Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 6 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 58

Wink Je bed haken zonder bedhaken

Hoi woodworkers,

De titel zegt het al, je bed haken zonder bedhaken.
    Een tijdje geleden kwam ik hier op het forum een grappige manier tegen om het voeteneind en hoofdeind aan de zijkant van je bed vast te maken.
    Dus zonder ijzerwerk als bedhaken oid. Als houtfreubelaar vond ik het een erg mooie/sjieke oplossing.

Het was dit bed van team7

Nu ben ik zelf ook bezig met de voorbereidingen voor een nieuw bed en wilde in eerste instantie het rechthoekig kader gewoon lijmen, lekker snel en weinig gedoe.
    Alleen komt dat bed nooit meer die kamer af, zonder de zaag te gebruiken. En ben ik toch gaan brainstormen over zo'n dergelijk systeem.

Voor mijn bed lijkt het team7 idee me niet de beste oplossing. Ook snap ik niet helemaal hoe die schuif gelocked blijft zitten.
    Mijn bed komt 1m van de grond
    (Zie hier: http://www.woodworking.nl/showthread...-Verhoging-bed)

Ik heb er een apart topic van gemaakt, zodat het niet perse over mijn bed hoeft te gaan.
    In principe is een doorgaande pen met een wig/keg ook al een prima "bedhaak" natuurlijk, maar niet helemaal wat ik in gedachte heb. (nl glad 45gr verstek)

Zijn er anderen die zoiets al eens gemaakt hebben?

Greetz Robert
    Laatst gewijzigd door Robert Hardwoodie; 27-03-14 om 15:58.

Ik ben zelf ook in Sketchup aan de gang gegaan, naar gelang ik mooi vind.

Ik vraag me wel af of mijn systeem stevig genoeg is. Ik zie zelf al wat haken en ogen, er is gewoon niet veel ruimte in zo'n korte hoek.
    En er zit ook wat kopshout op langshout gelijmt weliswaar met deuvels erin. Maar misschien wil ik ook wel iets dat eigenlijk niet gaat.

Wat vinden jullie?

Ik ben uitgegaan van een balk van 200*50mm, waarbij het kleine stuk in het midden middels 3 pennen en een stel deuvels wordt vast gelijmd. Dit schuift in het andere eind en wordt daar met een wig vast gezet. Zo is het enige zichtbare van het geheel, slechts het streepje kopshout van de wig.

Ik bedenk me net, dat ik de het middenstuk wel nog een stuk breder/hoger kan maken. Ik heb nu 10cm gekozen maar de overige 10cm zou je net zo goed ook kunnen gebruiken.
    bedhaak 1.jpg
    Vooraanzicht

bedhaak2.jpg
    Vanuit de binnenzijde

bedhaak3.jpg
    En van onder

Alvast bedankt voor de feedback

Athanor
    Guest
    Ik vind het een ingenieuze constructie

Twee dingen:
    De afschuining van de wig en het gat daarvoor moet zeer nauwkeurig zijn en parallel aan elkaar, ander heb je kans dat de verbinding onder of boven open blijft staan.
    Je begrenzing bij het verstek moet ook absoluut zijn omdat je anders de kans loopt dat door de schuifkracht de ene plank voor de ander schuift.

Ik zou het mooi vinden als je het in de praktijk brengt!

Succes! Fons

Ik ga dit topic wel even volgen.

Binnenkort moet ik een hoogslaper maken voor een kinderkamer. Probleem hier is, dat dit kamertje erg (erg!!) klein is. Het bed moet dus in delen naar binnen worden getild en ter plaatste gemonteerd worden. Tussen de wanden is er minimaal ruimte, dus van buitenaf vastzetten middels schroeven o.i.d. is er niet bij. Zat zelf te denken aan een constructie met domino's i.c.m. een rampa-moer (fuerte-verbinding??) of - eenvoudiger, maar minder mooi - het vastzetten met zwaar formaat hoekijzers.

Dit is wel een veel elegantere oplossing, maar erg arbeidsintensief / complex vrees ik. Met name speling (of beter: het gebrek eraan...) is essentieel; je wilt nu eenmaal niet een wiebelend bed hebben. Wat zijn de mogelijkheden tot na-spannen? Doe je dat uitsluitend en alleen met de wig ?
    Laatst gewijzigd door Oceans'11; 28-03-14 om 18:19.
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Athanor Bekijk Berichten
    Ik vind het een ingenieuze constructie

Twee dingen:
    De afschuining van de wig en het gat daarvoor moet zeer nauwkeurig zijn en parallel aan elkaar, ander heb je kans dat de verbinding onder of boven open blijft staan.
    Je begrenzing bij het verstek moet ook absoluut zijn omdat je anders de kans loopt dat door de schuifkracht de ene plank voor de ander schuift.

Ik zou het mooi vinden als je het in de praktijk brengt!

Succes! Fons
    Thnx! Athanor, het in 3D uitwerken was al veel werk :P

Wat je zegt over die begrenzing is idd ook lastig.
    Met die gedachte heb ik het deel waar de deuvels naar binnen gaan 5mm extra laten uitsteken.
    Ehm zeg maar, niet in het zelfde vlak laten eindigen, als het tussenstuk waar de wig in komt. Het komt nog naar voren, zo hangt de balk als het ware al vast in zijn eigen kuipje en kan tijdens het wiggen de balk niet meer schuiven...

Het is wel maar een randje van 5mm, geen idee of dat goed genoeg is??

Kan iemand dit verzinsel van mij op kwaliteit beoordelen? Ik heb hier en daar wat twijfels.

- Zo wil ik eigenlijk een stuk hout van 20cm waar kracht op komt in het kopse eind verwerken. Dat is vragen om problemen.
    Om toch wat langs op langshout te krijgen meen ik dat met 3 pennen op te lossen, en dan wil ik de boel nog met deuvels bombarderen, maar is dat voldoende?
    Doen die deuvels uberhaupt iets? Moet ik 4 pennen maken, of zijn 2 al genoeg?

- Moet die blind eindigende pen (van het verstek) breder? Ik heb nu 10cm van de 20 gebruikt. Moet die pen wel in het midden zitten? En niet meer naar onder, zodat er meer bulk zit, om de balk (die er omheen komt/schuift) te ondersteunen?

Thanks alvast!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Oceans'11 Bekijk Berichten

Binnenkort moet ik een hoogslaper maken voor een kinderkamer. Probleem hier is, dat dit kamertje erg (erg!!) klein is. Het bed moet dus in delen naar binnen worden getild en ter plaatste gemonteerd worden. Tussen de wanden is er minimaal ruimte, dus van buitenaf vastzetten middels schroeven o.i.d. is er niet bij. Zat zelf te denken aan een constructie met domino's i.c.m. een rampa-moer (fuerte-verbinding??) of - eenvoudiger, maar minder mooi - het vastzetten met zwaar formaat hoekijzers.

Dit is wel een veel elegantere oplossing, maar erg arbeidsintensief / complex vrees ik. Met name speling (of beter: het gebrek eraan...) is essentieel; je wilt nu eenmaal niet een wiebelend bed hebben. Wat zijn de mogelijkheden tot na-spannen? Doe je dat uitsluitend en alleen met de wig ?
    Hoi Oceans'11.
    Als je mooie hoekijzers zoekt kunnen die ook nog bijdragen aan de mooiheid. Fuerte heb ik ook aan gedacht maar denk ik niet geschikt voor zo'n groot geval.
    Dit is inprincipe een grote houten fuerte-vebinding.

Wat bedoel je met naspannen?
    In principe zit alleen de wig er, de verbinding zal als vanzelf perfect passend in elkaar moeten kunnen glijden.
    En als de wig niet goed "wigt", dan zal het gat óf de wig aangepast moeten worden.

Of een klots houtlijm en een klem...

Wat bedoel je met naspannen?
    Mijn ervaring: hoe vast je een bed ook in elkaar schroeft of klemt, na verloop van tijd kom er toch altijd wel iets speling op de verbindingen te staan. De verbindingen van de bed-einden gaan altijd wel weer ergens wiebelen of - nog erger - kraken of piepen. En dus loop ik de bedden in huis wel eens na om ze na te spannen (opnieuw goed vast te draaien). Moet ik wel bij zeggen dat ik eigenlijk alleen maar ervaring heb met IKEA bedden, maar toch...
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Erg leuk en inventief, maar de bedhaken vallen weg achter het matras. Dus waarom wil je die precies niet?

Als het bed shocking klem komt te staan hoef je ook niet bang te zijn voor speling (elk nadeel heb z'n voordeel). En alweer is dit een 'probleem' waarbij INVIS weer een oplossing is.

[..]na verloop van tijd kom er toch altijd wel iets speling op de verbindingen te staan. [..]
    Ja inderdaad, enkel de wig, naspannen zal in het huidige ontwerp, een extra mep op de wig worden, of een nieuwe grotere/bredere wig op den duur.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bijtel Bekijk Berichten
    Erg leuk en inventief, maar de bedhaken vallen weg achter het matras. Dus waarom wil je die precies niet?
    Tja ik vind het sjiek, verder niks. Een zo clean mogelijke uitstraling. Volgens mij zijn er ook religies, die tegen metaal in bed zijn, dus voor het geval ze gelijk hebben ben ik alvast voorzien. Het frame is overigens wel van metaal. En ja als houtfreubelaar, waarom makkelijk als het ook moeilijk kan
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zuma Bekijk Berichten
    [..]een 'probleem' waarbij INVIS weer een oplossing is.
    Haha erg nice dat invis MX, wel duur. Misschien wel een optie als mijn verbinding faalt. Voor de commercieel meubelmaker iets minder omdat je elke klant dan zo'n afstandbediening erbij moet doen

Forum Rechten