Pepermolens......

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Het is voor mensen wel handig dat ze naast t hout ook soms andere dingen in t winkeltje van mij kunnen halen. Naast hout hebben we lijm, afwerkmiddelen, houtdraaitoebehoren en andere hebbedingetjes liggen. Voorheen lag dit gewoon bij mij thuis maar t leek me wel net zo handig om t in de loods te hangen. Zo kan ik er meerdere mensen mee helpen !

@Henk : Ook de asloze versie komt er te hangen inderdaad !!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Er zijn nu 5 molens klaar en ik heb de smaak goed te pakken !! Er liggen nog 2 verlijmde stukken klaar die omgetoverd moeten gaan worden naar een pepermolen.... Er was nogal wat vraag naar die binnenwerkjes dus volgende week komt er een grote doos binnen met een hele stapel maalwerkjes....

Denk dat ik volgende week eens wil starten met de versie zonder as. Daar zie ik ook wel leuke toepassingen voor...
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Mooi gedaan, Rick! Kun je niet eens een video'tje maken van dat uithollen met diverse boren? Ik ben een beginnend draaier, heb tot nu toe alleen uitwendig wat gedraaid, handvatten etc. Groet, jaap bri

(PS: ik heb zonet gezien hoe het uithollen met een fostnerboor gaat, youtube-filmpje van ene Carl Jacobson. Op mijn hele kleine draaibankje moet ik de tailstock (weet even het nederlandse woord niet) dan in zijn geheel aanduwen, gaat gepaard met enige speling...)
 
Laatst bewerkt:

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
bri;youtube-filmpje van ene Carl Jacobson. Op mijn hele kleine draaibankje moet ik de tailstock (weet even het nederlandse woord niet) dan in zijn geheel aanduwen zei:
tailstock=losse kop

Carl Jacobson: het feit dat je veel filmpjes op het internet zet maakt je nog geen goeie houtdraaier...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Bri ik zou voorzichtig zijn met het uithollen. Je moet de technieken begrijpen en beheersen. Boren geen probleem. Veel lossen. Hol draaien met de guts en een flinke diepte is een hele uitdaging je hebt snel een happer. Ook met schrapers is het uithollen van een pepermolen een hele uitdaging. Kijk eens of er bij jou in de buurt geen draaiers is die je kan helpen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@bri : ik zal mn best doen maar het leukste is natuurlijk dat je een keer naar Zwolle crost en even live komt kijken!!

Ik zit nog te denken over een instructievideo voor de crushgrind molens want ik kon nergens een complete handleiding vinden die exact klopte....
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
De techniek van het uithollen met een boor in de losse kop (dank je, Ronald!) is me inmiddels wel duidelijk. Ik had gegoogeld op "peppermill, lathe", en het betreffende filmpje was het eerste dat ik tegenkwam. In de ogen van Ronald, Nico, en Henk is hij geen goede houtdraaier, dat zal wel, ik kan dat niet beoordelen.
Liever zou ik van jullie horen wie er dan wèl goed zijn, en waarom, en waar je als beginner wat van kunt opsteken...

@Rick: ik kom graag een keer kijken, maar dat zal niet op korte termijn zijn, dank voor de uitnodiging:cool:
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Het boren en vooral het centreren is een belangrijk onderdeel van de pepermolen. Daarnaast is het draaien van een aangename vorm natuurlijk ook belangrijk want t oog wil ook wat. Ik heb al wat meer aanvragen binnen voor een kleine instructie voor t maken van pepermolens. Zal proberen om de komende tijd wat uurtjes vrij te maken om goede foto's te maken en een degelijke instructie erbij te schrijven...
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Het boren en vooral het centreren is een belangrijk onderdeel van de pepermolen. Daarnaast is het draaien van een aangename vorm natuurlijk ook belangrijk want t oog wil ook wat. Ik heb al wat meer aanvragen binnen voor een kleine instructie voor t maken van pepermolens. Zal proberen om de komende tijd wat uurtjes vrij te maken om goede foto's te maken en een degelijke instructie erbij te schrijven...

Misschien in samenwerking met Ronald of Jan of... een workshop organiseren, dan heb je bij deze de eerste inschrijving al binnen;)
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Er zijn nu 5 molens klaar en ik heb de smaak goed te pakken !! Er liggen nog 2 verlijmde stukken klaar die omgetoverd moeten gaan worden naar een pepermolen.... Er was nogal wat vraag naar die binnenwerkjes dus volgende week komt er een grote doos binnen met een hele stapel maalwerkjes....

Denk dat ik volgende week eens wil starten met de versie zonder as. Daar zie ik ook wel leuke toepassingen voor...

Ook voor een leuke prijs gezien je nu al met dozen aan komt ;)

En @ Ronald en Henk, wat maakt Carl Jacobson in jullie ogen niet een goede houtdraaier, of nou ja defineer een goede houtdraaier.
Er is zeker een zwik aan meuk gezien waar ik als beginner al "nee dat moeten we niet zo doen" heb, dus beetje kaft van koren scheiden zou leuk zijn.

Aanraders / afraders dus in youtube land.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@resetter : De prijs is altijd leuk ! Dan wel voor jou of anders voor mij :D

Afgelopen week helaas weinig tijd gehad om te werken aan de pepermolens. Er kwamen wat opdrachten tussendoor en tevens vraagt mijn andere parttime baan als huisman/huispapa wat meer aandacht dan ik gedacht had ....hahaha..... Wassen,soppen,afstoffen....wow....Gelukkig bestaat de andere helft van mijn werk uit houtbewerken....
 

poemibol

Actieve deelnemer
28 apr 2011
96
0
49
Bavel (NL)
Laat het goede weer maar komen...... mijn voorstel BBQ met pepersteak op de opendag van Massave hout , iedereen de pepermolens testen en met een crushgrind binnenwerk naar huis. Hier zit handel in Rick ;)

Grt uwe belzen houtvrind Patrick
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Ik zat net te denken, bij het gebruik van beuk met slaap wat voor'n afwerking is dan gewenst? En dan doel ik voornamelijk op de binnenkant, ik kan me voorstellen dat we de schimmel niet bij de peperkorrels willen hebben.

Of denk ik nou verkeerd ?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Deze week heb ik eindelijk wat rust gevonden om weer wat pepermolens te gaan maken. Ik had nog 2 verlijmde blokken hout staan die voorbestemd waren om omgetoverd te worden tot pepermolen....Gisteren de ene gemaakt en net de andere....

Het is echt leuk werk en de mogelijkheden zijn eindeloos. Zal nu ff de foto's overzetten....

- - - Updated - - -

20140423_083746.jpg
Nu nog op de draaibank...

20140423_094545.jpg
De rechter moet nog voorzien worden van een laagje olie....

Ik hou enorm van het combineren van houtsoorten in een project. In de werkplaats heb ik een verzamelplek voor alle restanten. 1 x per 2 weken schaaf ik deze restjes en verlijm ze dan alvast.....Sommige worden een snijplank en andere worden verlijmde blokken hout voor de draaibank. Zo hou ik 1. de werkplaats netjes (anders ga ik die latjes overal neergooien) en 2. Heb ik altijd wisselende combinatie's van hout..... Nou ja....soms is die 2e niet altijd waar want soms heb je echt veel restanten van dezelfde houtsoort.... En dan grijp ik heel soms wel eens een 2e keuze plankje uit mn houtwinkel.....

Er liggen 2 ontwerpen klaar waar ik vanmiddag mee wil gaan beginnen....
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Lee Valley heeft instructions in de website, google Lee Valley en je kan download de instructions als je naar woodworking dan turning en dan projecten gaat en dan bij ceramic peppermill mechanism kijk voor instr in blauw.

misschien werkt dit

http:/www.leevalley.com/html/93k0317ie.pdf
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.