Hout stabiliseren door vacuum impregnatie?

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
Ik heb een veelbelovende boomstronk uit het bos gehaald. Nu deze schoon en droog is, kan ik uit het gewicht opmaken dat de schimmels en bacteriën hun werk al goed hebben gedaan. Het hout zit dus vol slaap, dat kan er heel bijzonder uit gaan zien als ik daar een werkstuk van maak. Het probleem is alleen dat het ook heel zacht is en bijna uit elkaar valt. Door het te impregneren met een kunsthars zou het weer stevig kunnen worden en daarmee geschikt om er iets van te draaien en of beeldhouwen. Nu zoek ik een bedrijf dat hout kan vacuüm impregneren met kunsthars. Iemand een suggestie?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Fred*,

Voor ons botenproject willen we wat experimenteren met vacuum expoxyinjecite met een schuimkern (valt helemaal buiten ons forum!). Voor dat doel hebben we een paar weken geleden op een veiling 2 vacuumpompen gekocht, maar de toebehoren als zakken, ventielen, kranen etc hebben we nog niet. Als iemand een goed adres weet hoor ik dat graag!! Dus als je nog even geduld hebt, kunnen we wel een experiment doen.

vr.gr.

jaap
 

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
Hallo Jaap,

Dank voor je bericht.
Klinkt goed en geduld heb ik niet, maar toch kan het nog wel even wachten, ik ben nog met zoveel dingen bezig;-)
Ik ga intussen op zoek naar dun vloeibare kunsthars met trage uitharding.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik gebruik ook de spullen van polyservice. Misschien dat het met de injecteerhars lukt, die is dun genoeg, maar ik denk dat de tijd die nodig is om goed in het hout door te dringen ook belangrijk is. Ik weet dat er ook harsen zijn die een potlife hebben van 8 uur.
En ik moet natuurlijk nog zakken hebben en aansluitnippels, kranen, slang etc.

vr.gr.

jaap
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
ik heb hier mijn gedachten over laten gaan

en ben hier op uit gekomen,,, de vacuummethode gaat niet werken, hoewel jullie gedachte hierover toch enigszins in die richting ligt namelijk andersom
onder druk impregneren door de druk wordt namelijk het produkt in het hout geperst
nu is het wel zo dat je met de juiste opstelling deze druk op kan bouwen met een vacuumpomp
alleen je moet de hars erin persen en daar moet je dus iets op verzinnen
en wel dusdanig dat het hout niet beschadigd
 

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
houtmannetje zei:
ik heb hier mijn gedachten over laten gaan

en ben hier op uit gekomen,,, de vacuummethode gaat niet werken, hoewel jullie gedachte hierover toch enigszins in die richting ligt namelijk andersom
onder druk impregneren door de druk wordt namelijk het produkt in het hout geperst
nu is het wel zo dat je met de juiste opstelling deze druk op kan bouwen met een vacuumpomp
alleen je moet de hars erin persen en daar moet je dus iets op verzinnen
en wel dusdanig dat het hout niet beschadigd

Ik denk, maar dat is dan ook alles, dat zowel druk als vacuüm kunnen helpen het product zo diep mogelijk in het hout te krijgen. Het essentiële verschil tussen met druk inpersen of met vacuüm in laten trekken, zit denk ik in wat er in wezen gebeurt.
Wanneer je met overdruk werkt, kan je de lucht die in het hout aanwezig is, in elkaar persen, zodat die lucht plaats maakt voor het product waar mee je het hout behandeld. Wanner je bijvoorbeeld met 10 bar zou werken, geeft dit een 10-voudige verkleining van de lucht in het hout.

Wanneer je met vacuüm werkt, haal je eerst alle lucht weg, waarna je het hout in het product onderdompelt. Theoretisch is er geen lucht meer bij vacuüm, dus kan het product verder komen dan met overdruk. Nu is 100 % vacuüm praktisch niet bereikbaar, dus de praktijk zal moeten leren wat het beste werkt.
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
tis toch een lastige,,, die lucht die in het hout zit moet ergens naar toe
je zou dus eigenlijk de lucht eruit moeten halen met onderdruk en dan ergens indompelen zodat het opgezogen wordt.

daarom dacht ik aan overdruk dan kun je namelijk het stuk hout in een bak doen waarmee je wil impregneren overdruk erop zodat het product erin geperst wordt,,,, maar dan?????
als je het er weer uit haalt pers je het er zo weer uit doordat de omgevings druk lager is


hmmmm,,, nog even over nadenken
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Het is een intrigerend onderwerp en sinds ik enthousiast meldde over een vacuumpomp te beschikken speelt het af en toe door mijn gedachten. Als je hout b.v. wolmaniseert, trek je ook een vacuum, laat vervolgens het conserveerrmiddel in de tank en zet de tank onder druk om het ook te impregneren. Maar ook dan dringt het niet zo ver in het hout en in het geval van Fred gaat het om een behoorlijk stuk, waarvan ik me ook ernstig af vraag of de hars wel daar terecht komt waar je het wil hebben. Misschien moet je wel superlijm gebruiken ipv epoxy, maar dat is prijstechnisch voor het experiment niet zo aan te bevelen.
Ik heb een paar dingen op internet gevonden voor een soortgelijk probleem, wrakhout en bodemvondsten, misschien is het wat.
conserveren van wrakhout; http://www.duikforum.nl/wrakduiken/2790-conserveren-van-wrakhout-2.html
conserveren van een bodemvondst; http://www.geocities.com/sjoho/houtconservering.html


vr.gr.
jaap
 

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
Zo, dat is weer "even" geleden. Inmiddels is er weer heel wat gebeurd, hier op het forum, maar ook met mijn hobby, of is het een verslaving? Zolang het maar leuk blijft, oh ja, dat vergeet ik nog wel eens ;)

Inmiddels heb ik een vacuümpomp en een vacuümkamer in huis.
Ik ben aan het experimenteren met verschillende lijmsoorten en stukken hout met slaap.
Het lijkt er op dat verdunde PVA houtlijm niet goed in droog hout wil trekken. Ik heb het vermoeden dat de lijm, zodra dit in contact komt met het droge hout, direct indikt en daarmee het dieper indringen verhinderd. Misschien moet het hout goed nat zijn, of zijn de moleculen van PVA per definitie te groot om in het hout te kunnen indringen.
Ik ben benieuwd hoe het gaat met dunne epoxy.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik heb heel dit draadje gemist, ik ben wat later lid geworden van dit forum. Dus ik weet niet precies wat je wil bereiken met die impregnatie. Wat ik wel weet is dat als je PU bruislijm (D4) heet maakt dan wordt het vloeibaar als water en krijgt het de geweldige eigenschap om gewoon middels capilaire werking in hout met kleine haarscheurtje getrokken te worden. Werkt geweldig op hardhouten kozijndorpels die iets te lang onbeschermd zon hebben gezien.
 

Jules

Nieuw lid
12 apr 2009
10
0
Door middel van vacuum het hout vol laten trekken met epoxy is een eenvoudige methode die wel vaker wordt gebruikt, in bijvoorbeeld polyester boten die om een mal door gelamineerd worden.
Het werkt heel eenvoudig met een vacuumpomp- tussenvat, wat slangen en plastic.
Sluit de vacuumaansluitslang aan de bovenzijde van een luchtdichte zak aan en aan de onderzijde de slang in de aangemaakte epoxy laten hangen, het epoxy wordt door het vacuum door de porieen van het hout getrokken, totdat het bovenaan is gekomen. Vervolgens laten uitharden en klaar.
Succes, meer info kun je vinden in het handboek kunststoffen.
Groet,
Jules
 

Houtwurm

Actieve deelnemer
23 nov 2009
29
0
Voor het vervangen van water in hout moet je gaan werken met P.E.G.
dat word ook gebruikt voor conservering van opgedoken boten ,het vervangt water en houdt de cel op spanning , waardoor het out niet ineenstort of krimpt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.