Klassiek Engelse (Georgian) partner desk

Bram Hermans

Actieve deelnemer
20 dec 2012
80
0
Hombeek (Mechelen), B.
Na mijn ladenkast van vorig jaar bouw ik mijn klassiek kantoor verder uit met een Georgiaanse Partner Desk. Nog niet klaar maar het begint vorm te krijgen:
1.jpg
3.jpg
6.jpg
8.jpg
11.jpg
13.jpg
17.jpg
19.jpg
 

Bijlagen

  • 10.jpg
    10.jpg
    75,3 KB · Weergaven: 470
  • 22.jpg
    22.jpg
    62,4 KB · Weergaven: 472

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Prachtig! Dit vind ik mooie meubels? Klassiek en niet teveel franjes. Welk hout? Ik gok op eik.
Maar is dit optisch bedrog, of kan je op dit bureau pingpong spelen? Het lijkt me enorm.
 

Bram Hermans

Actieve deelnemer
20 dec 2012
80
0
Hombeek (Mechelen), B.
De houtsoort is Sippo. Lijkt heel erg op mahonie, maar ik kan het betalen. :)
Er zijn er ook een aantal die beweren dat het een soort mahonie is. Ik weet niet of dat klopt, maar het maakt voor mij persoonlijk eigenlijk niet uit want ik zie het verschil niet.

Tafeltennis moet wel lukken denk ik. het blad is 185x120. Als je nog even wacht komt er groen leder op het blad, waardoor het nog meer op een pingpongtafel gaat lijken. :). Dat leder inleggen gaat trouwens spannend worden. Ik had daarover vorig jaar een onderwerp gestart op dit forum. Heb er ondertussen ook al meer dan 10 artikels over gelezen. Het leer zal me ongeveer 500 euro kosten. Best niet fout snijden dus... :)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Groen leer? Dat stuitert toch voor geen meter? Maar het is een prachtig bureau. Ik vind sipo niet alleen mooi, maar ook een lekkere houtsoort om te verwerken. Beetje wild draadverloop af en toe, maar dat houdt het spannend...
 

Bram Hermans

Actieve deelnemer
20 dec 2012
80
0
Hombeek (Mechelen), B.
@ Meron: De materiaalkost tot nu toe is:

€450 voor de Sippo (3 duimdikke boomschellen van ca 4 m x 0,5 m)

€22 voor de mdf plaat die ik in het bureaublad heb verwerkt

De geleiders en de slingerlatten voor de laden zijn van beuk die ik nog had liggen. Geen idee van de prijs.


Ik verwacht nog:

- ca. €200 voor de Sipo voor de fronten van de laden.

- ca. € 200 voor het hout voor het binnenwerk van de laden (Ik denk aan eik. Dat contrasteert mooi met de sippo bij een verborgen zwaluwstaartverbinding)

- € 500 voor het leder

- De kost voor het beslag. Geen flauw idee van de prijs.

Nu ik het zo een overloop vind ik het zelf eigenlijk nogal duur... In totaal een projectje van meer dan € 1500. Misschien kan je voor dat geld zo een bureau wel kopen bij een antiquair.
Maar dan heb ik er veel minder plezier aan. :p
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Zelf maken is inderdaad niet altijd goedkoper. Maar meestal wel leuker...
Hoe ga je het afwerken? Naturel of een kleuren?
 

Bram Hermans

Actieve deelnemer
20 dec 2012
80
0
Hombeek (Mechelen), B.
Kleuring op waterbasis (met een klein scheutje ammoniak om te fixeren)

Dan twee lagen sealer (spuiten)

Dan een laag doorschijnende vernis (spuiten)

Ik heb zo vorig jaar mijn ladekast afgewerkt en ben tevreden over het resultaat (zie foto):

IMG_0707.jpg
IMG_0708.jpg
IMG_0709.jpg
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Bram: bedoel je met kleuring op waterbasis dan waterbeits, zoals bijvoorbeeld van Clou? Zo ja, kan je dan aangeven hoeveel ammoniak je ongeveer gebruikt op een kwart liter waterbeits? Heb ik ook nog nooit van gehoord en wil ik eens proberen.

Groet, Rob.
 

Bram Hermans

Actieve deelnemer
20 dec 2012
80
0
Hombeek (Mechelen), B.
De kleur is bij mijn weten speciaal voor mahonie. Het is een poeder waar je heet water moet over gieten en dan een tijdje goed moet roeren. Tenslotte een scheutje ammoniak om de kleur te fixeren.

Ik heb het poeder gekregen van één van de meubelmakers van het Federale parlement in Brussel. Er zijn daar voor onderhoud twee meubelmakers en één stoffeerder in dienst. Zij gebruiken die beits voor onderhoudswerken aan de vele mahonie meubels in de gebouwen. Om de oppervlakte af te werken politouren ze daar nog echt met schellak. Mag ook wel want er staan werkelijk honderden prachtige meubels. Er zijn er heel wat bij die nog uit de periode stammen dat onze Franse en Nederlandse vrienden hier de baas waren (1796-1815 en 1815-1830). Een rondleiding levert bakken inspiratie op. :p Allemaal prachtige stukken die zijn vervaardigd uit houtsoorten uit de verschillende kolonies.

Ze kopen het poeder in een drogist in Brussel die Le Lion heet
http://drogisterijlelionbrussel.be/nl

Ik ben er zelf nog niet geweest, maar ik kan wel proberen de naam van het poeder te achterhalen.
 

WR1944

Oud hout
Dat is een mooi meubel aan het worden.
Ik ben met nagenoeg hetzelfde bezig alleen niet zo groot en zeker niet zo snel. Maar veel onderdelen zien er behalve de maat bijna identiek uit. Ik weet nog niet hoe ik het ga afwerken maar ik neig naar noten.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
3
Een strak, sober en statig meubelstuk is dat aan het worden, en zo te zien perfect in uitvoering, prachtig! Wie is die "partner" die tegenover je komt te zitten aan dit dubbel-diepe bureau?
Het lijkt me meer iets voor bankiers of notarissen, dan voor een meubelmaker;);)
Succes met de voltooiing!
 
Laatst bewerkt:

Bram Hermans

Actieve deelnemer
20 dec 2012
80
0
Hombeek (Mechelen), B.
@ Heckemann: Sja, een scheutje hé... Ik doe het een beetje op gevoel. Als ik er een bestaande maat op moet kleven zou ik 2 eetlepels voor een liter nemen. Ik heb wel telkens eens geprobeerd op een proefstukje. Ik raad je aan het zelfde te doen.

@ bri: Geen partner. Voor mij alleen. ;) Voor mijn vriendin maak ik een andere. :p Ik ben van opleiding historicus, en verzamel al jaren oude boeken. Ik droomde al jaren van zo'n klassieke Engelse bibliotheek/bureau. Toen we ons huis kochten heb ik na lang onderhandelen er een kamer voor gekregen. Toen ik prijs vroeg bij enkele houtateliers waren de prijsbestekken op zijn minst gezegd 'slightly over budget'. Daarom ben ik maar gaan leren meubelmaken. ;) Ik dacht "op een jaartje fiks ik dat wel"... :p

Ondertussen zijn we drie jaar verder, ben ik verslaafd aan houtbewerking en wil ik al meer uitgeven aan houtbewerkingsmachines en hout dan oorspronkelijk aan mijn bib.
Maar ik bouw rustig voort, en mijn bib zal ik uiteindelijk hebben. ;) Alleen de Chesterfield zetel zal ik moeten kopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.