Wivamax DB 1000 draaibank

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
Kan iemand mij vertellen wat de kwaliteiten en mogelijkheden van de Wivimax DB1000 zijn.
Wat is het voordeel van een buitendraai-inrichting hierbij?
 
hahaha jij hebt op marktplaats liggen speuren;P
die buitendraaiinrichting is heel handig voor grote dingen die niet boven het bed passen
het grote nadeel van deze machine is wel dat ie maar drie standen heeft waarop hij kan draaien
een frequentieregeling zou efficienter zijn
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ja, ik heb ook al zitten kijken hiernaar. 3 snelheden is inderdaad heel erg beperkt, verder is het een beul van een machine, die pas goed tot zijn recht komt met een toerenregeling.
Voor een goede frequentieregeling moet je ook een 3-fasen 400 V motor monteren en ben je nog eens € 1000 verder. Kortom bezint eer ge begint.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
IK heb een WIVAMAC 1200 DB staan en dit is een Ferrari om mee te werken.
Hij is variabel, werkt op 220 V en heeft een 3PK motor. De as kan op 24 plaatsen worden geblokkeerd om gaatjes op gelijkmatige afstand te kunnen boren.
Er is nog een 5 trappen as aan om daarvan nog iedere maal variabele snelheden op te zetten.
Het bijhorende uitdraaibare bed heb ik ook en is heel gemakkelijk. de kop die draaibaar is is natuurlijk ideaal daarvoor. Om de draaibare kop terug perfect in zijn stand te hebben is er een klein aanslagje dat je erbij kan kopen voor een kleine 50 euro. Zo staat uw draaibare kop perfect tegenover het meedraaiende centerpunt.
De totaalprijs is wat anders. Ik heb hem gekocht met nog een gradatietafeltje om een handboormachine in te plaatsen en ik lag een een +/- 6000 euro. ER werd nog een 10% korting gegeven omdat ik lid ben van de Vlaamse Gilde voor houtdraaiers waardoor het ongeveer rond de 5400 euro was.
Ik kan dit zeker niet meer terug winnen, maar ik heb daar mijn plezier aan.
Deze draaibank is aangekocht geweest juni 2013 en daarvan heb ik zeker nog geen spijt gehad.
Een DB 1000 kan waarschijnlijk ook variabel denk ik, maar als je schalen zal draaien zal het vaste meedraaiende centerpunt telkens eraf moeten gehaald worden tegenover een DB 1200 heb ruimte genoeg om achterwaards te plaatsen. Je kan eventueel een bijhorend stuk kopen om dit aan de achterkant van de draaibank om te draaien. De vraag is dan: Hoe is de kostprijs dan? Heb je plaats genoeg om zo'n draaibank te plaatsen. De totale lengte van een DB 1200 is +/- 2,2m.
Bij mij kan je 2 draairichtingen doen. Dit is zeer aangenaam om schuurwerk te doen.

Een collega van bij ons in de houtdraaiersclub heeft een totaal nieuwe houtdraaibank aangekocht en stond deze week in het boejke.
Ik plaats hiervan een foto bij, maar info kan ik u nog niet geven. Deze zal hij binnenkort hebben waarvan ik zeker een kijkje zal nemen.
De prijs zou ietsjes minder zijn tegenover de WIVAMAC, maar hoeveel weet ik niet meer.

Hopelijk heb ik u wat raad kunnen geven.

Dit is mijn model.
z930S13_1.jpgDB1200V-DB1021(2).jpg

Dit is het overklapbare deel maar hier op een DB 600

dbtspdst-3.jpg

Foto aangekocht model collega
P3300948.jpg
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
Een hele nieuwe is heel mooi, maar ik moet voor €1000 al heel hard knijpen in de spaarpot en dan moet ik maar afwachten of er genoeg uitkomt.
Dus nieuw van dit kaliber zit er niet in.
Traploos toerental is heel mooi om mee te werken, dat merk ik met mijn huidige draaibank.
Maar mijn huidige bank heeft een centerhoogte van 16cm.
Ik wil er wel eens lompe stukken hout opzetten die bijna net zo groot zijn als de bank, ik ben bang dat de draaibank op een gegeven moment zegt, doe het zelf maar en daar is hij veel te fijn voor.
Regelmatig kom ik centerhoogte te kort, ik kan natuurlijk naar een andere draaier hier in Elburg gaan.
Die wil best helpen, maar dat werkt niet.
Daarom zat ik naar deze te kijken.
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik heb deze machine nu een tijdje in huis, ben er erg blij en het is elke euro meer dan waard. Buitendraai-inrichting heb je alleen nodig bij enorme grote diameters...

Schalen van 500mm kan ik gewoon boven t bed draaien....nog groter is mogelijk met die buitendraai-inrichting...
 

Martin van der Wilt

Actieve deelnemer
6 mei 2013
185
29
Nijkerk
www.etsy.com
Ik heb deze machine nu een tijdje in huis, ben er erg blij en het is elke euro meer dan waard. Buitendraai-inrichting heb je alleen nodig bij enorme grote diameters...

Schalen van 500mm kan ik gewoon boven t bed draaien....nog groter is mogelijk met die buitendraai-inrichting...

Mee eens. Ik heb de 1200 met buitendraai inrichting, 1 keer gebruikt voor een schaal van 80 cm die nu met een laag stof in de werkplaats staat. Verder is Wivamac een brok degelijkheid, ontworpen door en voor houtdraaiers. Daar ga je veel plezier van hebben
 

Martin van der Wilt

Actieve deelnemer
6 mei 2013
185
29
Nijkerk
www.etsy.com
ik ben ook zeer blij met de vario. Bij het draaien van grote instabiel stukken voor ik de snelheid op totdat de bank trilt, dan iets terug en draaien maar. Gaandeweg wordt het werkstuk stabieler en kan het toerental geleidelijk worden opgevoerd. Zo kun je altijd op "maximale" snelheid draaien wat niet alleen het tempo maar ook de veiligheid en de kwaliteit van afwerking ten goede komt
 
De Haan, als je EEN keer emt vario hebt gedraait wil je nooit meer een gewone!
het is gewoon te fijn en te makkelijk om het er niet bij te nemen
waar je met een gewone toch al snel een paar minuten kwijt bent om de riem op te leggen doe je dit met een vario binnen 0,1 seconde...
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Vorig jaar ben ik overgestapt van een gewone DB 1000 op DB 1000 vario, beide tweedehands en met buitendraai-inrichting.
Op zich werken ze beide goed en is de vario erg prettig, maar eerlijk gezegd heb ik het idee dat de gewone iets meer 'kracht' heeft dan de vario en zou het dus graag wat zwaarder willen hebben, want ik zet hem nog vaker bijna stil en erger me dan hoe langzaam het gaat.
De buitendraai-inrichting vind ik onmisbaar, omdat het mogelijk maakt om optimaal voor je werk te staan en dus de hoogst mogelijke controle over het draaien biedt. Draai meestal 30 tot 50cm diameter met 10 tot 30cm hoogte.
Naar mijn idee is het een heel goed idee om de gewone te kopen en tzt een zwaardere motor en vario erop te zetten, hoeft je niet de kop te kosten, kijk maar eens op Ebay.de. Heb pas een 3KW Siemens 'nieuw in doos' van een paar jaar oud gekocht voor €220.

PS de DB1200 is een stuk zwaarder en is denk ik niet goed te vergelijken, zeker niet als je de grenzen van de mogelijkheden opzoekt.
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
De verkoper heeft niets meer van zich laten horen en 2 dagen later was de advertentie opeens weg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.