Tip:Bijna vingers er af.

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Onderstaand bericht is niet om jullie bang te maken maar te waarschuwen voor onvoorzichtigheid.

Ik als hobbyist ben altijd zeer voorzichtig met machines ,gebruik daarbij al jaren mijn vlak en vandiktebank met altijd hulpstukken zodat mijn vingers ver weg blijven van de messen.
Toch voor het eten nog even een kort plankje van 10 cm schaven. De af te schaven dikte op de minimale stand gezet en toen ging het mis .
Stom natuurlijk want je kan zo`n kort plankje niet schaven .

Hierbij een tip schaaf nooit hout wat te kort is want dan kan het hout door de messen gegrepen worden en wordt van het schaafblad weg geslagen met alle gevolgen van dien.
Ik moet zeggen ben er nog goed vanaf gekomen.

Simon
 

Bijlagen

  • IMG_7992.jpg
    IMG_7992.jpg
    62,6 KB · Weergaven: 910
  • IMG_7986.jpg
    IMG_7986.jpg
    53,5 KB · Weergaven: 897

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Gatver! Geluk gehad inderdaad. Vlakbanken zijn echt gevaarlijke krengen.

Al nagedacht over een handschaafje? :p
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Ai ai, beterschap!
Laatst ook een filmpje van een kick back op een cirkelzaagtafel bekeken. Doet je beseffen hoe gevaarlijk die roterende gereedschappen eigenlijk zijn.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ai, Dat ziet er best naar uit. Het is ook vrij grafisch in beeld gebracht!

Geen blijvend letsel?
Veel beterschap!
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.441
536
Simon,

ziet er niet mooi uit. Het is inderdaad een waarschuwing om allert te blijven bij gebruik van machines. De vorige ongelukken die hier vermeld werden werden vaak door een bovenfrees veroorzaakt, en dat hebben veel houtbewerkers in hun werkplaats.

Beterschap gewenst.

Wat zijn de vooruitzichten in verband met de evolutie van deze letsels? Hoe zullen die er binnen een jaar uitzien?

groeten,
Ornament
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Al nagedacht over een handschaafje? :p
Die zijn ook niet van gevaar ontbloot hoor. Ik ben een halve nagel kwijt omdat ik niet nadacht dat als je een plankje dunner schaaft, dat dan je vinger op een gegeven moment niet meer tussen de schaaf en de werkbank in past. Dus mijn nagel werd ineens vol geplet op de hoek van de werkbank, met als gevolg een afgestorven stuk nagelbed. Is intussen ruim anderhalf jaar geleden, komt niet meer goed.
image.jpg

Maar ik geef toe: Simon heeft een indrukwekkender verwonding. Ook mooi met stukjes bot zichtbaar en zo. Je hebt mazzel gehad, Simon! Ik hoop op een snel herstel!
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Simon,
We kunnen niet veilig genoeg werken. Laten we hieruit een les leren dat het bij iedereen kan gebeuren.
Een ongevalletje is snel gebeurd, maar niet zo snel genezen.
Veel beterschap toe gewenst en verzorg u zeker.
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Zo, das zeker niet best.. Beterschap en een voorspoedig herstel gewenst! Ik hoop dat er geen blijvend letsel zal zijn.

Groet,
Marthijn
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Denk nog even op het forum kijken voor het eten. Bah. Beterschap. Ik aaide laatst mijn cirkelzaagblad, zie blunders, nagenoeg geen schade maar je weet je plek weer. Veiligheid voor alles.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Sjemig, dat komt zeker over! Een beeld dat niet meer uit het geheugen verdwijnt. Des te beter om, want dit herinnert je er weer aan snel ongelukken kunnen gebeuren.
Beterschap!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.