Tafelpoot bevestigen - maar dan anders !?

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Graag jullie ideeën mbt de volgende 'uitdaging':
Ik moet in opdracht een tafel maken (eiken) waarbij de poten doorsteken in het blad (maw de kopse bovenkanten vd poten moeten zichtbaar zijn en gelijk liggen met de bovenkant van het blad). De opdrachtgever wil de poten helemaal op de hoeken vd tafel en ik twijfel nu een beetje hoe ik het ondersteunende frame voor het blad aan de poten zal vastmaken.
De tafel wordt 100 bij 220; de poten zijn 12 bij 12; er komt een frame onder het blad, dit wou ik uit 7 bij 3 (kopmaat) maken en in 4 vlakken verdelen (dus een dwarsverbinding bij iedere ca. 55 cm).
Kortom, hebben jullie ideeën hiervoor; alle input is welkom!
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Het blad gaat werken. Zeer waarschijnlijk krimp, waarmee de poten niet meer aansluiten aan het blad. In de lengterichting zal dit minder zijn. Ik zou de dragers met pen gat maken en dan een wig gebruiken. Als het te veel gaat werken kun je het gemakkelijk corrigeren.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Pen en gat...?
Zou zelf dan de pennen zo hoog mogelijk maken voor de stabiliteit van de tafel, bijvoorbeeld 6 cm indien je de liggers 7 cm maakt en een goede lijm gebruiken. Wellicht vanaf de binnenzijde nog deuvels inboren voor de stevigheid.
Ik zou het blad iets maar niet teveel over de liggers laten uitsteken maar dat is smaak.
Verder is het goed te weten welke stoelen eronder komen, indien er. Armsteunen aan zitten passen die dan onder de tafel...?
Hoe dik maak je het blad?
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
@vurenhout: bedoel je een pen die door de poot heen steekt waarin een wig gemept wordt?
ik vraag me af of de opdrachtgever dat vindt passen bij de moderne look.
Wat betreft krimp heb je uiteraard een punt, nadeel van poten die door het blad hen steken.
In de lengte zal het niet veel zijn, in de breedte wellicht 2-3 mm, dat zie je wel bij de poten.
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
@vurenhout: dank, en ja, ik hou rekening met krimp op een wel heel simpele manier: opdrachtgever wil graag 5 delen van 20 cm breed die 'los' van elkaar komen te liggen; ze accepteren dat er agv krimp kleine naden kunnen ontstaan

@Bert: de delen van 3 cm dik komen op een frame van 7 cm hoog te liggen; met een gewenste hoogte van 76 cm blijft er ruim voldoende vrije speling over voor de bestaande stoelen; het is de bedoeling dat de delen 3 cm oversteken over het frame, maar dus gelijk liggen met de poten (niet mijn idee...)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.