Je bed haken zonder bedhaken

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik vind dit een ongelovelijk mooi project om te volgen ! Hopelijk krijgen we met regelmaat een update van de situatie.

Essen is inderdaad een mooie houtsoort. Is dit hout wel droog genoeg om te verwerken ?

Zo'n scheur....tja....persoonlijk zou ik dan een ander stuk hout pakken. Opvullen lijkt me niet de beste optie...Volgens mij blijf je dit altijd zien.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Rick thanks voor je reactie, ik zal idd proberen zo nu en dan wat foto's te maken.

Of het droog genoeg is, ik kan het niet controleren, maar er is me "gegarandeerd" dat het tot 10% is gedroogd.
Ik moet wel bekennen dat het thuis onder een grote overkapping ligt, vocht komt er niet bij, maar ik toch al enkele weken bezig.

Een ander stuk pakken zit er bij mij helaas niet in :p. Ik heb wel één ander stuk, maarja die heeft ook weer wat...

Wat vind jij persoonlijk van die defecten, vloeibaarhout, wormgaten etc.? Bedoel houtworm is bij mij eigenlijk een no-thanks.
Of zijn dit gewoon zaken die eenmaal in hout zitten en het aan de skills van de meubelmaker is om het weg te werken??
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Het ontwerp

Hoi tijd voor een update,

Paar posts geleden zijn al enkele pennen tentoongesteld, maar eerst ff terug gaan naar m'n ontwerp en de idee.
Dit stond kort in een ander topic, telkens terug verwijzen is ook niet handig :p

Idee is om een ombouw maken voor een spiraalbodem, 120cm breed.
Voor mijn kamer is dat groot, dus ik wil de hoogte in. Na wat kijken en denken ben ik uitgekomen op 1.20m en dat is erg hoog.
Zie het als een loft, maar dan een bedloft:p

Wat looks betreft, wil ik het eenvoudig, rustig en strak houden. Gezien de verhouding met de beschikbare ruimte, is dat wel nodig.

Wat een en ander ingewikkeld maakt:
- een schroef/boutloos bedhaaksysteem (je bent houtknutselaar of niet).
- ik heb besloten mooi hout te gebruiken (essen), alles quick&dirty lijmen is geen optie meer (hout is duuuuuur). Het moet dus ook demontabel zijn.

Ff wat Sketch-Up plaatjes:

bed1.jpg
muurkant, v.l.n.r. voeteind, hoofdeind.

bed2.jpg
voorkant, v.l.n.r. hoofdeind, voeteind.


Het is opgebouwd uit balken van 200*50mm.
Rechthoekig kader, met 4 poten eronder eenvoudiger kan haast niet...:rolleyes:

Enige zichtbare en blikvanger van de constuctie, moet het streepje kopshout van de poten (doorgaande pen/gat) en de wig (bedhaak) worden.
En de hoeken in 45gr verstek.

De uitlijning van de poten, is voor een betere gewichtsverdeling (meeste massa bij je heupen, niet bij je enkels).
Daarnaast om de ruimte onder het bed beter bruikbaar te houden, en het visueel meer open te houden (aan het voeteind), en zo past het direct tegen de muur, zonder problemen met de plint (hoofdeind).
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Encore: Mega pennen en gaten

Na het theoretische intermezzo, terug naar de poten.

Uitgaande van 200*50mm balken, zie hier een detail plaatje.

Pen is 150mm breed en 16mm dik.
Ik wilde de pennen vast klemmen in de zijwand door een sleuf te zagen/frezen en hier een wig in te meppen (zonder lijm).
Bij demonteren wilde ik de wiggen met een priem eruit tikken via een smal sleufje (zeg een 20mm lang/hoog) aan de binnenkant. (nog niet op plaatje)

Of dit echt de manier is twijfel ik over. Ik weet niet of ik dat mooi vind, en of het makkelijk demontabel is...
Heeft iemand hier een idee/mening over?

Hoe dicht zou de wig bij de rand van de pen moeten zitten?

attachment.php



DSC_2746.jpg
Aftekenen, dit was nog leuk

DSC_2751.jpg
Voor het eerst een stuk gefreest, eerst 50mm diep boven en onder. Ook nog leuk.

DSC_2756.jpg
Nu nog 100mm hout in het midden weg zien te krijgen.
Boren&Beitelen, mijn enige 16mm slangenboor kwam van de Aldi, toevallig nog nooit gebruikt, wel al ...niet recht.
Mijn trouwe boormachien is slechts 6mm gaatjes gewend, en begon te roken en naar plastic te ruiken. Na twee gaten, een half uur afkoelen...
Gelukkig doet hij het nog.

DSC_2757.jpg
Licht aan het eind van de tunnel

DSC_2761.jpg
Al meer licht

DSC_2762.jpg
Door omstanders rommel genoemd:confused:. Dat is toch geen rommel.

DSC_2745.jpg
Veel licht

DSC_2764.jpg
Zo na de 1e was de lol er wel van af:eek:

DSC_2812.jpg
Nu ook de eindjes en recht gehakt, toch mooier dan rond.

DSC_2841.jpg
Wat een werk zeg, nu nog 3 keer. :S
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Update: Lange pennen

Hoi tijd voor plaatjes, nu de pennen.


DSC_2775.jpg

De eerste gang heel netjes


DSC_2777.jpg

De rest beduidend minder :p


DSC_2785.jpg

Met m'n dikke beitel kan je de brokstukken meters ver knallen


DSC_2779.jpg

Rechts onder een lelijke plek, meeste is al vervallen bij het frezen, door met de menagering te smokkelen valt die later helemaal weg.


DSC_2769.jpg

Alweer geen rommel


DSC_2783.jpg

Na schaven 3 pennen


DSC_2792.jpg

4 pennen

DSC_2815.jpg

Ander lastig stuk, rechtsonder is nog een randje vloeibaarhout over, met dank aan mijn houtleverancier. Dit was het ergst mishandelde stuk.
Een stevige scheur en een restje van wat veel plamuur was, is nog over. De pen langer maken is geen optie, hout is exact op lengte besteld...
Iemand een idee hoe ik dit mooi kan krijgen?


DSC_2822.jpg

Na aanbrengen van de pen bleef dit stukje van het defect over, het zal nog net vast, nu vast gelijmd.


DSC_2827.jpg

4 pennen, nu met menagering.


Next: pennen passend maken aan de gaten.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Mooi project hoor. Ik sta best te kijken hoe mooi het hout op sommige stukken is.

Hier en daar zie ik overigens overeenkomsten met een project van ouderwetse zonneluiken die ik laatst gemaakt heb. Ook daar moest ik gaten maken die dieper waren dan mijn frees kon bereiken en dat heb ik ook met een slangenboor gedaan. Ging perfect.

Je vroeg ergens hoe je een scheur eventueel kon repareren. Wat ik bij zoiets meestal doe,als een ander stuk geen optie is. Ik gebruik epoxy van West system. Langs de scheur plak ik tape er zo dicht mogelijk tegenaan. Dit doe je aan beide kanten. Vervolgens maak je de epoxy klaar zonder enig verdikkingsmiddel er doorheen. Je pakt de stofzuiger, liefst wel een met een stevige zuigkracht. Nu houd je de zuigmond bij de scheur aan de ene kant van de plank en breng je de epoxy aan de andere kant aan. Op die manier zuigt de stofzuiger de epoxy door de scheur heen. Zodra het bij de stofzuigerskant zichtbaar word ben je klaar.

eea hangt wel een beetje af van de scheur en de dikte van je hout maar het is een manier.


Indien je van West epoxy de speciale combi pakt is de epxoy eigenlijk niet te zien omdat die combi volledig transparant blijft ipv gelig.

Overigens een vraagje. Ik zie een foto met commentaar, 4 pennen naast een beeldje. Als ik die pennen bekijk lijkt het wel of je bij een van die pennen de eerste nette gang te diep bent gegaan ??

tipje indien nog van toepassing.. Maak voor je freesgeleiding voor je pennen een soort winkelhaak. Dan heb je overal altijd de exacte hoek. Een lat klemmen als geleiding is toch minder nauwkeurig, althans daar ben ik achtergekomen,...
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Mooi project hoor. Ik sta best te kijken hoe mooi het hout op sommige stukken is.

Hier en daar zie ik overigens overeenkomsten met een project van ouderwetse zonneluiken die ik laatst gemaakt heb. Ook daar moest ik gaten maken die dieper waren dan mijn frees kon bereiken en dat heb ik ook met een slangenboor gedaan. [..]

Wat ik bij zoiets meestal doe,als een ander stuk geen optie is. Ik gebruik epoxy van West system. Langs de scheur plak ik tape er zo dicht mogelijk tegenaan. Dit doe je aan beide kanten. Vervolgens maak je de epoxy klaar zonder enig verdikkingsmiddel er doorheen. Je pakt de stofzuiger, liefst wel een met een stevige zuigkracht. Nu houd je de zuigmond bij de scheur aan de ene kant van de plank en breng je de epoxy aan de andere kant aan. Op die manier zuigt de stofzuiger de epoxy door de scheur heen. Zodra het bij de stofzuigerskant zichtbaar word ben je klaar.

[..] Indien je van West epoxy de speciale combi pakt is de epxoy eigenlijk niet te zien omdat die combi volledig transparant blijft ipv gelig. [..]
Hoi Gompy58,

Thanks, nu je het zegt die manier heb ik ook eens bij the woodwhisperer gezien.
Heb nog nooit met epoxy gewerkt hé, maar waarom epoxy?
Mag het ook met houtlijm, daar heb ik genoeg van en meer ervaring mee in het algemeen:p
Of zeg ik nu iets stoms?

[..]Overigens een vraagje. Ik zie een foto met commentaar, 4 pennen naast een beeldje. Als ik die pennen bekijk lijkt het wel of je bij een van die pennen de eerste nette gang te diep bent gegaan ??

tipje indien nog van toepassing.. Maak voor je freesgeleiding voor je pennen een soort winkelhaak. Dan heb je overal altijd de exacte hoek. Een lat klemmen als geleiding is toch minder nauwkeurig, althans daar ben ik achtergekomen,...

True true, eerste keer dat ik met de bovenfrees gewerkt heb. Direct mee begonnen in dit werkstuk. Dat is vragen om problemen.
Ik werk altijd voorzichtig, maar soms en zo ook hier ben je minder intelligent bezig. Was goed bezig en wilde ff snel de 3e pen afmaken.
Ik vond dat ik bij de laatste gang erg diep ging, maar diepte was goed ingesteld, dus zal wel. Alleen bleek na afloop de stelschroef losgetrild....
Daar sta je dan met je sjieke freesmachine.

Bij het passend maken is het echter nagenoeg weg en wat over is wordt nog opgevuld met een passend strookje (2mm dik uiteindelijk)

Wat freesgeleiding betreft heb je gelijk, het is een tijdrovend klusje elke keer die lat miniscieus op de lijn leggen en klemmen.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Update: Lange pennen IN gaten

Korte samenvatting:):

DSC_2828.jpg
Past bijna

DSC_2832.jpg
Past al een stuk beter

DSC_2833.jpg
Et voila

DSC_2835.jpg
Past perfect

DSC_2853.jpg
De een wel perfecter dan de ander, maar ben zeer tevreden :p


Iets uitgebreidere versie:

DSC_2848.jpg
Schaven, passen, poot eruit wurmen & vloeken, schaven, passen nog wat vloeken etc...

DSC_2849.jpg
Door de zijkant als werkblad verbreding te gebruiken, had ik meteen een grote futselplank. En makkelijk om direct te passen. :p
Tussen de krullen ook mijn juuma blokschaafje, waar ik nog de nodige uren in heb gestoken om de zool te vlakken.
Nu doet die het behoorlijk netjes.

DSC_2850.jpg

Volgens mij had ik me hier dik werk kunnen besparen met een langgatboormachine, maja die heb ik niet.
 

SyncA

Actieve deelnemer
19 nov 2013
25
0
Hoi,

Enkele bedenkingen;

Hoe ga je ervoor zorgen dat dit gevaarte op zo'n hoge poten blijft rechtstaan en niet als een kaartenhuisje (over de lange kant) ineen klapt, eens er 2 volwassenen op liggen te stoeien?

Ik vrees dat er wat scheelt aan je ontwerp en, gezien je beperkte ervaring, je je met dat pen/gat/zwaluwstaart/wigbord/wig-systeem ook serieus in de problemen gaat werken. (Het is op z'n minst gezegd experimenteel...)

Maak je het niet te ingewikkeld voor een 1e project? Kijk maar hoe je gezwoegd hebt op de eenvoudige pennen en gaten voor de poten. Nu wil je dit 100x ingewikkelder en véél preciezer gaan uitvoeren voor de hoekverbindingen? Ik wil het niet graag zeggen, maar ik voorspel niet veel goeds. Je hebt nog steeds geen test verbinding gemaakt, iets wat zelfs een grootmeester zou doen om te kijken of het wel haalbaar is en goed in mekaar zit. Maar je hebt wel al een uitsparing gemaakt voor je wigbord. Wat als je erop uit komt dat je helemaal geen wigbord wil gebruiken?

let op, ik wil je niet ontmoedigen, wel je behoeden voor ontgoocheling. Ik ben zelf slecht een beginneling wat houtwerk betreft, net daarom heb ik het idee, "Waar begin je aan? Is dit niet iets voor de gevorderde cursus?"

Dit alles gezegd zijnde, in het ergste geval heb je je tijd met een leuke bezigheid gevuld en ben je wat hout kwijt, anderzijds hoop ik dat je binnenkort mij men ongelijk onder mijn neus kan wrijven!

Veel geluk!
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi, Enkele bedenkingen; [..]
Hoi SyncA,


Welkom op het forum, en leuk dat je mijn topic gelezen hebt!
Experimenteel is het zeker, en het is ook niet makkelijk, maar het is wel degelijk goed overdacht.
Het is zeker niet mijn eerste project.

Het is eigenlijk een verzameling "standaard" houtverbindingen, daar is niks nieuws. Alleen zitten ze dicht op elkaar en valt de een in de ander.
Zo bereik je snel de limiet. Door per verbinding, er zo goed mogelijk rekening mee (proberen) te houden, ben ik op balken van de huidige afmeting gekomen.
Met een beetje hulp van buiten (=jullie) hoop ik, mijn exacte maatvoering te fine tunen. Vragen zoals waar laat ik het wigbord aangrijpen, boven of onder in de balk, hoeveel mm laat ik staan/hoe diep maak ik de sleuf voor dat wigbord, als ik "A" doe gaat het ten koste van "B" en welk heeft de voorkeur A, B of beide? et cetera. Het heeft al tot nuttige aanpassingen geleid.

Reden waarom ik geen proefstuk heb gemaakt is, omdat één oefenstukje van die maffe hoek, mij niet genoeg info gaat geven.
Dan zou ik all the way moeten gaan en een heel proef bed maken. En zelfs dan, zal ik dit bed 2 keer moeten maken wil ik het echt perfect krijgen.

Het zwoegen op de pennen en gaten, moet je niet negatief zien. Ik heb niet hard gewerkt, omdat het té moeilijk is.
Maar omdat het handwerk is... een 16mm schietbeitel vs stationaire langgat boormachine. Ik denk dat maar weinig hobbyhoutbewerkers het gereedschap in huis hebben om dit soort balken ff snel machinaal te verwerken.
200mm is gewoon erg diep.

Verder ben ik ook benieuwd hoe de zijdelingse beweging zal zijn.
Als ik iets van schoren (heet dat zo??) nodig zou hebben, maak ik iets dat als een legkast/boekenplank fungeert en ondertussen de poten uitelkaar én bijeen houdt.
Maar dat duurt nog ff.
 
Laatst bewerkt:

SyncA

Actieve deelnemer
19 nov 2013
25
0
Hoi Robert,

Zoals gezegd, ik hoop van ganser harte dat het je lukt, het ziet er een leuk project uit en waar ik kan meedenken doe ik dat graag. Maar er zit hier zeer zeker volk dat daar beter voor geplaatst is dus dat laat ik vooral aan hun over. Ik blijf zeker volgen!

Groetjes
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Zijn er algemene regels over deuvels?

Hoi forum, stomme vraag. Over deuvels, ik heb die dingen nog nooit gebruikt. Stel ik wil een stuk/balkje van 5x5 tegen een plank van 20x5 deuvelen.

Ik heb 10mm deuvels van 40mm lang.

- Om de hoeveel cm plaats je dan een deuvel?
- Het wordt van boven belast, plaatst men de deuvel in het midden van het kleine balkje of iets hoger?
- Zet je een deuvel voor de helft in stuk A en de andere helft in stuk B? Of bijvoorbeeld 2/3A en 1/3B?

Of moet ik niet zo moeilijk doen en gewoon deuvels boren morgen? :rolleyes:

voor het overzicht, ik wil de bruin groene stukken tegen de witte balk zetten met de rode deuvels

attachment.php
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Om de 30 cm is voldoende. Je hebt ook genoeg lijmoppervlak tussen de panelen zelf...

Diepte is, indien mogelijk, gelijk. Dus allebei 20mm. Aan te raden is om 21 diep te boren zodat je zekere weet dat totale lengte van het gat dieper is is dan totaal lengte van deuvel. Zo heb je geen kiertjes ;)
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Renault, thanks ik dacht vraag toch maar ff...

Ik had gedacht dat er veel meer nodig zouden zijn. Ik had anders zeker elke 5cm een deuvel gezet :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.