maten van hout.

beagle

Actieve deelnemer
27 jul 2011
51
0
Ik heb even deze foto in een ander topic geleent.:D
workbench_0001.jpg

Ben ergens in mijn achterhoofd bezig met het zelf maken van een zaagtafel. zit nog oip You-tube voor een goed ontwerp-idee
en tracht dat dan in een 2D programma te tekenen. Maar zit een beetje verveelt met de maten van hout. J
Ken de gebruikelijke geschaafde maten die te koop zijn nog niet helemaal. Je kan moeilijk een zaagtafel tekenen/ontwerpen als je geen maten weet van hout.( Van het plaatmateriaal weet ik het wel
Op de bovenstaande foto zie je daar een geraamte , wat ik wil weten, dat zegt men nergens in de bewuste topic, wat de maten zijn van de houten balken.
Iemand die mij dat kan meedelen. a.u.b.
 

WR1944

Oud hout
Het simpele antwoord is: ga naar de houtleverancier of bouwmarkt met een papiertje en potlood en noteer de maten. ;)
Ik weet niet of er in de lengterichting van de bank krachten worden uitgeoefend maar in die richting kan de tafel wel enige versterking gebruiken. Door de poten een kwartslag te draaien verbeter je al iets maar diagonale schoren zouden beter zijn.
 

beagle

Actieve deelnemer
27 jul 2011
51
0
dat vroeg ik feitelijk niet.


Zijn die verticale poten nu 20 x 40 mm. of 40 x 100 mm. Het is om mij een idee te geven wat er hier is gebruikt.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Hier staan in tabelvorm de meest gangbare maten, die volgens mij elke houtleverancier op in het assortiment heeft. Uitgaande van deze maatvoering moet het lukken met je ontwerp.
 

beagle

Actieve deelnemer
27 jul 2011
51
0
bedankt, voor de meest klassieke maten,


Maar wat gebruikt men nu om zulke tafel te maken.
Wie kan mij zeggen welke houtmaten men op deze foto heeft gebruikt. m.a.w. wat zijn gangbare maten voor de poten -kader van een werktafel. ?
 

beagle

Actieve deelnemer
27 jul 2011
51
0
Bedankt . Dat was het wat ik wou weten....

Nu kan ik de tekening al een beetje aanpassen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Vergelijk de dikte van het multiplex (18mm) eens met de poten. Ik schat dat de poten 22x66mm zijn.

Elke timmerman gebruikt zijn eigen maten. Er zijn wel standaard handelsmaten, maar geen standaard werkstukmaten.

workbench_0001.jpg
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Ik denk dat het ontwerpen van een meubel erg leuk is in sketchup, autocad, 3D studio, etc., maar misschien is het het meest leerzaam om eerst gewoon iets op papier te zetten. Dit maakt de overstap naar digitaal ontwerp de volgende keer makkelijker.

Hoewel het natuurlijk heel leuk is om aan de hand van handelsmaten het ontwerp te maken, kan je natuurlijk ook de 'buitenmaten' van je meubel bepalen. Aan de hand daarvan en aan de hand van het hout dat je koopt is het vervolgens in de werkplaats op een bierviltje (of kladblok) heel makkelijk uit te rekenen hoe lang alle regels, stijlen, etc. moeten worden.

Een voorbeeld. Stel dat het kastje hierboven (nog los van of dit je ontwerp gaat worden) de volgende maten heeft:

500mm diep
1120mm lang
800mm hoog

en je hebt materiaal gekocht met de volgende maten:

stijlen (poten) 27*69mm
regels (plankdragers) 27*44mm

Dan volgt hieruit automatisch (dus ook zonder afmetingen te weten voordat je je hout ging halen):

lengte van de stijlen 800mm
lengte van de korte regels 500 - (2 * 27) = 446mm
lengte van de lange regels 1120 - (2 * 27) = 1066mm

Het plaatmateriaal voor de planken volgt daar dan ook uit:

volledige diepte * lengte vd lange regels = 500 * 1066mm
dikte van de plaat is niet relevant

Het plaatmateriaal voor je werkblad kan je rondom een stuk laten oversteken:

volledige diepte +50mm * volledige lengte + 100mm = 550mm * 1220mm

Het is geen toeval dat ik in de lengte op een volledige kwartplaatmaat uitkom. Als je de diepte ook efficient wilt gebruiken (dus 610mm) dan zou je die kunnen terugrekenen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.