Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

festool OF1010 / OF1400

ik ben van plan een festool bovenfrees te gaan aanschaffen.
    nu vraag ik mij af als ik de of 1010 haal dat ik niet binnen een korte tijd baal dat ik niet de OF1400 heb genomen met het extra vermogen
    of heeft de of 1010 vermogen genoeg?
    en de 1400 heeft een 12mm spantang tov de of 1010 een 8 mm, is dit echt zo handig?
    ik ben van plan over een tijdje de frees in een freestafel te gaan monteren. heeft de of1010 daar genoeg power voor?

alvast bedankt
    Paulo

Voor een freestafel neig ik toch richting de 1400 maar voor gewoon zo heb ik zelf de 1010 en nooit spijt van gehad. genoeg power ook voor de wat grotere frezen
    Ervaring is iets dat je krijgt net nadat je het nodig had

Gebruik zelf de 1400 en vaak onder de cms tafel. Voor uit de hand vind ik hem soms iets te log maar zeker werkbaar. De 12mm spantang zou ik niet willen missen omdat langere frezen vaak 12mm. Ook de wat groter paneelfrezen zijn vaak 12mm.

Achteraf zou ik het liefst een 1010 of makita rt0700cx3 boven/kantfrees hebben voor het fijne werk en een 2200 voor onder de tafel. De keuze voor een 2200 is omdat je dan frezen met een diameter van 89mm kunt gebruiken. Zou ik moeten kiezen voor 1 frees dan zonder twijfel de 1400.
    Laatst gewijzigd door Huib; 31-03-14 om 19:25.

ik overweeg ook nog om de OF1010 aan te schaffen en dan over een tijdje een triton frees van 1400 watt. voor onder de tafel
    weet iemand de spantang diameter van de triton 1400w?

Paulo 1997 voor de triton zijn verschillende diameter spantangen te verkrijgen zowel metrisch als inches.
    Zie de volgende site http://www.toolsparesonline.com/

Ik gebruik de 1400 veel onder de cms en vind het een super frees. Mede door het vermogen, het lage geluid en de (fijn)afstelling. Daarentegen ben ik van mening dat als ik het nog een keer zou doen, ik de 2200 zou pakken voor onder de tafel en de 1010 voor uit de hand te frezen.
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

Ik heb ze beide gebruikt. Ik vind de
    1010 handzamer. Toch mis ik een 12mm spantang voor zwaarder werk. Nu heb ik een triton onder mijn freestafel. Top mbt vermogen en standaard 12 en 1/2 spantang.

Ik heb een mafell lo 50 qua formaat het broertje van de festool 1010 en ik vind hem heerlijk werken uit de hand. Daarvoor had ik alleen ervaring met een logge Black en Decker 1400w die me snel te zwaar werd.

Heb nu voor het grove werk een triton die hangt onder de tafel. Een heb zelf eerlijk nog nooit de 12mm spantang gemist op de 'kleine' frees.

Wel heb ik bij de triton TRA 001 die zoals Wim ook al zegt standaard met de 12mm en de 1/2inch spantang komt. Meteen een 8mm spantang gekocht omdat ik voor de kleine frees al een aardige verzameling 8mm freesjes had bij een gespaard.. kan ik die tenminste ook gebruiken met de zware jongen.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Ik heb zowel de OF1010 als de OF1400 gebruikt. Als je in voldoende stappen werkt is een OF1010 voldoende maar de maat spantang is een beperking. Ik had de OF1010 in Holland en kocht in Amerika de OF1400 vanwege de 1/2" spantang omdat frezen met een 1/2" schacht hier het meeste voorkomen.
    Ik heb van diverse zijden het volgende gehoord: wil je één bovenfrees voor algemeen werk dan neem je een OF1400, wil zowel zwaarder als lichter werk doen dan zit je aan de OF1010 en aan de OF2200 vast.

Tsja, tsja... Ik vind de OF1400 maar zozo, een beetje halfslachtig ding. Ja wel geschikt voor 12mm maar geen echt beest voor het zwaardere werk wat je met 12mm mag verwachten. Voor handwerk neig ik daarom eerder naar OF1010 en als het heftiger moet worden pak ik de OF2000. En deze zet ik uiteraard ook gewoon onder de tafel.

Forum Rechten