Voorstellen en een vraag

Revontisk

Nieuw lid
28 mrt 2014
3
0
Gegroet!

Mijn naam is Stefano en ik ben 19 jaar. Ik ben een (absoluut) beginnend houtbewerker en ik ben opzoek naar een opleiding in die richting. Recentelijk heb ik besloten om te stoppen met het gymnasium, om persoonlijke redenen en om het feit dat ik liever met mijn handen ga werken dan dat ik het hoger onderwijs in ga. Ik heb een (min of meer) duidelijk doel voor mijn toekomst: ecologisch verantwoorde (autonome) huizen bouwen. Dit is naar mijn idee de leukste en beste weg om later mijn eigen huis te bouwen in die stijl als de tijd daar rijp voor is. Als je je niet echt kan voorstellen wat ik precies bedoel met ecologisch verantwoorde (autonome) huizen: ik heb het over huizen die met hun omgeving mee gaan in plaats van deze te verstoren of zelfs kapot te maken; huizen die slim gebouwd zijn, zodat ze bijvoorbeeld een minimaal verbruik hebben aan water en elektriciteit; huizen die diezelfde elektriciteit opwekken; huizen die betaalbaar zijn en toch aantrekkelijk en comfortabel. Dat zijn enkele kenmerken. Ik zie dat dit kan, maar dat het maar heel weinig gedaan wordt. Gelukkig merk ik, en anderen met mij, dat de wereld stukje bij beetje verandert en dat de vraag en de kennis naar en over dit soort huizen en gebouwen toeneemt.

Mijn pad zal dus niet alleen bestaan uit houtbewerken, maar ook andere vakken. Desalniettemin begin ik met houtbewerking, aangezien dit naar mijn idee het meest toegankelijk is. Ik heb me al ingeschreven voor een cursus bij de stadswerkplaats. Dit is slechts een cursusje om me met wat basisvaardigheden bekwaam te maken. Ik heb natuurlijk een opleiding nodig, wil ik verder komen. Ik weet dat er op dit forum veel mensen zitten die in de bouwsector werken en daarom hoop ik hier tips te vinden over opleidingen die voor mij geschikt zouden kunnen zijn. Ik ben natuurlijk zelf bezig met zoeken en heb ook vrienden en mensen van school gevraagd om rond te vragen, maar het blijkt geen makkelijke klus. Het was mooi geweest als de opleidingen tot timmerman en meubelmaker e.d. nog in de vorm waren van meester en gezel. Helaas zijn de meeste huidige MBO opleidingen (die ik ben tegengekomen) niet heel erg naar mijn smaak en krijg ik er geen goed gevoel bij dat het me zal helpen later een eigen bedrijf te beginnen. Ik wil echter niet de indruk geven dat ik het MBO volledig afkeur, het is alleen nogal moeilijk om in de chaos van opleidingen en scholen het juiste te vinden.

Daarom zou ik de mensen hier om hulp willen vragen. Als je toevallig weet van een opleiding (publiek of particulier) die me op het juiste pad helpt, laat het me dan alsjeblieft weten.

Ik ben er zeker van dat ik op dit forum nog heel wat leuke dingen tegen zal komen die me verder zullen helpen met dit prachtige materiaal.
Bedankt en tot snel:)
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Zit je niet te wachten op dit advies. maar gezien je wens zou ik juist niet stoppen met studeren. Wat je wil bereiken vergt behoorlijk veel (technische) kennis over vele vlakken (energieleer, millieutechniek, elktrotechniek, bouwkunde, natuurkunde, plantkunde, biologie etc.). Ik zie het doel tot het creeeren van autonome en ecologisch verantwoorde huizen juist veel beter te realiseren met een multidisciplinaire aanpak. tot op heden worden zulke projecten nog altijd uit te beperkte invalshoeken ontwikkelt. Met een beetje (sorry voor het oneerbiedige uitdrukken van dit prachtige beroep en zeer mooie hobby) houtbewerken kom je wellicht niet eens verder dan een skelet van zo'n gebouw die je dan bouwt op basis van een tekening die door iemand anders is uitgerekend en ontworpen
 

Revontisk

Nieuw lid
28 mrt 2014
3
0
Tja, het punt is alleen dat ik dat hoger onderwijs niet in kan (ik zei al, persoonlijke redenen), maar er moet toch een manier zijn om de kant op te gaan die ik wil opgaan. Ik weet bovendien dat anderen het hebben gedaan zonder het hoger onderwijs in te gaan. Overigens weet ik dat hout zijn beperkingen heeft, ik moet echter wel ergens beginnen, en ik denk dat de basisprincipes van timmeren en houtbewerken een goed begin zijn. Maar goed, daarom vraag ik ook advies, en wellicht zijn er plekken waar ik meer dan alleen dat kan leren, of misschien heb ik het fout en is het beter met iets anders te beginnen. Suggesties zijn welkom uiteraard.

Bedankt voor je advies!
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik zat ook in de richting van Zuma te denken. Je zou een opleiding HBO Bouwkunde kunnen doen. Wat misschien zelfs nog zou kunnen is een combinatie van 2 duale opleidingen, waarbij je HBO bouwkunde duaal combineert met een praktijkopleiding bouwen.

Ik weet niet wat je persoonlijke redenen zijn (hoef ik ook niet speciaal te weten). Misschien is mijn beeld van het MBO achterhaald. Mijn beeld is dat je op het MBO vooral leert hoe je dingen doet, maar niet waarom. Juist als je ecologisch wilt bouwen zijn de "waaroms" erg belangrijk, omdat die de randvoorwaarden voor keuzes opleggen. Voorbeeldje: je zal misschien perfect leren hoe je een vloerveld met 38x235 vuren legt, maar dat dat 38x235 moet zijn zoek je op in een tabel. Voor een ander materiaal moet je andere afmetingen hebben en hoe je die bepaalt is volgens mij geen MBO-stof. Dus kun je met een MBO-opleiding ook geen gefundeerde keuze maken of vuren of dat andere materiaal ecologisch verantwoorder is. Je kunt ook niet bepalen of die andere afmetingen in je ontwerp passen.

Dus als je écht ecologisch wilt bouwen, wat ik een mooi streven vind, dan ontkom je er denk ik toch niet aan om iets op HBO-niveau te gaan doen naast de vakgerichte opleidingen.
 

Revontisk

Nieuw lid
28 mrt 2014
3
0
Wellicht had ik iets duidelijker kunnen zijn: voorlopig kan ik het hoger onderwijs niet in, maar dat wil niet zeggen dat ik dat later niet kan. Ik weet niet of ik een mbo opleiding ga doen, maar als ik wel een hbo opleiding wil gaan doen (overigens bedankt voor de tip bouwkunde), zal ik moeten beginnen bij een mbo opleiding. Het is een goed advies, dus daarvoor bedank ik je. Ik ben het volledig met je eens dat ecologisch bouwen verstandig moet gebeuren en dat je al die vragen en antwoorden echt niet tegen komt op het mbo. Het is niet mijn doel om een mbo opleiding te doen en hoppa, direct een bedrijf te beginnen met maar 2 tot 4 jaar aan educatie. Ik zal door leren, hbo of een andere manier, maar wat belangrijk is, is dat ik ergens mee begin. Daarvoor is mijn vraag om advies. Met wat voor opleiding kan ik misschien het beste beginnen?
 

balkensplinter

Actieve deelnemer
29 sep 2008
44
6
Hallo Stefano,

Om te beginnen sluit ik mij bij het antwoord en de toelichting van Zuma aan, maar als je echt eerst "hands on" aan de slag wilt met daarnaast de theorie lijken er naar mijn mening meer mogelijkheden bij onze oosterburen als je daadwerkelijk all round wilt worden van tekentafel tot eindresultaat. Hiermee wil ik de Nederlandse opleidingen niet tekort doen maar de laatste decennia is het niveau en de diepgang maar vooral ook de waardering en het aanzien van echte vaklui aan forse inflatie onderhevig geweest. Men bejubelt sinds kort weer het Duitse Leerling-gezel principe alsof het iets totaal nieuws is.
Je zou bijvoorbeeld eens op de site "zimmererzentrum.de" kunnen kijken of zoeken met de termen "ausbilding ökologische holzbau". Zelf werk ik in een totaal andere branche en heb ook geen ervaring op dit gebied maar wellicht kunnen andere forummers je nader informeren of tips bieden die wel binnen onze landsgrenzen liggen.
Je hebt je een lastig haalbaar maar realistisch doel gesteld en doorzettingsvermogen is dan het belangrijkst. Wellicht kun je toch de motivering opbrengen om in ieder geval je VWO-diploma te halen, want veel dichter bij deze finish dan nu kom je waarschijnlijk voorlopig niet.
Heel veel succes gewenst met je keuze.

Groet,

Balkensplinter
 
A

Athanor

Guest
Hmm........ Ik begrijp de adviezen over eerst bouwen aan je theoretische ondergrond, maar soms loopt het leven anders dan een standaardmodel;) Ik heb in mijn jongere jaren dergelijke adviezen in de wind geslagen en ben snel gaan werken. Achteraf kan ik wel stellen dat het logischer zou zijn geweest eerst theorie te volgen en dan de vertalingen naar praktijken te maken, maar de omstandigheden en mijn keuzes lagen gewoon anders. Dus heb ik gekozen eerst maar flink in de praktische en materiële aspecten te duiken. Als je dat doet en voldoende intellect hebt weet je e.e.a. wel snel te verbinden met de meer theoretische uitgangspunten! Ik heb verschillende opleidingen gevolgd die pasten bij mijn keuzes en door mijn grote motivatie kon ik daar met veel plezier en gemak door heenkomen;) Belangrijk in jouw verhaal lijkt mij je intrinsieke motivatie en het gegeven dat je een doel voor ogen hebt. Bovendien zit je naar mijn beleving met je uitgangspunten geheel in in de geest van deze tijd! Mensen zoals jou zijn we nodig om de transformatie naar andere zienswijze op samenleven, werken en wonen vorm te geven! Ik nodig je uit om nog even goed stil te staan bij je keuzes, en dan gewoon ergens te beginnen. De rest komt vanzelf, daar kun je op vertrouwen. Dus welke beslissing je ook neemt, als je je idealen voor ogen houdt, zal het altijd goed komen.... ( sprak een oude utopist;))


Veel succes! Fons
 

WR1944

Oud hout
Ik kan alleen een algemeen advies geven dat uit m'n praktijk komt. Studeer zo jong en zo veel mogelijk. Als je ouder wordt neemt in het algemeen het lerend vermogen af (uitzonderingen daar gelaten). Een hogere opleiding geft je niet alleen stof op een hoger niveau, het leert je ook op een hoger, complexer niveau te denken. En vanuit een hoger standpunt kan je meer overzien en kan je meer kanten uit.
Met het hebben van idealen is niets mis natuurlijk maar met een hogere opleiding heb je meer kansen ze te volgen. Maar wat het ook gaat worden, zorg dat je er plezier in hebt.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Revontisk,

Je hebt een (echt) mooi plan, ik denk echter wel dat je e.e.a. te romantisch in ziet. Je geeft aan persoonlijke redenen te hebben voor je stap, die kan ik niet beoordelen natuurlijk, hoeft ook niet.
De kans dat je op deze manier "ergens onderweg" blijft steken lijkt me best mogelijk.

Dit is zoals ik het zie:

je hebt een specifiek en mooi doel. Het eerste wat ik denk na je post is, die moet bouwkunde gaan studeren (WO niveau). In z'n vrije tijd bij een bouwbedrijf werken die iets kan/doet in die richting van jou. Al je scripties zou je in jou richting kunnen doen, idem je stages.
Voordeel van een universiteit is dat je daar echt niet de enige zal zijn, die ecologisch huizen wil bouwen (zoek hier ook je school/universiteit op uit, als het ff kan kijk dan internationaal).
Hetgeen je wil bereiken, lijkt me nl. complexer dan een conventioneel huisje bouwen, uit een bij elkaar geraapte berg materialen met eco-label.
Het wiel voor jezelf blijven uitvinden middels continue bijscholing vanaf een standaard MBO timmermans opleiding is een lange weg. Neemt niet weg dat het handige kennis is om (erbij) te hebben.

Je bent nu 19 en je zit op het gymnasium. Het lijkt me dus niet dat het nog extreem lang duurt, voordat je dat hebt afgerond, investeer die tijd. Ga in je vrije tijd bij een bouwbedrijf helpen, al is het om te kijken.
Je VWO-diploma is namelijk wel lekker om op zak te hebben, misschien niet voor MBO/HBO, daar zal je wel binnenkomen. Maar voor een eventuele vervolgstap erna is dat wel handig, solliciteren, stage plekken, particulier onderwijs etc. Dan zal je worden geselecteerd uit een groep en dan valt dat VWO-diploma op, als je het "waarom" dan kan uitleggen, is dat juist een goed/sterk teken. (Je bent dan i.p.v. een drop-out, vastberaden en iemand met een plan). Het geeft je sowieso een bredere basis en mogelijkheden.

Tevens is het financieel aantrekkelijk om direct hoog in te zetten. Als je na je MBO/HBO, eventuele vervolg opleidingen echt zélf moet betalen, is het hoger onderwijs een serieuze drempel.
Verder sluit ik me bij WR1944 aan, plezier in het geheel is belangrijk.

Kort door de bocht, investeer je tijd richt "BAM-eco" op, en dan kan je zoveel met je handen doen als je zelf wil.

Denk goed na en succes ermee. Ik denk dat het best een moeilijke keuze is, voor je.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.