ik er aan kan doen om het te voorkomen........

Zie fotos volg volgende links

https://www.dropbox.com/s/kzo1oofic8qgu8s/2014-03-18 15.55.23.jpg
en
https://www.dropbox.com/s/eloofgrg6lsj2y0/2014-03-18 15.55.38.jpg


Benieuwd naar jullie reacties,

Groet Patrick
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
mooi stukje hout patrick!

snijdend draaien patrick dat is de oplossing!
en goed scherp gereedschap
denk dat als je een paar avondjes youtube af speurd een goed beeld hebt van wat dat in houd.
zoek dan vooral op fingernail gouge, bowl turning, en sharpening
engelse filmpjes zijn er gewoon veel over draaien en erg leerzaam als je engels beheerst.
als je je woonplaats hier vermeld zal er zeker iemand zijn waar je eens kunt gaan kijken hoe dat werkt.
en heb je walnoot olie al geprobeerd op dat walnooten hout?
ik zelf vind dat t mooiste.

gr frans
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Wat Frans hier u mee geeft Patrick zou ik zeker opvolgen. Ook als je schuurt is het belangrijk om met grof over te gaan tot fijn, maar geen te veel cijfers overslaan.
Bijvoorbeeld: gebruik korrel 80, dan 100, 120, 150, 180,220,240, enz tot aan 400 of 600 komt zoals je zelf wenst.
Ga niet van korrel 80 naar 150 bijvoorbeeld. Dat krijg je niet goed.
Uw schaaltje mag zeker gezien worden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Mooi model schaal en mooie tekening in het hout. Voor het draaien van deze schaal gebruik ik een gewone guts. Fingernail gebruik ik bij veel diepere schalen/ vazen. Het schuren van noten vind ik niet het makkelijkst. Zoals sirjacobsd hierboven al aangeeft sla geen korrel over. Hoe grover het papier is waarmee je begint hoe lastiger het is om deze eruit te krijgen.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Wim,
Inderdaad het kan lastiger zijn, maar ik bedoel natuurlijk als de vezels wat uitgetrokken zijn zoals bij gevoelige houtsoorten, kan dit wel nuttig zijn.
De voorkeur is eerst het gedraaide oppervlak bekijken en de gladheid van het snijdende gereedschap. Dan pas moet je zelf beslissen wat je doet qua schuurwerk.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Patrick,

"tear out" is hier niet nodig. Als je goed snijdend draait met scherp gereedschap zal je bij een stuk als dit geen "tear out" hebben. Vanavond waren hier toevallig 2 duitse houtdraaiers die met een "WOW erlebnis" naar huis gingen... (erg leuk!)
De juiste techniek gecombineerd met scherp gereedschap is "the key word" hier...
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Patrick, ik denk dat je het hout te lang hebt laten liggen, het ziet er naar uit volgens my dat het in het begin stadium van rotten was toen je get begon te draaien, maakt het veel moelyker om een mooi oppervlak te krygen, still een mooie vorm die schaal :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.