Hoe steekt deze verbinding in elkaar?

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Ik ben het even kwijt. Waarom discussieren jullie verder als Martin/schrijnwerker de oplossing al gepost heeft?

Wel even verdubbelen:
kehole joint_dubbel.jpg
 
Laatst bewerkt:

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik ben het even kwijt. Waarom discussieren jullie verder als Martin/schrijnwerker de oplossing al gepost heeft?

Omdat in deze oplossing de hoeken in verstek zijn gezaagd. En daar wringt nou net de schoen, want als je kijkt naar de oorspronkelijk geposte foto, dan zie dat daarvan geen sprake is...
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Volgens mij heb je hem Bijtel!

Nope... Als je kijkt naar de 1e foto in dit draadje zie je dat er op de hoeken geen spoor van een naad is te zien. In de tekening van Bijtel is dat wel het geval,dan zou je precies op de hoek een naad van het verstek zien.

Groet, Rob.
 

WR1944

Oud hout
Bijtel heeft het principe juist getekend alleen heeft die Japanner er ook nog rechte stukken tussen. Maar dat is slechts een klein detail.
Als je recht op de zijvlakken kijkt zijn die "pennen" rond. Als je ze gaat maken worden ze door de 45 graden hoek eliptisch in doorsnede.

Ik heb er ook wat wazig op zitten staren maar als je de vormen op een stukje afvalhout tekent en in bovenaanzicht de 45 graden lijnen aangeeft dan ontstaat langzaam het inzicht. Tot zover de theorie. Nu de praktijk. ;)

P.S. Als je die rechte stukken er in tekent ben je ook die verticale lijn kwijt.
 
Laatst bewerkt:

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Ok, ik geloof dat dit het probleem verhelpt met de platte vingers om de deuvelvinger. Het wordt een soort van puzzel waarbij je rekening moet houden dat je bij een kistje ook gelijk de tegenovergestelde hoek van het kistje in elkaar moet kunnen schuiven.

Key hall joint box.jpg
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
http://thecarpentryway.blogspot.nl/2012_12_01_archive.html

Even doorscrollen naar beneden, daar staat een leuk stukje van iemand die ook geprobeerd heeft het raadsel van Yazawa-san te doorgronden. Staat ook een zo mogelijk nog ingewikkelder verbinding.

Hoe je het ook wend of keert, als je de delen in Bijtels tekening samenvoegt krijg je een naad op de hoek. De verbinding van Yazawa-san heeft dat niet en dat maakt het een stuk lastiger. Voor zover ik kan bedenken zit er geen ruimte voor de rechte vingers, die zouden in de weg zitten van de ronde vingers.

Groet, Rob.

PS: de verbindingen van Yazawa-san zijn opgebouwd zonder gebruik te maken van losse delen, dus geen losse deuvels en dergelijke :p
 
Laatst bewerkt:

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik heb er ook wat wazig op zitten staren maar als je de vormen op een stukje afvalhout tekent en in bovenaanzicht de 45 graden lijnen aangeeft dan ontstaat langzaam het inzicht. Tot zover de theorie. Nu de praktijk. ;)
Je moet alleen nog even een oplossing vinden voor het gegeven dat je een liggende ellips krijgt als je een ronde deuvel onder 45° maakt. Yanazawa heeft een staande… dus met even een gaatje boren ben je er niet ;)
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Even een update voor het 3D proces, ik heb verschillende combinaties gemaakt om erachter te komen hoe de verbinding in elkaar zou kunnen steken. Helaas kom ik er nog niet helemaal uit. De derde verbinding is die van jazawa, maar deze is niet zomaar in elkaar te steken

overzicht.jpg

Ook zit ik met nog een ander probleem, als je goed naar de foto kijkt van het kistje (pagina 1 door mij en pagina 2 door jaap) zie je dat de vingers even lang zijn als de plank breed is (waaruit de vingers gemaakt zijn). Als je de hoeken in verstek toepast steken de vingers met de deuvels verder uit dan dat de plank dik is. (en dit kan dus daarom ook niet de methode van jazawa zijn geweest)
 
Laatst bewerkt:

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Voor de deuvels in de andere kant moet je een andere sleuf maken ;) Het principe en de beweging blijft hetzelfde.

Het is inderdaad mogelijk! :D maar dit is nog veel complexer om te maken dan ik me eerst al had voorgesteld..... Leuk om aparte verbindingen te bedenken, maar het maken ervan laat ik aan iemand anders over xD
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ook zit ik met nog een ander probleem, als je goed naar de foto kijkt van het kistje (pagina 1 door mij en pagina 2 door jaap) zie je dat de vingers even lang zijn als de plank breed is (waaruit de vingers gemaakt zijn). Als je de hoeken in verstek toepast steken de vingers met de deuvels verder uit dan dat de plank dik is. (en dit kan dus daarom ook niet de methode van jazawa zijn geweest)

Ga eens uit van een plank die bij aanvang dikker is dan uiteindelijk toegepast ? Je kan een plank tenslotte altijd dunner maken na een bewerking ;)

Je bent er bijna! Succes!!

Groet, Rob.
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Ga eens uit van een plank die bij aanvang dikker is dan uiteindelijk toegepast ? Je kan een plank tenslotte altijd dunner maken na een bewerking ;)

Je bent er bijna! Succes!!

Groet, Rob.

Ik bedoelde te zeggen dat de vingers waaraan de deuvelvormen verbonden zijn niet langer zijn dan de dikte van de plank. (zoals hieronder te zien) wat dus de verstekte methode uitsluit. ik kan wel een paar oplossingen bedenken die zouden kunnen werken, maar echt zeker weten welke kintaro werkelijk heeft gebruikt is onmogelijk. (zeker omdat hij zelf geen geheimen prijsgeeft over de methodes die hij toepast)

Edit: ik ga niet vragen wat de oplossing is, maar mag ik wel vragen hoe jij erachter bent gekomen? trial and error?

sikake3x.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.