Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Lightbulb Hout: welke metalen wel en welke metalen niet

Beste forumleden,

Onlangs heb ik hier op het forum een artikel gelezen waarin werd vermeld dat in bepaalde houtsoorten niet willekeurig elk soort metaal kan worden geschroefd (als ik mij niet vergis ging het in dát topic om eikenhout, tannine en roestvast staal...). Helaas kan ik het bewuste artikel niet meer vinden, ook niet met de zoek-functie.

Hoewel mijn specifieke belangstelling nu uitgaat naar eikenhout, heb ik de vraag van het topic iets breder gemaakt. Ik kan me nl. voorstellen dat er ook andere houtsoorten zijn waar je niet zondermeer elk soort metaal ik kan draaien.

Wacht vol belangstelling jullie reactie af !

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      eiken zwart.jpg
Bekeken:   247
Grootte:   9,7 KB
ID:        15187
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

't Is inderdaad de tannine, of zoals wij op school leerden, het looizuur, dat er voor zorgt dat er donkere vlekken verschijnen.
    Ik werkte lang geleden in een bedrijf dat massief eiken keukens maakte, en stond regelmatig es een dag te schuren op een langbandschuurmachine.
    In de zomer gingen mijn handen vaak zweten, en de handgrepen van de schuurmachine waren in onbehandeld staal. (de verf was er al lang afgesleten).
    Dat in combinatie met het schuurstof van het eikenhout zorgde voor mooie vlekken op m'n handen , die er met geen mogelijkheid af te halen waren.

Heb nu een vergelijkbare ervaring met padouk, goed mogelijk dat ook hierin looizuur aanwezig is.

Wanneer je dus een gewone spijker in eikenhout (en ongetwijfeld nog vele houtsoorten) slaat, en deze combinatie wordt nog vervolledigd met vocht, dan krijg je nagenoeg onuitwisbare vlekken.

Ben benieuwd naar een meer onderlegde uitleg!

Steven
    Als de kat van huis is...
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

Merbau gaat icm vocht ook niet lekker met verzinkt metaal.
    sometimes you just need a bigger hammer

looizuur en ijzer geeft een mooie zwaarte kleur

Monniken maakten vroeger inkt met ijzervijzel en gallen die je op eikenbladeren aantreft.

Wanneer je dus een gewone spijker in eikenhout (en ongetwijfeld nog vele houtsoorten) slaat, en deze combinatie wordt nog vervolledigd met vocht, dan krijg je nagenoeg onuitwisbare vlekken.
    Dus vocht i.c.m. de houtsoorten met een hoger gehalt tannine (looizuur) is in ieder geval iets om voor op te passen.

Maar - ik wil altijd alles weten - hoe zit het dan met:

** hout dat gebruikt wordt voor meubilair dat uitsluitend binnen wordt gebruikt ?
    ** het bewerken van het hout met oliën, lakken en/of beitsen ? Kan dat eenzelfde effect veroorzaken ?
    ** andere metalen dan RVS en verzinkt metaal ?
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

Interessant onderwerp, hou ik in het oog.

Lees dit eens, spaart mij een boel tiepwerk

http://www.wtcb.be/homepage/index.cf...tact12&art=188
    Grappig: de foto die ik van 'Goegel' heb gehaald komt van deze pagina Ik zal het eens rustig doornemen allemaal.
    Groeten, Ekko

Forum Rechten