Tuinhekje

thomaske

Nieuw lid
24 feb 2014
13
0
West Brabant
Hallo allemaal,

Ik lurk al een tijdje mee op dit forum en naast de gezellige sfeer die er hier hangt vind ik het allemaal erg interessant wat hier besproken wordt. Heb al wel wat algemene klus-ervaring, maar ben nu van plan om wat meer aan houtbewerking te gaan doen. Er staan een aantal meubelstukken op de planning (buitentafel, bankje, keukentafel), maar eerst wil ik een tuinhekje maken, om wat te oefenen en om wat ervaring op te doen met verschillende verbindingen. Ik heb een ontwerpje gemaakt:

Breedte van het hekje is 2,6m en de hoogte 90cm. Op het houten frame wil ik kastanjehouten paaltjes bevestigen ('schapenhek'). Het linkergedeelte is het poortje

hekje1.jpg

Hier een detail van de verbinding van het poortje. Ik heb hier nog wel wat vragen over: Hoe kan ik de diagonale regel het beste bevestigen? En aan de bovenkant wil een spatpen maken, is dit aan de onderkant van de poort ook aan te raden?

hekje2.jpg

Detail van het rechtergedeelte van het hek (gewoon een 'simpele' pen-gat-verbinding)

hekje3.jpg
Hebben jullie verder nog tips of leuke verbindingen die ik kan uitproberen?

Alvast bedankt!
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Leuk idee,

ik zit zelf al lang te denken om zoeits zelf te maken.

Heb al 2 dergelijke deurtjes gemaakt, moets toen snel gaan en ik heb gewoon dennehout gebruikt destijds, en nog erger, alles vastgemaakt met gewoon ijzeren plaatjes.

Maar ik heb een dergelijk poort nodig,komt me nu natuurlijk wat ongelegen, anders deed ik mee.

Kastanjehout is inderdaad een goede keuze, ik zie dat die palen onbehandeld veel langer houden dan gedrenkte den.

Maak je de pennen zelf uit kastanje? Die houden het geheel stevig, dus als die rotten ligt het hekje uiteen?

Mvg Bart
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik zou nog eens goed nadenken of je bepaalde verbindingen niet anders zou maken ivm inwateren. Zo zou ik bijvoorbeeld de bovenste stijl van het poortje doorlaten lopen tot boven de staanders van het poortje. M.a.w. de pen aan de staander maken daar boven in en het gat in de ligger daar boven in. Onderzijde van de pport zou ik om dezelfde redenen gelijk houden als je huidig ontwerp qua pen en gat. Het hek zou ik houden zo komt ook veel minder kracht op en is derhalve minder kritisch dan een deur/poort
 

thomaske

Nieuw lid
24 feb 2014
13
0
West Brabant
Het frame wil ik maken van douglas-hout en daarna behandelen met een beits. Op het frame wil ik dan het kastanjehout bevestigen.
Een beetje zoals dit:
image1756.jpg


De pennen zijn dus onderdeel van de horizontale (douglas-)balkjes. De verbinding zelf wil ik gaan verlijmen en met deuvels vastzetten.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Bij een opgeklampte poort/deur zitten de schoren er "los" tussen, vastgespijkerd aan de bekleding. In dit geval zou ik er een korte pen aanmaken, 10mm is al voldoende. Er zit druk in de schoor, los ertussen voldoet in principe maar dan is hij er tussenuit te duwen.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Thomaske,

dus eigenlijk kom je toch een beetje op wat ik heb gemaakt, probleem;

na verloop van tijd verkleuren beiide houtsoorten anders, kastanje wordt grijzig, douglas wat meer oranje achtig.

De pennen op jouw voorbeeldfoto lijken met trouwens metalen dingen, moer/bout. Lijkt me beter.
 

thomaske

Nieuw lid
24 feb 2014
13
0
West Brabant
Bedankt voor de input. Hier mijn nieuwe ontwerp van de hoekverbinding:
hekje4.jpg

De verkleuring van het hout vind ik niet zo'n probleem. Ik was van plan om het frame in een grijstint te beitsen.

De deuvels wil ik van hout houden, een moer en een bout vind ik niet mooi en voegt ook niet zoveel toe volgens mij.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Nog een tipje: boor je gaten voor je deuvels apart in stijl en regelwerk. Eerst boor je de gaten die in de langgaten terechtkomen.
Daarna steek je je hek eens samen (zonder lijm;) ) en je zorgt dat alles haaks ligt. Vervolgens teken je de gaten op je pennen af.
Als je nu alles weer uit mekaar haalt, en de gaten in de pennen een beetje dichter naar de pennenborst boort (afhankelijk van de hardheid van het hout dat je gebruikt, ik doe doorgaans een kleine mm) krijg je een supersterke verbinding. De deuvels maak je best zelf, of je zou er in de handel moeten vinden van hardhout. De beuken deuvels zijn buiten niks waard. Ik heb de gewoonte om met gebruik van een schroeftol en een potloodslijper een uiteinde van de deuvel af te schuinen, zo 'zoekt' hij zelf het gat.

Het diagonale gedeelte wordt hier in Vlaanderen een 'steker' genoemd. Om die vast te zetten volstaat een klein groefje en een lamelloachtig 'veertje', zodat hij niet zijwaarts kan schuiven. Natuurlijk is de pen die je uittekende ook super, maar iets bewerkelijker. Wel een goeie oefening natuurlijk ;)

Succes!
Steven

Succes ermee!
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Nog een tipje: boor je gaten voor je deuvels apart in stijl en regelwerk. Eerst boor je de gaten die in de langgaten terechtkomen.
Daarna steek je je hek eens samen (zonder lijm;) ) en je zorgt dat alles haaks ligt. Vervolgens teken je de gaten op je pennen af.
Als je nu alles weer uit mekaar haalt, en de gaten in de pennen een beetje dichter naar de pennenborst boort (afhankelijk van de hardheid
van het hout dat je gebruikt, ik doe doorgaans een kleine mm) krijg je een supersterke verbinding

Dit is een belangrijke tip !

Ergens op het forum is iemand geweest die een uitgebreide test heeft gedaan met - als ik mij niet vergis - 1 mm en 2 mm. Volgens mij "won" die van 1 mm.
'k Zal eens kijken of ik die test nog terug kan vinden...
 

thomaske

Nieuw lid
24 feb 2014
13
0
West Brabant
Ik zou de pen wat smaller en de spatpen wat breder maken. Hoe breed is de spatpen nu getekend?

Hier een afbeelding van de afmetingen van de (spat)pen:

hekje5.jpg

Nog een tipje: boor je gaten voor je deuvels apart in stijl en regelwerk. Eerst boor je de gaten die in de langgaten terechtkomen.
Daarna steek je je hek eens samen (zonder lijm;) ) en je zorgt dat alles haaks ligt. Vervolgens teken je de gaten op je pennen af.
Als je nu alles weer uit mekaar haalt, en de gaten in de pennen een beetje dichter naar de pennenborst boort (afhankelijk van de hardheid van het hout dat je gebruikt, ik doe doorgaans een kleine mm) krijg je een supersterke verbinding. De deuvels maak je best zelf, of je zou er in de handel moeten vinden van hardhout. De beuken deuvels zijn buiten niks waard. Ik heb de gewoonte om met gebruik van een schroeftol en een potloodslijper een uiteinde van de deuvel af te schuinen, zo 'zoekt' hij zelf het gat.

Het diagonale gedeelte wordt hier in Vlaanderen een 'steker' genoemd. Om die vast te zetten volstaat een klein groefje en een lamelloachtig 'veertje', zodat hij niet zijwaarts kan schuiven. Natuurlijk is de pen die je uittekende ook super, maar iets bewerkelijker. Wel een goeie oefening natuurlijk ;)

Succes!
Steven

Succes ermee!

Goede tip van de deuvels! Als ik toch de pennen en gaten aan het maken ben, kan ik het zo goed op deze manier doen, inderdaad een goede oefening :)
 

tuoh

Oud hout
Voor pen en gat verbindingen zijn er een paar vuistregels om één en ander wat in verhouding met elkaar te houden. Voor een spatpen word meestal ongeveer 1/4 van de totale penbreedte genomen, voor de pendikte is de ideale maat ongeveer 1/3 van de totale houtdikte. Bij bovenstaande constructie is een pendikte van 14 à 16mm perfect, de voorziene 25mm is veel te dik.
De penvermindering voor de spatpen zou hier minimum 18mm moeten bedragen, maar mag meer zijn.

Voor een houtdikte van 45mm is de breedte (70mm?) wat aan de smalle kant, 45mm x 100mm à 120mm is een meer gebruikelijkere afmeting. De toe te passen houtverbindingen gaan hier een stuk sterker scoren;) (langere pennen en grotere vermindering spatpen mogelijk = minder kans op uitbreken kopshout)

Mvg,

André
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Wat is eigenlijk de ideale hoek voor de schoren? Mijn gevoel (en ergens iets uit de mechanica lessen van vroeger) is om een maximale hoek van 45° aan te houden, en niet zoals op de foto uit voorgaande bijdrage, over de volle lengte van het hek.
 

tuoh

Oud hout
Nee, dat hoeft geen 45° te zijn om functioneel te zijn, zodra er in de constructie een driehoek zit is deze constructie onvervormbaar. Wel op voorwaarde dat de driehoek intact blijft natuurlijk. Als de verbindingen tussen schoor en kader sterk genoeg te maken zijn maakt het zelfs niet uit waar die schoor zit, mag dan zelfs ondersteboven zitten;)

In de praktijk gaat dit niet (dikwijls) gebeuren, meestal kiezen we voor een steekschoor omdat hier de optredende krachten de schoor op zijn plaats gaan houden zelfs zonder enige bijkomende verbinding. In principe zou een schoor nooit van hoek naar hoek mogen lopen, zo duwt ie de hoekverbindingen uiteen. Het ding moet starten onderaan in de stijl en eindigen bovenaan in de bovenregel, wegblijvend van de hoeken.

Mvg,

André
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Nou… dat je die 45° in gedachten hebt komt wel ergens vandaan. Een kracht die je op een element uitoefent kun je ontbinden in een langs- en een dwarscomponent. Bij 45° is dat de helft langs, de helft dwars. Bij minder dan 45° is de langscomponent groter, bij meer dan 45° de dwarscomponent.

Zoals André zegt levert dat in houtverbindingen zelden problemen op. Meestal worden die schuine elementen op druk belast en een stuk hout knikt niet zo gauw uit. Maar bij sportklimmen zijn er wel ongelukken mee gebeurd. Een standplaats werd (nog niet zo lang geleden) gemaakt door een stuk bandschlinge tussen twee ogen vast te maken zodat er een driehoek ontstond. Onderin de driehoek werd dan de karabiner gehangen waaraan de tweede klimmer werd gezekerd. Die twee ogen was een extra zekerheid, want dan werd de kracht over twee ogen verdeeld, toch? Wat veel mensen niet in de gaten hadden was dat je bandschlinge lang genoeg moest zijn dat je een scherpe driehoek kreeg. Als de driehoek onderaan meer dan 90° is, dan wordt elk van de ophangpunten namelijk zwaarder belast dan bij een enkel oog. Er moet namelijk een verticale kracht worden opgevangen als een klimmer valt, maar om dat te doen moeten de ogen ook een horizontale kracht leveren. Bij een tophoek van meer dan 90° is die horizontale kracht groter dan de verticale! Dus af en toe zie je nog haken die verbogen of echt uitgerekt zijn. Er zijn zelfs gevallen bekend waarbij haken zijn uitgescheurd, afgebroken of compleet uit de rots getrokken.

Maar goed. Bij een tuinhekje zal dat niet zo veel problemen geven. En als je valt dan ben je dicht bij de grond ;)
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Hoek van een schoor tussen de 30 en 60 graden. Wordt dit kleiner of groter dan wordt de schoor minder effectief. Het nadeel van schoren niet in een hoek laten uitkomen is dat de verbinding schoor - regel dan anders uitgevoerd moet worden. Die moet dan nl alle kracht opnemen. Zit deze in een hoek dan doet de pen-gat verbinding het. Daarom ook voldoende achterhout, dus een bredere spatpen noodzakelijk. In hout in principe drukschoren toepassen, dit ivm krachtsoverdracht in de verbinding.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Dit is inderdaad de uitleg die ik voor ogen heb. Maar wat ik zeker ga onthouden is om de schoor niet in de hoeken te laten komen, maar zeker bij zware belastingen in te werken in stijl en bovenregel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.