Hoe steekt deze verbinding in elkaar?

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Hoe langer ik er naar kijk en over nadenk hoe onmogelijker het lijkt..... Ben heel erg benieuwd naar de werkelijk oplossing. Ik twijfel ook aan de Jan-Pieter oplossing aangezien de kopse kanten van deze verbinding gewoon haaks is. Dit kan volgens mij alleen gemaakt zijn met CNC want om dit passend te kunnen krijgen moet je heel heel erg precies zijn.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
En waarom rond, wat alles moeilijk maakt? Mijn eerste gedachte was een gepinde tandverbinding. Meestal zijn de tanden dan groter dan de pin, hier niet. Maar er is niets te zien van een overgang.

Wat is een gepinde tandverbinding?


Het attachment werkt hier niet?

Heb je deze pagina al doorgelezen? Hij noemt het een key-hole joint. Onderaan zegt hij dat hij het waarschijnlijk heeft opgelost.

Dit is de impossible nail trick. Maar zo zit de key-hole ongetwijfeld niet in elkaar. Het is een traditionele houtbewerker, dus je kan er vanuit gaan dat de verbinding zonder trucks en met alleen handgereedschap is gemaakt.
Vind het wel fascinerend. Als het in mn hoofd blijft spoken, ga ik er ook eens aan tekenen. Yawaza's werk is erg inspirerend. De verbindingen met letters vind ik het mooist. In eenvoudige versie nog best na te maken.
 
Laatst bewerkt:

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Ik twijfel ook aan de Jan-Pieter oplossing aangezien de kopse kanten van deze verbinding gewoon haaks is.

Ik zal het binnenkort even schetsen of in 3D uitwerken, maar in mijn ogen is de 45 graden methode zeker mogelijk.

Dit kan volgens mij alleen gemaakt zijn met CNC want om dit passend te kunnen krijgen moet je heel heel erg precies zijn.

Onderschat nooit de vaardigheden van japanse vakmensen ;). Ik ben ervan overtuigd dat al het werk van kintaro jazawa handwerk is.

Heb je deze pagina al doorgelezen? Hij noemt het een key-hole joint. Onderaan zegt hij dat hij het waarschijnlijk heeft opgelost.

Ik kan het antwoord niet echt terugvinden op de pagina, er worden wel methoden genoemd: 45 graden schuiven, aantal graden draaien en plat stomen.
Maar een conclusie welke methode uiteindelijk gebruikt is door kintaro kan ik niet vinden

Als het in mn hoofd blijft spoken, ga ik er ook eens aan tekenen. Yawaza's werk is erg inspirerend. De verbindingen met letters vind ik het mooist. In eenvoudige versie nog best na te maken.

Ik vond deze ook onwaarschijnlijk mooi:

fingerde5.jpg
 
Laatst bewerkt:

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Hoe langer ik er naar kijk en over nadenk hoe onmogelijker het lijkt..... Ben heel erg benieuwd naar de werkelijk oplossing. Ik twijfel ook aan de Jan-Pieter oplossing aangezien de kopse kanten van deze verbinding gewoon haaks is. Dit kan volgens mij alleen gemaakt zijn met CNC want om dit passend te kunnen krijgen moet je heel heel erg precies zijn.

"Never underestimate a Japanese artisan" zou ik zeggen, als er ergens in de wereld ambachtslieden zijn die het onmogelijke qua precisie klaarkrijgen zijn het wel de Japanners...
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Wat is een gepinde tandverbinding?

Geef het beest een naam, een tandverbinding vastgezet met duvels. Bij smalle tanden moet de duvel wel tussen de tanden staan en met het juiste hout en nerf oriëntatie valt die duvel niet te veel op.
Al kan ik mij inbeelden dat de japanner de tand heeft afgebroken afgerond en daarna naadloos gelijmd om de illusie van het onmogelijke te wekken.

images.jpeg
 

FFF

Nieuw lid
19 dec 2013
22
0
Grappig hoe eenvoudig de oplossing is als je het ziet :)

De ronde gedeeltes zijn waarschijnlijk inderdaad onder 45 graden geboord, ipv de 90 graden die we allemaal aannamen.
 

FFF

Nieuw lid
19 dec 2013
22
0
De bovenkant niet, misschien de rest wel?
(niet echt verstek, maar de "vingers" in ieder geval in 45 graden.)
 

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Bedankt voor de oplossing martin!

Toch is-ie minder simpel dan je denkt, want de verbinding is geen verstek.

De versie in de tekening is inderdaad iets simpeler dan het origineel van kintaro, maar het principe blijft hetzelfde. De deuvelvingers (ik verzin er maar even een woord voor :p) staan nog steeds onder dezelfde hoek (als je het kistje van bovenaf zou bekijken). Alleen in het origineel staan ze onder 45 graden op een haaks vlak, en in de versimpelde versie staan de deuvels haaks op een 45 graden schuin vlak :D

Met dank aan paint voor de uitleg:
uitleg principe.png

hoeken kloppen niet precies

alternatief.png
 
Laatst bewerkt:

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Thanks nu zie ik het ook helemaal weer zitten... Maar die pennen met die uitsteeksels maken met de hand daar voorzie ik toch een enorme uitdaging....
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Je 'origineel' schets klopt niet, dat is geen hoek van 45 graden die je hebt getekend. Als je die 45 graden tekent dan komt de deuvel er op de linkerzijde weer uit. Enkel de deuvelvingers tot de helft lijkt me wel het meest practische, want waarom zou je ze langer maken?
 
Laatst bewerkt:

Douwe

Actieve deelnemer
1 sep 2013
307
27
Drenthe/Groningen
Je 'origineel' schets klopt niet, dat is geen hoek van 45 graden die je hebt getekend. Als je die 45 graden tekent dan komt de deuvel er op de linkerzijde weer uit. Enkel de deuvelvingers tot de helft lijkt me wel het meest practische, want waarom zou je ze langer maken?

Schets is aangepast, er stond al onder vermeld dat de hoeken niet kloppen. Het principe was duidelijker weergegeven in de oude schets (wat ook het doel van de schets was)

Edit: De deuvel kan wel de volledige lengte hebben, alleen moet hij dan aan de rechterkant uitsteken om onder een hoek van 45 graden te kunnen staan
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Ik ben er nog niet helemaal van overtuigd.
Als je dit in elkaar wil schuiven, dan zal er ook een ingang moeten zijn.
Dat betekend dat er aan de andere kant van de ronde vinger, een tunnel moet zijn om de ronde vinger in te schuiven.

Ik denk dat ik bij mijn 'klik' verhaal blijf.

Aangepast1.jpg

Ik heb geprobeerd het in Sketch te tekenen, maar dat is geen succes geworden.
Zodra ik tijd heb, ga ik deze verbinding proberen te maken.

Groeten, Raymond
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.