Verschil tussen vlakbank en vandiktebank?

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo beste mensen van hout,

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een vlakbank en vandiktebank, aub? Mij is niet geheel duidelijk wat de mogelijkheden en beperkingen van de twee zijn. Wat kan wel en wat niet...

Bvd.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Beste David,

Een vlakbank gebruik je om ruwe of niet rechte planken en balken aan één kant recht en vlak te schaven. Ook kan je met een vlakbank rechte hoeken aan je balken of planken schaven. Dus de onderkant van de plank schaaf je vlak met de vlakbank, dan kan je de zijkant recht schaven zodat je één hoek van precies negentig graden geschaafd hebt. of 45 graden, of iets wat er tussen zit, net wat je wilt.

Een vandiktebank gebruik je vervolgens om de andere kant van de plank evenwijdig vlak te schaven, en om het hout op dikte te schaven.

Dus deze machines heb je eigenlijk bij elkaar nodig. Ik heb wel eens een hulpstuk gezien waarmee je een vandiktebank kan gebruiken om vlak mee te schaven, maar vandikteschaven met een vlakbank lijkt me niet mogelijk.

Groeten

Jan
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Voorheen heb ik alleen met een elektrische handschaaf gewerkt van 80mm. Dat was helemaal tobben.

Dus om een beetje uit te voeten te kunnen wat schaven betreft moet je eigenlijk een vlakbank én een vandiktebank allebei hebben, anders is het knoeien geblazen...?
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Meestal zijn dit gecombineerde machines. Het vlakbankgedeelte zit dan in principe boven de beitelas en het vandiktegedeelte eronder. Je hoeft dus geen twee losse machines te kopen.
Er bestaan ook kleine draagbare vandiktemachines. Dan moet je wel een losse vlakbank hebben.

Ed
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
borre zei:
Meestal zijn dit gecombineerde machines.
Ik ben al jaren heel tevreden over de Kity 638.
Robuuste uitvoering, ook de langsgeleider.
Alles blijft ingesteld staan zoals afgesteld en 3 messen in de beitelas.
Hiervoor had ik een Metabomachine, wat een ellende. Praat me er niet van.
Geen afstelling bleef staan, dus tussen het werk door steeds opnieuw afstellen.
Van de importeur tot drie keer toe een nieuwe machine ontvangen, steeds dezelfde problemen.
Mijn ervaring is, hoe meer je kunt afstellen hoe meer problemen! Een aantal zaken moet gewoon goed zijn afgesteld (b.v. aan-en afvoerblad evenwijdig).
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Nadeel van goede gecombineerde machines is dat ze zeer zwaar zijn. Ze zijn erg lastig te plaatsen op moeilijke bereikbare plaatsen zoals bij mij op zolder. Ik heb al afgezien van de aanschaf van een kleine hobby combi vlak en vandikte schaafbank vanwege de slechte kwaliteit van de vlakbank functie.

Derhalve ben ik aan het speuren naar een goede vlakbank zonder enorme voet of in ieder geval met een demonteerbare voet zodat ik 'm op zolder kan krijgen. Samen met een draagbare vandikte schaaf moet ik prima uit de voeten kunnen.

Een optie voor de vlakbank die op het oog heb maar niet in NL verkrijgbaar is is deze:
http://www.ridgid.com/Tools/JP0610-Jointer/

Andere suggesties voor redelijk makkelijke demonteerbare vlakbanken (voet dus) of table top vlakbanken zijn welkom
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Die machine weegt 96 kg.
Die ga ik absoluut niet de zolder op krijgen.

Ik wil me met heel veel energie en moeite nog wel eens gaan vergrijpen aan een kilo of 50 à 60, maar 96 kg .... Dat gaat mij niet lukken.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
zuma zei:
Nadeel van goede gecombineerde machines is dat ze zeer zwaar zijn. Ze zijn erg lastig te plaatsen op moeilijke bereikbare plaatsen zoals bij mij op zolder. Ik heb al afgezien van de aanschaf van een kleine hobby combi vlak en vandikte schaafbank vanwege de slechte kwaliteit van de vlakbank functie.

Ha Zuma, wat dacht je van de machines van Gude, kinzo en dergelijke? Die hebben mooie machientjes die zeer bruikbaar zijn. Zie http://www.ts24.nl/index.php/cat/610/Houtbewerking/

Attached files
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Tjeerd zei:
borre zei:
Meestal zijn dit gecombineerde machines.
Ik ben al jaren heel tevreden over de Kity 638.
Robuuste uitvoering, ook de langsgeleider.
Alles blijft ingesteld staan zoals afgesteld en 3 messen in de beitelas.
Hiervoor had ik een Metabomachine, wat een ellende. Praat me er niet van.
Geen afstelling bleef staan, dus tussen het werk door steeds opnieuw afstellen.
Van de importeur tot drie keer toe een nieuwe machine ontvangen, steeds dezelfde problemen.
Mijn ervaring is, hoe meer je kunt afstellen hoe meer problemen! Een aantal zaken moet gewoon goed zijn afgesteld (b.v. aan-en afvoerblad evenwijdig).

Welk type had je van Metabo? En hoe lang geleden heb je die gehad?

Kan iemand mij vertellen hoe de vlak/van-dikte banken van Metabo nu zijn?
 
A

Athanor

Guest
marco zei:
Welk type had je van Metabo? En hoe lang geleden heb je die gehad?

Kan iemand mij vertellen hoe de vlak/van-dikte banken van Metabo nu zijn?

Volgens mij is hier al eens eerder een topic over geweest, waarbij de Metabo uitgebreid is besproken. Heb je al in de archieven gezocht? Als er al info over is wordt het misschien tijd om die te verzamelen in een FAQ topic.

Fons
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Athanor zei:
marco zei:
Welk type had je van Metabo? En hoe lang geleden heb je die gehad?

Kan iemand mij vertellen hoe de vlak/van-dikte banken van Metabo nu zijn?

Volgens mij is hier al eens eerder een topic over geweest, waarbij de Metabo uitgebreid is besproken. Heb je al in de archieven gezocht? Als er al info over is wordt het misschien tijd om die te verzamelen in een FAQ topic.

Fons

Dat is een goed idee, maar wat is FAQ en wat is persoonlijk? Daar moet wel een goed onderscheid tussen gemaakt worden.
 
A

Athanor

Guest
Goede vraag, en wie heeft er zin in en tijd voor en bevoegdheden om zoiets te maken.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
marco zei:
Welk type had je van Metabo? En hoe lang geleden heb je die gehad?
Kan iemand mij vertellen hoe de vlak/van-dikte banken van Metabo nu zijn?
In 1998 had ik een ADH1626 van Metabo.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Athanor zei:
Goede vraag, en wie heeft er zin in en tijd voor en bevoegdheden om zoiets te maken.
Misschien wordt het toch tijd voor een redactieraad (kost ontzettend veel tijd).
Ik ben eens geabonneerd geweest op een modelbouwblad.
Daar ging men nog verder. Je kon er schetsen insturen, waar vrijwilligers werktekeningen van maakten. Daar bouwde men een archief van op. Die tekeningen konden door abonnees voor een bepaald bedrag weorden gekocht. De inzender van een maatschets mocht als tegenprestatie een tekening naar keuze kiezen.
Wie voelt zich geroepen? Wie is er al met pensioen en verveelt zich?
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
We raken wel een beetje van het onderwerp van dit tpoic af, misschien een idee om een nieuwe te starten?

@ Tjeerd, ik vind het een heel goed idee, en lijkt me ook leuk. Maar helaas ben ik nog bezig met mn opleiding, dus het duurt nog wel even voordat ik met pensioen ga.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.