Hout: welke metalen wel en welke metalen niet

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Beste forumleden,

Onlangs heb ik hier op het forum een artikel gelezen waarin werd vermeld dat in bepaalde houtsoorten niet willekeurig elk soort metaal kan worden geschroefd (als ik mij niet vergis ging het in dát topic om eikenhout, tannine en roestvast staal...). Helaas kan ik het bewuste artikel niet meer vinden, ook niet met de zoek-functie.

Hoewel mijn specifieke belangstelling nu uitgaat naar eikenhout, heb ik de vraag van het topic iets breder gemaakt. Ik kan me nl. voorstellen dat er ook andere houtsoorten zijn waar je niet zondermeer elk soort metaal ik kan draaien.

Wacht vol belangstelling jullie reactie af !

eiken zwart.jpg
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
't Is inderdaad de tannine, of zoals wij op school leerden, het looizuur, dat er voor zorgt dat er donkere vlekken verschijnen.
Ik werkte lang geleden in een bedrijf dat massief eiken keukens maakte, en stond regelmatig es een dag te schuren op een langbandschuurmachine.
In de zomer gingen mijn handen vaak zweten, en de handgrepen van de schuurmachine waren in onbehandeld staal. (de verf was er al lang afgesleten).
Dat in combinatie met het schuurstof van het eikenhout zorgde voor mooie vlekken op m'n handen ;) , die er met geen mogelijkheid af te halen waren.

Heb nu een vergelijkbare ervaring met padouk, goed mogelijk dat ook hierin looizuur aanwezig is.

Wanneer je dus een gewone spijker in eikenhout (en ongetwijfeld nog vele houtsoorten) slaat, en deze combinatie wordt nog vervolledigd met vocht, dan krijg je nagenoeg onuitwisbare vlekken.

Ben benieuwd naar een meer onderlegde uitleg!

Steven
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
looizuur en ijzer geeft een mooie zwaarte kleur

Monniken maakten vroeger inkt met ijzervijzel en gallen die je op eikenbladeren aantreft.
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Wanneer je dus een gewone spijker in eikenhout (en ongetwijfeld nog vele houtsoorten) slaat, en deze combinatie wordt nog vervolledigd met vocht, dan krijg je nagenoeg onuitwisbare vlekken.

Dus vocht i.c.m. de houtsoorten met een hoger gehalt tannine (looizuur) is in ieder geval iets om voor op te passen.

Maar - ik wil altijd alles weten :rolleyes: - hoe zit het dan met:

** hout dat gebruikt wordt voor meubilair dat uitsluitend binnen wordt gebruikt ?
** het bewerken van het hout met oliën, lakken en/of beitsen ? Kan dat eenzelfde effect veroorzaken ?
** andere metalen dan RVS en verzinkt metaal ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.