festool OF1010 / OF1400

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
ik ben van plan een festool bovenfrees te gaan aanschaffen.
nu vraag ik mij af als ik de of 1010 haal dat ik niet binnen een korte tijd baal dat ik niet de OF1400 heb genomen met het extra vermogen
of heeft de of 1010 vermogen genoeg?
en de 1400 heeft een 12mm spantang tov de of 1010 een 8 mm, is dit echt zo handig?
ik ben van plan over een tijdje de frees in een freestafel te gaan monteren. heeft de of1010 daar genoeg power voor?

alvast bedankt
Paulo
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Voor een freestafel neig ik toch richting de 1400 maar voor gewoon zo heb ik zelf de 1010 en nooit spijt van gehad. genoeg power ook voor de wat grotere frezen
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Gebruik zelf de 1400 en vaak onder de cms tafel. Voor uit de hand vind ik hem soms iets te log maar zeker werkbaar. De 12mm spantang zou ik niet willen missen omdat langere frezen vaak 12mm. Ook de wat groter paneelfrezen zijn vaak 12mm.

Achteraf zou ik het liefst een 1010 of makita rt0700cx3 boven/kantfrees hebben voor het fijne werk en een 2200 voor onder de tafel. De keuze voor een 2200 is omdat je dan frezen met een diameter van 89mm kunt gebruiken. Zou ik moeten kiezen voor 1 frees dan zonder twijfel de 1400.
 
Laatst bewerkt:

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
ik overweeg ook nog om de OF1010 aan te schaffen en dan over een tijdje een triton frees van 1400 watt. voor onder de tafel
weet iemand de spantang diameter van de triton 1400w?
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik gebruik de 1400 veel onder de cms en vind het een super frees. Mede door het vermogen, het lage geluid en de (fijn)afstelling. Daarentegen ben ik van mening dat als ik het nog een keer zou doen, ik de 2200 zou pakken voor onder de tafel en de 1010 voor uit de hand te frezen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.502
Gaanderen
Ik heb ze beide gebruikt. Ik vind de
1010 handzamer. Toch mis ik een 12mm spantang voor zwaarder werk. Nu heb ik een triton onder mijn freestafel. Top mbt vermogen en standaard 12 en 1/2 spantang.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ik heb een mafell lo 50 qua formaat het broertje van de festool 1010 en ik vind hem heerlijk werken uit de hand. Daarvoor had ik alleen ervaring met een logge Black en Decker 1400w die me snel te zwaar werd.

Heb nu voor het grove werk een triton die hangt onder de tafel. Een heb zelf eerlijk nog nooit de 12mm spantang gemist op de 'kleine' frees.

Wel heb ik bij de triton TRA 001 die zoals Wim ook al zegt standaard met de 12mm en de 1/2inch spantang komt. Meteen een 8mm spantang gekocht omdat ik voor de kleine frees al een aardige verzameling 8mm freesjes had bij een gespaard.. kan ik die tenminste ook gebruiken met de zware jongen.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb zowel de OF1010 als de OF1400 gebruikt. Als je in voldoende stappen werkt is een OF1010 voldoende maar de maat spantang is een beperking. Ik had de OF1010 in Holland en kocht in Amerika de OF1400 vanwege de 1/2" spantang omdat frezen met een 1/2" schacht hier het meeste voorkomen.
Ik heb van diverse zijden het volgende gehoord: wil je één bovenfrees voor algemeen werk dan neem je een OF1400, wil zowel zwaarder als lichter werk doen dan zit je aan de OF1010 en aan de OF2200 vast.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Tsja, tsja... Ik vind de OF1400 maar zozo, een beetje halfslachtig ding. Ja wel geschikt voor 12mm maar geen echt beest voor het zwaardere werk wat je met 12mm mag verwachten. Voor handwerk neig ik daarom eerder naar OF1010 en als het heftiger moet worden pak ik de OF2000. En deze zet ik uiteraard ook gewoon onder de tafel.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
geen beest voor het zwaardere werk ?? Leg me eens uit wat jij mist als je met de1400 moet werken, daar ben ik wel benieuwd naar. Waneer loop jij tegen een grens aan.


Ik heb nu een 1400 die ik onder de tafel en uit de hand gebruik. Tegen grenzen ben ik eigenlijk nog niet aangelopen met de 1400. De 1010 heb ik 2 dagen gehad en toen omgeruild voor die 1400. De 1010 had ik binnen de kortste keren tegen de thermo beveiliging zitten.

Zou ik nu shoppen, dan werd het een 2200 onder de tafel en van de 1010 2 exemplaren ofzo.

Klinkt tegenstrijdig nu er geen 1400 in dat lijstje zit maar ....omdat dus... Onder een tafel kun je nooit te veel vermogen hebben dus grootste.

De 1010 ligt lekker simpel in de hand en 2 van die dingen zodat je geen tijd kwijt bent aan het steeds maar verstellen enzo...

Kortom, bij meerdere frezen, de 2 uitersten en indien maar 1 exemplaar, dan de 1400.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Volgens mij is deze vraag niet goed te beantwoorden zonder te weten wat je er mee gaat doen.
Is festool een slechte koop, nee. Is de beste koop? dat is voor iedereen toch wel heel persoonlijk en heel afhankelijk wat je er mee gaat doen.
En laat je niet te veel meeleiden met de Festool hallelujah wat er op dit forum heerst.
Heb je al een freestafel?

Reden waarom ik Festool bovenfees zou kopen:
- Profesoneel gebruilk
- Geleidenrail (Bij veel merken is dit matig opgelost. Alternatief freestafel)
- stof afzuiging

Reden om een OF1010 te kopen:
- Meer geschikt voor fijn en licht werk.
- Licht (qua gewicht)
Dus meer geschikt voor niet stationair werken


-
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
Ik ben geneigd een festool bovenfrees te kopen omdat:
Ik al "in het systeem zit", ik heb al een heel aantal festool apparaten
En om de naukeurigheid van de machines.
Als ik zo de reacties lees dan ga ik nu voor de festool OF 1010 en dan daarna even doorsparen voor een triton voor in mijn nog te maken freestafel.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Haha, zo staat het ook in mijn wishlist :) .
Binnenkort de OF1010 aanschaffen en daarna doorsparen voor een TRA01 om in te bouwen in een freestafel.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
geen beest voor het zwaardere werk ?? Leg me eens uit wat jij mist als je met de1400 moet werken, daar ben ik wel benieuwd naar. Waneer loop jij tegen een grens aan.

Verlijmfrees en 35mm dikke hardhouten latten, daar komt de thermische beveiliging ook in zicht en het fijne in de OF2000 of OF2200 is dat je het toerental werkelijkwaar ongestraft een stukje lager kan zetten vanwege dat enorme koppel dat ze hebben. Verder vind ik de 1400 weer te groot voor het standaard werken met de hand, ligt de OF1010 veel fijner in de hand en kan je die nog daardoor makkelijker gebruiken als kantenfrees met het ombouwsetje.
 

Jan-Willem

Actieve deelnemer
6 jul 2012
34
0
Verlijmfrees en 35mm dikke hardhouten latten, daar komt de thermische beveiliging ook in zicht en het fijne in de OF2000 of OF2200 is dat je het toerental werkelijkwaar ongestraft een stukje lager kan zetten vanwege dat enorme koppel dat ze hebben. Verder vind ik de 1400 weer te groot voor het standaard werken met de hand, ligt de OF1010 veel fijner in de hand en kan je die nog daardoor makkelijker gebruiken als kantenfrees met het ombouwsetje.

Zuma gebruik jij de OF 1010 als kantenfrees?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Yup dat doe ik wel eens ja. Met de speciale omlijm accessoire kan je de frees dwars voeren als een echte kantenfrees.
 

Jan-Willem

Actieve deelnemer
6 jul 2012
34
0
Als je de OF 1010 gebruikt als kantenfrees heb je er dan meer controle over? ik vind het namelijk lastig om tijdens het afronden van smalle balkjes de frees goed in evenwicht te houden. Bied de omlijn accessoire dan uitkomt of gebruik jij het ergens anders voor?
 

Lampo

Nieuw lid
20 aug 2012
10
0
Leiden
Ik heb met beide freesmachines gewerkt. De OF1010 is handzamer, de OF1400 een stuk krachtiger. Maar wat bij mij de doorslag heeft gegeven om voor de OF1400 te gaan zijn de volgende punten:
- Betere fijnafstelling voor de diepte: hier is bij de OF1010 omheen te werken, maar dit werkt wel snel en makkelijk
- Makkelijk frezen verwisselen door ingebouwde ratel
- Geen centreerdoorn nodig voor het plaatsen van de kopieerring
- Extra spantang (altijd handig om meer mogelijkheden te hebben)

Maar dit is natuurlijk voor iedereen verschillend en de OF1010 is zeker geen verkeerde machine.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik stond een paar jaar geleden ook voor die keuze, heb toen uiteindelijk de of1400 gekocht. Ik vind het een prima machine, kan er van alles mee doen.
Met de 1400 kun je ook lichter werk doen, met de 1010 kun je niet zulk zwaar werk doen..
Voor onder de freestafel is die ook zwaar genoeg. Mocht je nu de freestafel veel gaan gebruiken dan kan ik je ook de zware triton bovenfrees aanraden, die is behoorlijk goedkoper dan de duurste van festool, en die heeft veel power.
Succes ermee
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.