Je bed haken zonder bedhaken

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi woodworkers,

De titel zegt het al, je bed haken zonder bedhaken. :confused:
Een tijdje geleden kwam ik hier op het forum een grappige manier tegen om het voeteneind en hoofdeind aan de zijkant van je bed vast te maken.
Dus zonder ijzerwerk als bedhaken oid. Als houtfreubelaar vond ik het een erg mooie/sjieke oplossing.

team7_bettverbindung_metallfrei_5.jpg

Het was dit bed van team7

Nu ben ik zelf ook bezig met de voorbereidingen voor een nieuw bed en wilde in eerste instantie het rechthoekig kader gewoon lijmen, lekker snel en weinig gedoe.
Alleen komt dat bed nooit meer die kamer af, zonder de zaag te gebruiken. En ben ik toch gaan brainstormen over zo'n dergelijk systeem.

Voor mijn bed lijkt het team7 idee me niet de beste oplossing. Ook snap ik niet helemaal hoe die schuif gelocked blijft zitten.
Mijn bed komt 1m van de grond :eek:
(Zie hier: http://www.woodworking.nl/showthread.php?10437-Verhoging-bed)

Ik heb er een apart topic van gemaakt, zodat het niet perse over mijn bed hoeft te gaan.
In principe is een doorgaande pen met een wig/keg ook al een prima "bedhaak" natuurlijk, maar niet helemaal wat ik in gedachte heb. (nl glad 45gr verstek)

Zijn er anderen die zoiets al eens gemaakt hebben?

Greetz Robert
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik ben zelf ook in Sketchup aan de gang gegaan, naar gelang ik mooi vind.

Ik vraag me wel af of mijn systeem stevig genoeg is. Ik zie zelf al wat haken en ogen, er is gewoon niet veel ruimte in zo'n korte hoek.
En er zit ook wat kopshout op langshout gelijmt weliswaar met deuvels erin. Maar misschien wil ik ook wel iets dat eigenlijk niet gaat.

Wat vinden jullie?

Ik ben uitgegaan van een balk van 200*50mm, waarbij het kleine stuk in het midden middels 3 pennen en een stel deuvels wordt vast gelijmd. Dit schuift in het andere eind en wordt daar met een wig vast gezet. Zo is het enige zichtbare van het geheel, slechts het streepje kopshout van de wig.

Ik bedenk me net, dat ik de het middenstuk wel nog een stuk breder/hoger kan maken. Ik heb nu 10cm gekozen maar de overige 10cm zou je net zo goed ook kunnen gebruiken.
bedhaak 1.jpg
Vooraanzicht

bedhaak2.jpg
Vanuit de binnenzijde

bedhaak3.jpg
En van onder

Alvast bedankt voor de feedback:p
 
A

Athanor

Guest
Ik vind het een ingenieuze constructie:)

Twee dingen:
De afschuining van de wig en het gat daarvoor moet zeer nauwkeurig zijn en parallel aan elkaar, ander heb je kans dat de verbinding onder of boven open blijft staan.
Je begrenzing bij het verstek moet ook absoluut zijn omdat je anders de kans loopt dat door de schuifkracht de ene plank voor de ander schuift.

Ik zou het mooi vinden als je het in de praktijk brengt!

Succes! Fons
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik ga dit topic wel even volgen.

Binnenkort moet ik een hoogslaper maken voor een kinderkamer. Probleem hier is, dat dit kamertje erg (erg!!) klein is. Het bed moet dus in delen naar binnen worden getild en ter plaatste gemonteerd worden. Tussen de wanden is er minimaal ruimte, dus van buitenaf vastzetten middels schroeven o.i.d. is er niet bij. Zat zelf te denken aan een constructie met domino's i.c.m. een rampa-moer (fuerte-verbinding??) of - eenvoudiger, maar minder mooi - het vastzetten met zwaar formaat hoekijzers.

Dit is wel een veel elegantere oplossing, maar erg arbeidsintensief / complex vrees ik. Met name speling (of beter: het gebrek eraan...) is essentieel; je wilt nu eenmaal niet een wiebelend bed hebben. Wat zijn de mogelijkheden tot na-spannen? Doe je dat uitsluitend en alleen met de wig ?
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik vind het een ingenieuze constructie:)

Twee dingen:
De afschuining van de wig en het gat daarvoor moet zeer nauwkeurig zijn en parallel aan elkaar, ander heb je kans dat de verbinding onder of boven open blijft staan.
Je begrenzing bij het verstek moet ook absoluut zijn omdat je anders de kans loopt dat door de schuifkracht de ene plank voor de ander schuift.

Ik zou het mooi vinden als je het in de praktijk brengt!

Succes! Fons
Thnx! Athanor, het in 3D uitwerken was al veel werk :p

Wat je zegt over die begrenzing is idd ook lastig.
Met die gedachte heb ik het deel waar de deuvels naar binnen gaan 5mm extra laten uitsteken.
Ehm zeg maar, niet in het zelfde vlak laten eindigen, als het tussenstuk waar de wig in komt. Het komt nog naar voren, zo hangt de balk als het ware al vast in zijn eigen kuipje en kan tijdens het wiggen de balk niet meer schuiven...

Het is wel maar een randje van 5mm, geen idee of dat goed genoeg is??


Kan iemand dit verzinsel van mij op kwaliteit beoordelen? Ik heb hier en daar wat twijfels.:confused:

- Zo wil ik eigenlijk een stuk hout van 20cm waar kracht op komt in het kopse eind verwerken. Dat is vragen om problemen.
Om toch wat langs op langshout te krijgen meen ik dat met 3 pennen op te lossen, en dan wil ik de boel nog met deuvels bombarderen, maar is dat voldoende?
Doen die deuvels uberhaupt iets? Moet ik 4 pennen maken, of zijn 2 al genoeg?

- Moet die blind eindigende pen (van het verstek) breder? Ik heb nu 10cm van de 20 gebruikt. Moet die pen wel in het midden zitten? En niet meer naar onder, zodat er meer bulk zit, om de balk (die er omheen komt/schuift) te ondersteunen?

Thanks alvast!
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik ga dit topic wel even volgen.

Binnenkort moet ik een hoogslaper maken voor een kinderkamer. Probleem hier is, dat dit kamertje erg (erg!!) klein is. Het bed moet dus in delen naar binnen worden getild en ter plaatste gemonteerd worden. Tussen de wanden is er minimaal ruimte, dus van buitenaf vastzetten middels schroeven o.i.d. is er niet bij. Zat zelf te denken aan een constructie met domino's i.c.m. een rampa-moer (fuerte-verbinding??) of - eenvoudiger, maar minder mooi - het vastzetten met zwaar formaat hoekijzers.

Dit is wel een veel elegantere oplossing, maar erg arbeidsintensief / complex vrees ik. Met name speling (of beter: het gebrek eraan...) is essentieel; je wilt nu eenmaal niet een wiebelend bed hebben. Wat zijn de mogelijkheden tot na-spannen? Doe je dat uitsluitend en alleen met de wig ?

Hoi Oceans'11.
Als je mooie hoekijzers zoekt kunnen die ook nog bijdragen aan de mooiheid. Fuerte heb ik ook aan gedacht maar denk ik niet geschikt voor zo'n groot geval.
Dit is inprincipe een grote houten fuerte-vebinding.

Wat bedoel je met naspannen?
In principe zit alleen de wig er, de verbinding zal als vanzelf perfect passend in elkaar moeten kunnen glijden.
En als de wig niet goed "wigt", dan zal het gat óf de wig aangepast moeten worden.

Of een klots houtlijm en een klem...:eek:
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Wat bedoel je met naspannen?

Mijn ervaring: hoe vast je een bed ook in elkaar schroeft of klemt, na verloop van tijd kom er toch altijd wel iets speling op de verbindingen te staan. De verbindingen van de bed-einden gaan altijd wel weer ergens wiebelen of - nog erger - kraken of piepen. En dus loop ik de bedden in huis wel eens na om ze na te spannen (opnieuw goed vast te draaien). Moet ik wel bij zeggen dat ik eigenlijk alleen maar ervaring heb met IKEA bedden, maar toch...
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik ga dit topic wel even volgen.

Binnenkort moet ik een hoogslaper maken voor een kinderkamer. Probleem hier is, dat dit kamertje erg (erg!!) klein is. Het bed moet dus in delen naar binnen worden getild en ter plaatste gemonteerd worden. Tussen de wanden is er minimaal ruimte, dus van buitenaf vastzetten middels schroeven o.i.d. is er niet bij. Zat zelf te denken aan een constructie met domino's i.c.m. een rampa-moer (fuerte-verbinding??) of - eenvoudiger, maar minder mooi - het vastzetten met zwaar formaat hoekijzers.

Dit is wel een veel elegantere oplossing, maar erg arbeidsintensief / complex vrees ik. Met name speling (of beter: het gebrek eraan...) is essentieel; je wilt nu eenmaal niet een wiebelend bed hebben. Wat zijn de mogelijkheden tot na-spannen? Doe je dat uitsluitend en alleen met de wig ?

Als het bed shocking klem komt te staan hoef je ook niet bang te zijn voor speling (elk nadeel heb z'n voordeel). En alweer is dit een 'probleem' waarbij INVIS weer een oplossing is. ;)
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
[..]na verloop van tijd kom er toch altijd wel iets speling op de verbindingen te staan. [..]
Ja inderdaad, enkel de wig, naspannen zal in het huidige ontwerp, een extra mep op de wig worden, of een nieuwe grotere/bredere wig op den duur.
Erg leuk en inventief, maar de bedhaken vallen weg achter het matras. Dus waarom wil je die precies niet?
Tja ik vind het sjiek, verder niks. Een zo clean mogelijke uitstraling. Volgens mij zijn er ook religies, die tegen metaal in bed zijn, dus voor het geval ze gelijk hebben ben ik alvast voorzien:p. Het frame is overigens wel van metaal. En ja als houtfreubelaar, waarom makkelijk als het ook moeilijk kan :eek:
[..]een 'probleem' waarbij INVIS weer een oplossing is. ;)
Haha erg nice dat invis MX, wel duur. Misschien wel een optie als mijn verbinding faalt. Voor de commercieel meubelmaker iets minder omdat je elke klant dan zo'n afstandbediening erbij moet doen :)
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ik heb het idee, het uit te voeren in 200*50mm essen, en er komt géén poot direct onder de hoek, maar 40cm verder.
Het bed (1m van de grond) moet op z'n minst een kussengevecht tussen 2 volwassenen (nouja volwassen :p) aankunnen.

Mijn pen/gat verbindingen zijn vooralsnog op 1 hand te tellen, daarom ben ik benieuwd wat jullie pro's denken.
Ik kan maar 1keer zagen anders wordt het bed te kort. :eek:

Zijn er geen verbinding-adepten op het forum, die mij en m'n verzinsel van opbouwende kritiek kunnen voorzien, betreffende maatvoering en degelijkheid/haalbaarheid?
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik vind het een inventief uitgedachte oplossing. Ik zou het idee hoe dan ook eerst eens met een paar proefstukjes 'prototypen', dan kan je daarna eens stoeien met de verbinding om te kijken of er zwakke punten zijn.
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Ik vind het een inventief uitgedachte oplossing. Ik zou het idee hoe dan ook eerst eens met een paar proefstukjes 'prototypen', dan kan je daarna eens stoeien met de verbinding om te kijken of er zwakke punten zijn.

Ik zou eerst een proef bed maken en dan gaan stoeien :eek:
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Versie2

Zo nog eens goed nagedacht, en een aanpassing gemaakt. Verzie2

Maten zijn in mm.

- Het bed wordt van boven belast het "wigbord" is nu hoger gezet. In de zijkanten die het voet/hoofdeind moet dragen meer 'bulk' heeft aan de onderkant. 70mm

- Ook in deze versie zit het wigbord, níet gelijk met de binnenkant van de balk. Deze rand die hierdoor ontstaat in het voeteinde, zou het (zwakke) ingevoegde wigbord iets moeten ontzien. Of het echt meerwaarde heeft weet ik niet. Van 10mm naar 5mm.

- Wigbord nu 30mm dik. Wig 10mm dik.

bedhaak4.jpg
v.l.n.r. voeteneind, wigbord, zijplank; boven wig

bedhaak5.jpg
binnenzijde, v.l.n.r. zijplank, wigbord, voeteneind; boven wig

Binnenkort eens een proefstukje maken.
Iemand opvoorhand al advies?

hmm maten zijn misch wat slecht leesbaar
 
Laatst bewerkt:

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Een stuurman aan wal hier, maar ik heb moeite met de wig. Als ik goed begrijp draagt die maar op één punt van 10mm breed. Zou die goed belast zijn dan komt er een deuk in de wig en wordt het onmogelijk om die weer aan te spannen (dit was het probleem vroeger met opgespiede fietstrappers) Ik zou eerder een open gleuf maken waardoor de wig over de ganse hoogte van het wigbord kan dragen.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Als het moet zonder metaal dan een dubbele doorgaand pen aan de zijkant en op sluiten met een klein wiggetje. Is een rustieke oplossing..

Ooit een bed gemaakt met bedhaken die in het kopse hout werden ingelaten, dito ein de poten, je ziet er niets van en het blijft sluiten, vele religies lang... Groet, Hans
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Een stuurman aan wal hier, maar ik heb moeite met de wig. Als ik goed begrijp draagt die maar op één punt van 10mm breed. Zou die goed belast zijn dan komt er een deuk in de wig en wordt het onmogelijk om die weer aan te spannen (dit was het probleem vroeger met opgespiede fietstrappers) Ik zou eerder een open gleuf maken waardoor de wig over de ganse hoogte van het wigbord kan dragen.

Hoi Damien, de wig is hier idd 10mm breed (1/3 van het wigbord), de wig gaat daarentegen wel door de hele balk heen, dat neemt niet weg dat als de wig gedeukt raakt er meteen speling mogelijk is.


Als het moet zonder metaal dan een dubbele doorgaand pen aan de zijkant en op sluiten met een klein wiggetje. Is een rustieke oplossing..

Ooit een bed gemaakt met bedhaken die in het kopse hout werden ingelaten, dito ein de poten, je ziet er niets van en het blijft sluiten, vele religies lang... Groet, Hans

Hoi Hans, bedankt voor je reactie. Dat bedhaken werken geloof ik helemaal.
Ook jou oplossing om met een wig dwars door de balk te gaan ipv de lengte richting is de meest logische.
Het enige wat ik daarop kan inbrengen, is dat het mijn ontwerp in de weg zit. Namelijk cleane lijnen, het enige wat je van de constuctie ziet is per hoek, 2 streepjes kopshout (de poot en de wig)

Nog maar eens goed denken of ik ergens kan 'foetelen'
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Je kan het gat waarin de wig zijn kracht uitoefent net zo schuin laten lopen als de wig zelf. Dan wordt de kracht over de hele lengte van de wig verdeeld.
Of je maakt twee wiggen, die je van onder en boven tegen elkaar in aanbrengt. Ook dan worden de krachten over de hele lengte van de wig verdeeld.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Nog een (omgekeerd) bedenksel (net terug een weekje vakantie..)

aan de poot maak je een dubbele pen vast, plm 8 cmdie in twee gaten van de bedrand valt. Aan de binnenzijde sluit je de pennen op met een kort wiggetje. Zie ik alleen werken met hardhout. De hoek lijkt me kwetsbaar..

Groet, Hans
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Je kan het gat waarin de wig zijn kracht uitoefent net zo schuin laten lopen als de wig zelf. Dan wordt de kracht over de hele lengte van de wig verdeeld.
Of je maakt twee wiggen, die je van onder en boven tegen elkaar in aanbrengt. Ook dan worden de krachten over de hele lengte van de wig verdeeld.

Hoi houtenklaas, dat ga ik ook zo doen, dat werkt toch beter. 2e wig van onder is idd een oplossing in 2e instantie als er speling geconstateerd is.

Nog een (omgekeerd) bedenksel (net terug een weekje vakantie..)

aan de poot maak je een dubbele pen vast, plm 8 cmdie in twee gaten van de bedrand valt. Aan de binnenzijde sluit je de pennen op met een kort wiggetje. Zie ik alleen werken met hardhout. De hoek lijkt me kwetsbaar..

Groet, Hans

Hoi Hans, ik heb je post een paar keer gelezen maar ik snap het niet helemaal. je bedoeld 2 pennen dwars in dat wigbord, en dat inhaken in de zijwand?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.