Heeft iemand ervaring met HBM machines?

kwastje

Nieuw lid
18 dec 2009
8
0
Hallo beste mensen,

Binnenkort ben ik van plan een stationaire zaagtafel te kopen. Een tijdje terug liep ik tegen de firma Herman Buitelaar aan die diverse houtbewerkingsmachines verkoopt tegen zeer schappelijke prijzen (zaagtafel HBM 600 voor 800 euro). Kwaliteit is mij echter onbekend en op Internet is hier niet veel over te vinden. Is er iemand die ervaringen heeft met deze machines?

http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=1418

Groet,

Leo
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
leo-
niet doen!de kwaliteit is op zijn best mediocre ,tenzij je je beperkt er brandhout me te zagen.
ik heb er een keer naar gekeken ,met winkelhaak een reilat en kon er niets haaks of vlak aan vinden.kreeg bovendien nog een neerbuigend komentaar van de nogal onbekwaame medewerker,dat ik toch wel erg veeleisend was...
voor 800,- krijg je met een beetje zoeken een prima tweedehand
se machine ,bvb op marktplaats.

groeten
annette
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
annette zei:
leo-
niet doen!de kwaliteit is op zijn best mediocre ,tenzij je je beperkt er brandhout me te zagen.
ik heb er een keer naar gekeken ,met winkelhaak een reilat en kon er niets haaks of vlak aan vinden.kreeg bovendien nog een neerbuigend komentaar van de nogal onbekwaame medewerker,dat ik toch wel erg veeleisend was...
voor 800,- krijg je met een beetje zoeken een prima tweedehand
se machine ,bvb op marktplaats.

groeten
annette


klopt, het enige dat ik er heb gekocht is een afzuiginstallatie (vorige week de HBM200 gehaald)
De rest zou ik lekker vanaf blijven. ;)
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Inderdaad heb ik ook op hun site gekeken.

Voor de hobbyist met een klein budget en beperkte ruimte heb je weinig alternatieven volgens mij. Misschien een ander merk dat precies hetzelfde china-spul verkoopt. Maar wil je betere machines ga je gelijk naar +1000 euro en die nemen veel te veel plek in.

Zat te denken aan een vlak/vandiktebankje van 250 euro; daar kan je toch geen buil aan vallen.
 
  • Leuk
Waarderingen: bartos

Mattias

Nieuw lid
17 apr 2009
17
0
Ik heb deze machine een twee jaar geleden gekocht. Ik had toen nog het verstand niet waar ik allemaal op moest letten om een tafelzaag aan
te kopen. :oops:
Heb tot drie keer toe een nieuw tafelblad gekregen omdat die lichtjes doorbuigde op de plaats waar de motor gemonteerd zit.
Er was wat werk om de langsgeleider parallel met het zaagblad te krijgen en ik moet dit nu nog altijd controleren.
De afkortgeleiding (of hoe jullie dit ook noemen) gebruik ik niet.
Ik werk niet zoals velen hier tot op een tiende van een mm. Maar tot op de mm nauwkeurig werken lukt wel (bij mij toch).
Ik vertel er wel bij dat ik enkel en alleen de machine gebruik om mdf en multiplex te verzagen en voor het uitsmetten van massief hout.

Langs de ene kant vind ik dat ik een miskoop gedaan heb, maar voor het werk dat ik hem nu gebruik vind ik hem zeker voldoen. Ben wel
volop aan het sparen voor een nieuwe tafelzaag.

Dezelfde machine staat trouwens te koop voor bijna het dubbele van de prijs ook:
http://images.google.be/imgres?imgurl=h ... 0%26um%3D1
 

dunlop

Nieuw lid
9 dec 2009
13
0
Mattias zei:
Ik heb deze machine een twee jaar geleden gekocht. Ik had toen nog het verstand niet waar ik allemaal op moest letten om een tafelzaag aan
te kopen. :oops:
Heb tot drie keer toe een nieuw tafelblad gekregen omdat die lichtjes doorbuigde op de plaats waar de motor gemonteerd zit.
Er was wat werk om de langsgeleider parallel met het zaagblad te krijgen en ik moet dit nu nog altijd controleren.
De afkortgeleiding (of hoe jullie dit ook noemen) gebruik ik niet.
Ik werk niet zoals velen hier tot op een tiende van een mm. Maar tot op de mm nauwkeurig werken lukt wel (bij mij toch).
Ik vertel er wel bij dat ik enkel en alleen de machine gebruik om mdf en multiplex te verzagen en voor het uitsmetten van massief hout.

Langs de ene kant vind ik dat ik een miskoop gedaan heb, maar voor het werk dat ik hem nu gebruik vind ik hem zeker voldoen. Ben wel
volop aan het sparen voor een nieuwe tafelzaag.

Dezelfde machine staat trouwens te koop voor bijna het dubbele van de prijs ook:
http://images.google.be/imgres?imgurl=h ... 0%26um%3D1
de winkeliers verdienen hier wel veel op de bernardo machine het zijn machines van dezelfde fabriek ,kost in aankoop voor hen niet meer dan de hbm machine maar hun wist is verdubbeld door er een andere naam aan te geven .en dat kunnen winkeliers niet met een hbm machine iedereen ziet de prijzen hbm op het internet en betaald er geen cent meer aan .
persoonlijk zou ik geen van de beide kopen en gaan uitkijken naar een goed of beter merk
deze bernardo en hbm machines zijn alles behalve gebruiksvriendelijk doordat je er steeds aan moet bijregelen en soms zelfs niet kan bijregelen en dat mijn vriend gaat je tegensteken na verloop van tijd
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Ik heb wat HBM staan:

- vlak/van dikte bank (HBM 200)
- slijpmachine (met witte steen)
- freestafeltje (zonder frees)

De voordelen zijn heel snel opgenoemd: het is goedkoop en een euro is nu eenmaal maar een keer uit te geven.

Met het idee van de (zeer) goedkopere prijs moet je wel kijken naar de apparatuur.
De slijpmachine heb ik geen opmerkingen, die doet het gewoon prima. (Zit alleen geen hoeksteun, die heb ik los gekocht bij Baptist en nu werkt het prima). Hoogstens zou een upgrade een langzaam draaiende watergekoelde steen iets zijn, maar dat is ook een andere soort machine.

De vlak/vandikte bank is duidelijk voor de hobbiest. De geleiding is een beetje fragiel, en even goed opletten/uitmeten of ie haaks staat. Maar het voordeel is: je kan het wel verstellen, dus haaks maken.
De vandikte bank is niet helemaal gelijk van links naar rechts (maar hebben de dure merken dat wel altijd?). Het scheelt iets van 1 a 0,5 mm. Ik moet de machine nog open schroeven om te kijken of het bij te stellen is.
Groot voordeel van deze machine: ik kan hem tillen. Dus bij niet gebruiken (zeg 363 dagen per jaar, staat ie niet in de weg maar gewoon in een hoek.)
Ik heb er wat hardhout mee gevlakt (hardhout waar een festool cirkelzaag heel snel zijn scherpte op verloor) en dat ging allemaal prima.

De freestafel is gewoon een miskoop, dat is beter zelf te maken. maar tot die tijd gaat het prima.

Conclusie: al zijn waar naar zijn prijs. En naar het gewicht. Natuurlijk is een proffesionele vandikte bank en schaafbank op krachtstroom mooier en beter. Maar die kan ik niet kwijt op mijn hobbiezolder. Dan is het alternatief: een kleintje (als HBM) of het extern doen, of proberen met handgereedschap. Tja mijn keus is dan toch wel gemaakt.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb ook een Hbm machine, al 2,5 jaar. Het is een vlak/vandiktebankje, momenteel verkopen ze dat type niet meer, maar het is hetzelfde type als de woodstar pt85. Omdat ik alleen maar met afvalhout werk, gebruik ik de machine heel vaak en heel lang achter elkaar. Ik heb er nog geen noemenswaardige problemen mee gehad. Ik heb toendertijd heel internet afgezocht naar een betaalbare schaafmachine met voldoende capaciteit, en deze machine was de enige die ik tegenkwam. Kostte 250 euro, schaafbreedte van 20 cm kan vlak- en vandikteschaven. Als ik deze machine niet zou hebben gehad, zou ik nooit mijn huidige niveau hebben bereikt, en zou ik nooit die werkstukken die ik nu wel kan maken, gemaakt kunnen hebben.

En ja, ik geef toe, ik maak meubels waarvoor niet de hoogste nauwkeurigheid nodig is. Ik maak geen Shakermeubels en dergelijke. Ik ontwerp mijn projecten naar de capciteiten van mijn machines. Ik ontwerp geen meubels waar planken van 22 cm in voorkomen, omdat ik maar tot 20 cm kan schaven. De geleider van de machine is ook nooit haaks, maar dat is te verhelpen met een zelfgemaakte geleider die wel haaks is. Of anders schaaf ik het met de hand bij.

Het is maar net wat je wilt. Heb je geld, koop dan een hammer of een felder. Heb je tijd, koop dan een HBM. En aangezien het mijn hobby is, en ik dus tijd genoeg heb om er even aan te prutsen en geen geld heb voor een felder, heb ik dus een HBM. Waarmee ik ook bijna alles kan doen wat een felder ook kan, alleen duurt het (veel) langer. Bijkomend voordeel is wel dat je uit pure noodzaak goed leert werken met handgereedschappen zoals schaven.

Dit verhaal gaat over een schaafmachine, maar is zeker toe te passen op een zaagmachine.

Wat betreft tweedehands, ik weet niet in hoeverre je bekend bent met de houtbewerkingsmachinery (beginner, gevorderd, prof?) maar ik zou daar alleen aan beginnen als je er verstand genoeg van hebt om een tweedehandse machine op waarde te kunnen schatten. Wie zegt je hoe daar mee om is gegaan door de vorige eigenaar? Neem anders iemand mee die er echt verstand van heeft, of koop alleen als de machine echt goedkoop is.

Ik weet dat er veel betere machines zijn, en ik weet ook dat er genoeg mensen zijn die alleen met Festool en Felder willen werken, maar veel mensen hebben daar het geld en de ruimte niet voor. Om nu per direct de HBM machines af te wijzen vind ik kortzichtig. En ook geen goede promotie voor het houtbewerken. Wie begint er nu nog aan een hobby waar je direct de beste en duurste machines worden aangeraden?

HBM verkoopt ook een MC 1100 houtdraaibank. Hier in Holland een beetje verguist door de wat betere houtdraaiers. Waarom? Omdat HBM ze verkoopt, en omdat ze uit China komen. Ik ben ook lid van een AUstralisch forum, en daar zijn de MC draaibanken gewoon gemeengoed. Onvoorstelbaar hoeveel ze daar voorkomen en welke dingen erop gemaakt worden.

Het is maar net wat je wilt, en wat je te besteden hebt. Ik blijf erbij dat het goede machines zijn om mee te beginnen, en waarmee je ook prachtige dingen kunt maken.
 

kwastje

Nieuw lid
18 dec 2009
8
0
Super bedankt voor alle reacties tot nu toe. Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden dat de kwaliteit van HBM machines niet je-van-het zou zijn maar dat je het moet afzetten tegen het doel en wat je er mee wil gaan doen. Ik ben een enthousiaste hobbyist in houtbewerking die de grenzen wat wil gaan verleggen. Daarnaast ben ik nogal precies van aard en hou ik van kwalitatief goed gereedschap.

Na het lezen van de ervaringen denk ik dat het in mijn geval beter is wat langer door te sparen voor een hogere kwaliteit machine (JET, Metabo, scheppach). Het zou het plezier in de hobby niet ten goede komen als ik me ga zitten ergeren aan een machine die niet voldoet aan mijn eisen.

Ik sta open voor suggesties met betrekking tot andere en betere zaagmachines maar hiervoor zal ik een ander topic starten.

Groet,
Leo
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.