Pepermolens......

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Gistermiddag heb ik er nog twee pepermolens bij gemaakt. Het blijft leuk om te zien welke effecten je kan bereiken door het verlijmen van hout. Vaak krijg je een heel speels lijneneffect. Ik heb nog 1 blok over, da's een verlijmd geheel van essenhout met notenfineer.

Straks eerst even naar de werkplaats om de houtstelling te ontdoen van alle losse latjes en kleine plankjes...Daar komen dus weer wat snijplanken en pepermolens uit.;) En zo hou je jezelf bezig ....:p
 

Swave

Actieve deelnemer
19 sep 2013
145
1
Rotterdam
je moet af en toe flink doorlezen bij dat filmpje maar heel leuk om te zien.
ik zat wel te denken, hoge kwaliteits pepermolens in zwolle, hoge kwaliteit eten in zwolle, heb je wel eens bij Jonnie aangeklopt om je molens daar neer te zetten? Gezien zijn clientele is dat qua verkoop waarschijnlijk uitermate geschikt ;)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@swave : In het verleden heb ik veel contacten opgedaan in de plaatselijke horeca. Ik zou erg makkelijk daar "handel" uit kunnen halen, echter vind ik de particuliere losse verkoop veel leuker. Ik maak zo af en toe wat pepermolens en die zijn meestal al verkocht voordat ik ze maak;)
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Goed bezig Rick!!!
Leuk om te zien dat je zelf ook nog tijd hebt om zelf lekker met hout bezig te zijn ipv alleen te verkopen!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@coko : Dat was ook 1 van de redenen van mijn verhuizing. Ik miste het maken van dingen enorm, nu bespaar ik veel tijd aangezien de winkel aan huis is.
 

Mac

Actieve deelnemer
Wij hebben er een die we in onze keuken gebruiken ( Table d'Hôtes for 10-12 mensen 5 dagen per week )
Tot op heden geen spoortje stoevigheid te bespeseuren, Dik tevreden
We gebuiken deze pas 4 maanden maar hij krijgt het waarschijnlijk meer voor z'n kiezen dan in gezins situatie.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik gebruik al een tijdje deze maalwerken en ben er zelf zeer tevreden over. Enkele klanten hebben zelfs al meerdere pepermolens besteld. Er is zelfs iemand die ze spaart...hij heeft er al 6 gekocht...

Er liggen weer wat verlijmde blokken klaar dus met een beetje geluk ga ik deze week nog aan de slag.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wie heeft er inmiddels ervaring met de Crushgrind maalwerken. Mijn ervaring na een jaar is dat ze heel stroef gaan lopen en regelmatig schoon gemaakt moeten worden. Bij andere maalweken heb ik dit nooit gehad. Op een Engelse Site zag ik dat deze maalwerken echt afgekraakt werden.

Ik gebruik er drie dagelijks, de oudste al een jaar of vier, en heb nergens last van. Ik ken ook van anderen, inclusief 'professionele' kookschrijvers, alleen maar positieve geluiden. Wat je niet moet doen, maar dat geldt voor elke pepermolen, is peper (of iets anders) direct boven een dampende pan malen. Je krijgt dan condens in het maalwerk waardoor met bepaalde kruiden er een plakkerige laag in het maalwerk ontstaat. In dat geval moet je wellicht het maalwerk schoonmaken - maar nogmaals, dat heb je met elk ander maalwerk ook.
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Heren,
Ik heb met belangstelling dit draadje gelezen. Ben momenteel bezig om een molen voor mijn dochter te maken. Ik kan alleen niet vinden hoe jullie de binnenkant behandelen? Of laten jullie deze gewoon blank? Ik zie de reactie graag tegemoet.

Johan
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Heren,
Ik heb met belangstelling dit draadje gelezen. Ben momenteel bezig om een molen voor mijn dochter te maken. Ik kan alleen niet vinden hoe jullie de binnenkant behandelen? Of laten jullie deze gewoon blank? Ik zie de reactie graag tegemoet.

Johan

Hoi Johan,

Ik heb de binnenkant van de molen nog nooit ergens mee behandeld....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.