Reanimeren oude NiCd accu's gelukt met eenvoudige truc

balkensplinter

Actieve deelnemer
29 sep 2008
44
6
Goedenavond,

Al geruime tijd overwoog ik nieuwe 14,4 volt NiCd accu's aan te schaffen voor een nog fantastisch werkende Fein accuklopboor van 10 jaar oud. De prijs weerhield me er echter van, mede omdat er bij navraag alleen weer NiCd accu's gebruikt konden worden. Zelf refitten met losse cellen zou ook nog op minstens 75 Euri per accu komen. De bekende truc met invriezen en langzaam laten ontdooien had ik jaren geleden al met andere NiCd accu' s geprobeerd zonder succes.
Toch nog eens internet afgestruind tot ik wat verhalen tegenkwam over het laten "schrikken" van de oude accu met een hogere spanning. Er zijn zelfs mensen die lastrafo's gebruikt hebben met succes!
Omdat de lader de accu afwees, continu rood knipperend lampje, had ik niets te verliezen. Heb een mooi C-Tek druppelladertje voor auto accu's gepakt en op de juiste polen aangesloten. Binnen een halve minuut gaven de programmalampjes aan dat de accu gereconditioneerd werd… Daarop weer aan de originele Fein-lader en wat schetst mijn verbazing, groen knipperend lampje, dus hij laadt weer. Een uurtje later lampje continu groen, dus laden klaar.
De proef op de som toonde een accu waarmee ik met het grootste gemak diagonaal door 7cm dikke (vuren) balk kon boren met een 28 mm slangenboor. Over de "standtijd" van deze gereanimeerde accu's kan ik nog niets kwijt omdat ik dit pas gisterenavond laat uitgeprobeerd heb, maar de oude accuboor is weer bruikbaar zonder hoge kosten.
Let wel, dit schijnt alleen met NiCd accu's te werken, dus gooi ze nog niet weg, mogelijk zijn ze nog tot een verlengd leven te wekken.

Groet,

Balkensplinter
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Hallo Balkensplinter
Het lijkt er op dat je cellen totaal ontladen zijn geweest, in ieder geval samen te weinig spanning gaven om je lader te doen geloven dat er iets zinnigs te laden viel, de lader deed dan ook niets.
Met de druppel lader heb van C-tek heb je de accu's voldoende spanning gegeven, om je Fein lader weer aan het werk te zetten.
Met wat geluk zijn je accu's nauwelijks beschadigd, en kan je ze nog een tijd gebruiken. Je hebt ze dan ook niet echt gereanimeerd, maar via een truc je fein lader weer aan het werk gezet, heel goed.

Vriezen lijkt me een broodje aap verhaal, echte overspanning geven molt je accu zeker. In de praktijk verzet de accu zich tegen die overspanning, want dat kost een hoop stroom. Je lader kan soms grote hoeveelheid stroom niet leveren, waardoor de overspanning de eerste tijd niet altijd optreedt, maar goed ook, overspanning is killing voor je accu's.

Joep van der Linden
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Mijn vader deed dit vroeger ook met oude herlaadbare batterijen. Met een of andere oude grote trafo die hij ergens uit had gesloopt. Werkte altijd prima en als kind spannend om naar te kijken :)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Doe ik met oplaadbare penlites ook wel eens. Als de intelligente lader ze niet meer laadt, eerst met een oude "domme" lader opladen. Dan pakt die andere ze ook weer. Originele capaciteit komt uiteraard niet terug hiermee.

Accu's slijten nu eenmaal. Zou wat zijn als je de slijtage door een truc kan verhelpen...
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Je kunt testen of je accu's totaal ontladen zijn, door te meten. Heb je geen meter, dan kan je dat testen door er een autolampje aan te sluiten, die geeft dan helemaal geen licht meer, als de accu ontladen is..
Als in die situatie je lader niet start, weigert, kan je de accu inderdaad even een kick geven. Sluit de accu aan op een auto accu, maar, zet er wel een autolampje tussen, dus niet zo'n xenon geval of groot licht, maar een kleinere lamp, zeg iets van 10 Watt. Het is niet zo makkelijk draden aan te sluiten op de accu, maar, we zijn toch woodworkers, daar hebben we lijmklemmen voor. Zorg wel dat er een stukje hout tussen de klemmen en de draad / contacten zit, anders krijg je kortsluiting. Als het goed is gaat het lampje wat branden. Na een half uurtje moet er voldoende spanning op je accu staan om je lader weer aan te gang te krijgen. Doet de lader het nog niet, dan is de kans groot dat je accu naar de knoppen is.

@Woruta: Je vader zetter er hopelijk wel een diode tussen, anders blaas je de accu op. De diode werkt als een soort fietsventiel, en laat de stroom maar in 1 richting door, naar de + van de accu.
 
Laatst bewerkt:

samsites

Actieve deelnemer
13 feb 2012
50
0
België
Zou dit ook gaan met li-ion accu's?
Ik heb er 2 van makita 18v ... die willen niet meer laden. Al opgezocht op internet en ze spreken dat als er een cel iets minder afgeeft de accu geblokkeerd wordt door de chip.

Ik kan wel 2 andere kopen, maar ik wil toch graag alles proberen wat mogelijk is.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Gewoon proberen.
In moderne accupacks zit inderdaad beschermings elektronica, zodat je niet per ongeluk bij veel stroomverbruik een iets zwakkere cel totaal ontlaad en erger nog, een tegengestelde spanning geeft, dat is killing voor een cel. Volgens mij is dat ook een probleem bij de (oude) elektrische fietsen, de beschermingselektronica ontbrak, met als gevolg defecte cellen, dus trappen maar. Dit zou ook de eerste vraag zijn om te stellen als je zo'n fiets koopt, aantonen dat die beschermings elektronica er in zit.
 
Laatst bewerkt:

balkensplinter

Actieve deelnemer
29 sep 2008
44
6
Goedenavond Joep,

Dank voor deze toelichting. Een wat meer technische onderbouwing is meer dan welkom. Het kan heel goed zijn dat ze echt helemaal leeg waren omdat ik de laatste paar jaar vooral nieuwere compacte Li-ion accumachines gebruik. Af en toe heb ik echter m'n ouwe trouwe Fein nodig omdat daar een "dikkere" boor in past. Echt zeer intensief waren die Fein accu's nooit gebruikt. De adviesprijs voor nieuwe Fein (wederom NiCd) accu's was ruim 160 Euro per stuk.

Groet Balkensplinter
 

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
om eerlijk te zijn zou ik dit niet te veel proberen met li-ion . de meeste bms prints zijn niet zo schitterend van kwaliteit ( als ze er al 1 hebben ) .
en als je het doet doe het dan buitenshuis . ( en NIET BLUSSEN MET WATER :) ) .
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
geprobeerd op de manier van balkensplinter, de accu's waren dood, en wat dacht je?........ ze zijn nog steeds dood.:rolleyes:
 

balkensplinter

Actieve deelnemer
29 sep 2008
44
6
Hallo Hed,

De gebruikte C-Tek lader het voluit Multi XS 4003, na aansluiten op de juiste polen begonnen de eerste lampjes op de ladder te knipperen en binnen een minuut brandden de lampjes dat reconditioning bezig was. Daarop de Fein 14,4 volt 2,0 Ah accu (NiCd uiteraard) afgekoppeld en de eigen lader geprobeerd. Deze begon zoals eerder beschreven nu wel met laden, in tegenstelling tot eerdere pogingen waarbij het indicatorlampje continu rood bleef knipperen. Na ongeveer een uur brandde het groene lampje continu en bleek de accu weer over behoorlijk wat "vermogen" te beschikken.


Groet,

Balkensplinter
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Is het mogelijk om een schema te tekenen voor de niet begrijpende leek.

gr placebo
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Hoi Balkensplinter,

Misschien kan je overwegen je diensten hier op de marktplaats aan te bieden. Net als ik hebben vast een hoop mensen wel eens de NiCd's in de winter te koud laten liggen of zijn de accu's gewoon 'op'. Ik heb drie jaar geleden voor zowel een Bosch 12Volt als een Milwaukee 14,4Volt alle batterijen moeten vervangen... Ik had graag geweten van jouw oplossing. Dat had me erg veel geld gescheeld en dus had ik daar ook best wat geld voor voer gehad!

@lex
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Deze week haalde ik wat AA NiMH's uit de kast. Twee GP batterijen kon ik zo weer tot leven wekken, bij twee aziatische (van ietwat goed merk) lukte het niet.
 

balkensplinter

Actieve deelnemer
29 sep 2008
44
6
Goedenavond,

Aan Alex: het voorstel om dit als dienst aan te bieden is wel interessant, niet aan gedacht. Mijn gedachte was gewoon dit als tip door te geven aan andere forumgebruikers. Heb zelf ook veel info bemachtigd op die manier.

Aan placebo: een schema is niet echt nodig, gewoon de plus pool van je acculader op de plus kant van je accu zetten en met de minnen hetzelfde doen. Als binnen een minuut het "reconditioning" lampje brandt weer loskoppelen en je bij de accuboor behorende lader weer aansluiten. Ingewikkelder was het niet. Ben zelf ook absoluut niet technisch onderlegd.

Groet,

Balkensplinter
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Aan placebo: een schema is niet echt nodig, gewoon de plus pool van je acculader op de plus kant van je accu zetten en met de minnen hetzelfde doen. Als binnen een minuut het "reconditioning" lampje brandt weer loskoppelen en je bij de accuboor behorende lader weer aansluiten. Ingewikkelder was het niet. Ben zelf ook absoluut niet technisch onderlegd.

Oke ik ga het ook proberen met een bosch accupack.
gr placebo.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.