Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6
    Wandmaker
    Guest

Gezocht: takken voor het maken van Harry Potter-achtige toverstokken

Hallo allemaal,

Een aantal jaar geleden heb ik een paar toverstokjes gemaakt voor enkele neefjes en nichtjes die grote fan waren van de Harry Potter verhalen. Ik heb toen veel plezier beleefd aan het werken met hout en het vinden van de houtsoort die het beste paste bij het karakter van degene voor wie het stokje bedoeld was.

Nu worden over 3 maanden 2 nichtje van me 11 jaar (de leeftijd waarop de kinderen in de Harry Potter verhalen hun toverstokje krijgen) en dus wilde ik voor hen ook weer een toverstokje maken. Na wat zoekwerk heb ik uiteindelijk gekozen voor een stokje van wilgenhout voor de een (zij is sterk en veerkrachtig) en taxus-hout voor de ander (ze kan nogal venijnig zijn, vandaar ). Ik heb inmiddels al een mooie wilgentak gevonden, maar er groeien geen taxussen in mijn omgeving (Zeeland). Ik hoop dan ook dat iemand mij daaraan kan helpen

Ook takken van andere bomen als: beuk, berk, eik, esdoorn, hulst of wilg zijn altijd welkom voor als ik er in de toekomst nog meer wil maken. Ik maak deze toverstokjes uit pure hobby en zal er nooit geld voor vragen. Als iemand voor mij leuke takken heeft en die ook graag een toverstokje zou willen hebben voor een Harry Potter fan uit zijn/haar omgeving, dan zou het mijn plezier zijn om er een te maken.

Ik ben op zoek naar enigszins soepele takken (dus geen brosse dode takken) van tussen de 1 en 2 centimeter dik en ongeveer 30 tot 40 centimeter lang. Het liefst met een "leuke" knik, knoest of verdikking in de tak die het handvat kan accentueren en daarmee het toverstokje een eigen karakter kan geven.

Als voorbeeld geef ik deze foto's. De eerste is een toverstokje die ik heb gemaakt van Hulsthout. de 2e foto is de wilgen tak die ik kaal geschraapt en geschuurd heb zodat hij kan drogen voor verdere verwerking.

wand2.jpgwand 4.jpg

Bij voorbaat heel veel dank,
    Wouter

Hou er wel rekening mee dat taxushout, meer dan behoorlijk, giftig is. En niet alleen maar figuurlijk venijnig is. En daar bedoel ik mee dat in tegenstelling tot wilgenhout het dus speciale maatregelen nodig heeft ten aanzien van de eigen gezondheid bij het bewerken. Ik denk niet dat kinderen echt door hebben of iets van taxushout gemaakt is of niet . Het is bovendien behoorlijk hard hout in tegenstelling tot wilgenhout . Ik heb in Eindhoven en dat is nogal uit de buurt, rozenhouten takken liggen. Dat is ook vaak grillig en heeft een zelfde venijnige uitstraling als taxus maar is minder giftig . En ook zeer hard als het droog is . Is misschien ook gemakkelijker aan te komen .
    Laatst gewijzigd door H.Katan; 31-03-14 om 12:44.

Wandmaker
    Guest
    Dank je wel voor je reactie.

Ik ben me ervan bewust dat Taxushout giftig is. bij de bewerking ervan zal ik dan ook een goede stofkap en handschoenen dragen, maar als het stokje klaar is gaan er sowieso 4 tot 5 lagen vernis overheen, dus daarmee zou het hout zelf voldoende afgeschermd moeten zijn.

Ik heb ook al eens geprobeerd een stokje van Rozenhout te maken. De grillige vormen van de struik leende zich inderdaad goed voor het soort takken waar ik naar zocht. Probleem was echter dat dat hout door de aparte structuur ging barsten/kloven tijdens het drogen (drogen heb ik bij kamer temperatuur gedaan over een periode van 6 tot 8 weken). Dat kan natuurlijk te maken hebben met de rozensoort, dus als er soorten zijn die goed te drogen zijn dan hoor ik dat graag.

Ik snap dat het echt taxus moet zijn. Anders werkt zo'n stokje gewoonweg niet natuurlijk, duhuh!

Leuk, ik heb heel lang spullen gemaakt voor LARP (Live Action Role Playing) evenementen, variërend van zwaarden en schilden tot amuletten en maskers. Bijna alles werd gemaakt uit latex met een kunststof kern. Met dat latex kan je de meest fraaie effecten krijgen, eg grappig spul! Op LARP evenementen mogen meestal alleen maar latex props gebruikt worden, andere materialen zijn te gevaarlijk, zeker als het er een beetje fanatiek aan toegaat Overigens bleef mijn rol beperkt tot props bouwen en bij de evenementen kijken vanaf de zijlijn, ik ben te nuchter voor sprookjes helaas.

Toverstokjes heb ik ook gemaakt, en die wel uit hout, voornamelijk uit hazelaar maar eigenlijk werken alle houtsoorten wel goed. Als je in tuinen kijkt zie je vaak hazelaars met takken in mooie vormen door het snoeien. Als het netjes gevraagd werd mocht ik meestal wel even met een zaagje aan de slag. De toverstokjes werkte ik af met olie, ze werden versierd met van alles en nog wat, van nep-ijspegeltjes en glazen juwelen tot leren handvatten en lichtgevende punten (ledje inbouwen: stokje in de lengte doorzagen, ruimte maken voor draadje, weer op elkaar lijmen, ledje plaatsen en batterij in het handvat. Groot succes!) Leuke bezigheid. Mijn kinderen zijn groot nu, hebben geen behoefte meer aan toverstokjes. Jammer hoor.

Groet, Rob.
    "I may be left handed but I am always right"

Als het gaat om zulke dunne takken, dan kun je toch best met een tuinschaar een park inlopen en er eentje uitkiezen? Helemaal in de snoeitijd moeten er voldoende van dergelijk dunnen takken te vinden zijn.

Naar mijn mening is het leuke van taxus juist het contrast tussen het kernhout en spinthout. Als je gewoon een tak gebruikt, blijft er weinig van dat contrast over.

Binnen een maand of twee ga ik een taxus omzagen. Als je wilt kan ik kijken of er iets voor je tussen zit.

Als Wandmaker Wouter niet van de aardbodem verdwenen is: Ik keek gister eens in mijn houthok en daar liggen behoorlijk wat takken die mogelijk geschikt zijn. Ook ligt er veel taxus tussen.

Forum Rechten