Verschil tussen Felder en Hammer?

Bram Hermans

Actieve deelnemer
20 dec 2012
80
0
Hombeek (Mechelen), B.
Ik wil al een klein jaar vlaktebank en een vandiktebank of eventueel een combinatie vlakte-vandiktebank kopen.

Ik ben een beetje verlekkerd op het materiaal van Felder maar de prijzen zijn nogal hoog. Hammer is van dezelfde fabrikant, maar een pak goedkoper. Voor de prijs van de combimachine van Felder kan ik zo goed als de beide losse machines kopen van Hammer.

Heeft er iemand van jullie ervaring met beide merken?

Waar zitten de grootste verschillen buiten de prijs? Wat legitimeert het grote prijsverschil? (duurzaamheid, werksneheid, accuratie en schaafkwaliteit...)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Volgens de verkoper zit het verschil vooral in de mogelijkheid tot automatisering, hoogteverstellingen enz... Enkel mogelijk bij Felder. Mechanisch gezien delen ze vaak componenten, maar de cruciale onderdelen zijn bij Felder meestal meer gesofisticeerd. En de afwerking bij Felder is foutloos, bij Hammer zijn er altijd wel een paar details die niet perfect zijn, maar meestal zonder effect op de eigenlijke werking. Hammer is voor hobby al luxe, dus Felder....
 

tuoh

Oud hout
Felder is al professioneel materiaal, er zijn kwalitatief nauwelijks of geen toegevingen gedaan om de prijs te drukken. De "pijngrens" van de machines ligt een stuk hoger dan bij Hammer. Alles is zwaarder uitgevoerd,chassis, motoren, lagering, freesgeleiders, capaciteit, etc.. De machines vragen een ervaren hand om het onderste uit de kan te kunnen halen.

Met "pijngrens" bedoel ik het uithoudingsvermogen van de machines, max dikte spaanafname, freescapaciteit in één gang, max zaaghoogte, etc. Op deze machines moet het vooruit gaan (productieomgeving) en de boel moet heel blijven, ook na enige jaren hard labeur. Nu is dat bij Felder gelukkig geen probleem.

Hammer is ontwikkeld en op de markt gezet als een zeer goede hobbymachine, op deze machines productie draaien is teveel gevraagd.
Maar de meeste klussen kunnen op een Hammer zeker uitgevoerd worden, tijd van uitvoering is enkel wat langer. Je hebt de verschillen tussen beide merken al raak geschetst overigens.

Mvg,

André
 

Bram Hermans

Actieve deelnemer
20 dec 2012
80
0
Hombeek (Mechelen), B.
Dit zijn de prijzen in België (incl. btw). De eurocentjes na de komma heb ik er makkelijkheidshalve af gelaten.

Ik was aan het kijken naar schaafmachines met een breedte van 41 cm:

FELDER:

- Vlaktebank: € 6474
- Vandiktebank: € 8680 (breedte 504 mm, minder is er niet)
- Combi: € 6905


Hammer:

- Vlaktebank: € 2943
- Vandiktebank: €2943
- Combi: € 4066

Met andere woorden: Felder is drie keer zo duur als je de machines apart koopt, en anderhalve keer zo duur voor de combi.

Het dilemma dat me nu wakker houdt: Wat is de beste koop? Een Felder combi, of de aparte machines van Hammer. Plaats is niet echt een probleem.
 
Laatst bewerkt:

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
De aparte machines van Hammer, maar ik zou zelfs opteren om de combi te nemen.

Je schakelt heel gemakkelijk en snel over van vlak naar vandikte en omgekeerd.
En je bespaart 1800 euro uit, waarmee je nog extra opties kan aanschaffen (zoals de digitale uitlezing en de verlengingstafels) en eventueel nog een Hammer lintzaag kan aanschaffen.

Altans, zo zou ik het doen....
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Aparte machines is operationeel heel dikwijls interessanter. Als je de plaats hebt => niet twijfelen
Je kan machine laten staan en tussendoor zo nodig iets anders doen, minder ombouwen (ook al is dat bij Felder geen echte moeite) ... Moest je met die mensen spreken zullen ze je hetzelfde vertellen in het voordeel van aparte machines.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.