Buiten werkblad met kastjes beschermen - hoe afwerken?

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Hoi allemaal,

Ik ben bezig een soort buitenwerkbank te plannen, deze wil ik om het een beetje betaalbaar te houden van vurenhout maken, goedkoop en vlakbij te halen.

Nu ga ik er wat kastjes onder maken met deurtjes om daarin ons afval gescheiden buiten t bereik van mn kleine te bewaren tot het moment van wegbrengen. Wil het blad verlijmen van vuren balken en de kastjes maken van 'buiten' kwaliteit multiplex.

Het goede nieuws is dat hij droog on een mn afdak komt te staan en daar staan ook nooit plassen onder dus van direct hemelwater zal hij geen last hebben.

Wat is aan te raden, 'impregneren'(mag je dat zo noemen als t niet in een ketel gebeurt?) met bijvoorbeeld impraline pre-activ van hermadix, of iets anders moois en dan daarna beitsen?

Of juist goed in de lak zetten?

Dus mijn vraag is, welke merken lak/beits zijn aan te raden? Ik leer graag van jullie ervaringen..

En eerst in elkaar zetten? Of alles eerst behandelen en dan pas in elkaar zetten?


Alvast bedankt!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Impregneren heeft enkel zin als hij in contact staat met grond of regen, beitsen of buiten lak enkel als hij in de regen en zon staat. In jouw geval zal het vooral esthetisch zijn, een gelakt werkblad werkt niet prettig want het is te glad en snel beschadigd. Olie is misschien de beste optie in dit geval voor het werkblad? De multiplex delen zou ik lakken/beitsen of verven voor de look.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Dus niet te moeilijk doen en er naar smaak wat op smeren? :-D

Zal t lakken of beitsen wel wat helpen tegen t werken, buiten schommelt de vochtigheid natuurlijk flink.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.