Spanhoek cirkelzaagblad

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Bij mijn zoektocht naar een goed zaagblad lees ik vaak de term "spanhoek" en dan bv 5º of soms 10 neg..
Ik heb geen idee van de betekenis.... Ik hoop (en verwacht het stiekem ook een beetje) dat er onder de lezers wel iemand is die mij de betekenis hiervan kan uitleggen.
BVD!!

Hartelijke groet,
Herman
 
Laatst bewerkt:

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Zou geen probleem voor me zijn maar volgens bijgaande advertentie is het toch echt spanhoek...




[h=1], 54 FZ/TZ 5° NEG.[/h][h=5]Bestelnummer: 6.28078.00[/h]Nevengat-opname bij cirkelzaagbladen met een Ø 216, 250, 254 en alles groter dan 300 mm



[h=1]TECHNISCHE GEGEVENS:[/h]
Diameter x snijbreedte x boorgat210 x 2,6 x 30 mm
MateriaalHW/CT
Aantal tanden54
TandvormFZ/TZ
Spanhoek5° neg.
geschikt voorKS 210/KGS 255, Ks E 1678 S-Signal
 

tuoh

Oud hout
Dat is niet eerlijk hé Herman, je stelt een vraag van 2 regeltjes lang, maar om een afdoend antwoord te geven zou ik hier drie bladzijden moeten voltikken:p

Ga hier enkel wat vertellen over cirkelzaagbladen om het kort te houden.

De spaanhoek gaat niet alleen bepalen hoe makkelijk een zaagblad in het materiaal bijt:p maar ook hoe de zaagsnede eruit ziet, en hoe de uittreding er gaat uitzien (rafelig of juist niet)
Wat is belangrijk om te onthouden? een grote positieve spaanhoek (10° of meer) gaat door het materiaal als boter, maar de snede en de uittreding is eerder ruw.
Het andere uiterste is een negatieve spaanhoek ( vb -5°, de tanden liggen hier achterover) het zaagblad gaat moeilijk in het materiaal, het vraagt kracht van de gebruiker, maar het zaagresultaat is heel mooi, idem voor de uittrede.

Met een zaagblad voorzien van een negatieve vertanding kan je geen massief zagen zonder in de rook te staan:p. Deze zagen zijn bedoeld voor plaatmateriaal, non-ferro en sommige kunststoffen.

Een zaagblad voorzien van een grote positieve spaanhoek is prima geschikt om massief te zagen maar plaatmateriaal zagen ziet er niet uit.

Maar zo simpel is het nu ook weer niet, buiten de spaanhoek zijn er nog andere parameters die meetellen in het hele verhaal, slijpvorm van de tanden, aantal tanden, uittredingshoek, etc...

Grosso modo mag je stellen dat de spaanhoek een indicatie geeft over hoe de cirkelzaag gaat werken in een bepaald materiaal. Bij het voorbeeld dat je poste wil die 5° neg. en 54Tanden zeggen dat het ding enkel geschikt is om hard plaatmateriaal te verzagen, zaag er één blokje massief hout mee en de brandweer staat voor de deur:D


Ps: het is wel degelijk spAAnhoek in het Nederlands.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
André, hartelijk dank voor je uitleg. Vanaf nu zal ik deze term nog alleen aanduiden met spAAnhoek! Ik had werkelijk geen idee van de betekenis en ben zeer blij met je uitleg! Dit vergemakkelijkt mij het zoeken naar de juiste zaag voor mijn machine.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.