Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 9 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 83
    Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2013

Question Hoe steekt deze verbinding in elkaar?

Simpele vraag, complex antwooord. Ik kom er zelf niet helemaal uit, heeft iemand een idee hoe dit in elkaar steekt?

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      sikake2x.jpg
Bekeken:   710
Grootte:   79,0 KB
ID:        14956

kintaro yazawa's "Key hall joint box"
    "Whatever the mind can conceive and believe, the mind can achieve"

Dat lijkt heel sterk op een combinatie van een Bermuda zwaluwstaart met een dubbele zwaluwstaart. De eerste is een zwaluwstaart die begint als een halfblinde zwaluwstaart waarin ze in de afdekking patroontjes maken. De tweede is een zwaluwstaart die in twee richtingen uitloopt en die je alleen in elkaar kunt zetten door de plankjes met de binnenkanten tegen elkaar te leggen en dan voorzichtig te openen tot 90 graden, als een boek.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ArtHarg Bekijk Berichten
    zwaluwstaart die in twee richtingen uitloopt en die je alleen in elkaar kunt zetten door de plankjes met de binnenkanten tegen elkaar te leggen en dan voorzichtig te openen tot 90 graden, als een boek.
    Ik ken dit niet (ben geen expert in houtverbindingen) maar dat was wel wat mijn 'intuïtie' zei: iets waarbij die 'rondjes niet doorlopen maar alleen aan het uiteinde van de lamellen zitten en de binnenkant van het geheel zodanig is uitgespaard dat je beide delen onder een hoek kleiner dan 90 graden in elkaar kunt schuiven waarna je het naar 90 graden roteert...

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2009
    Heb je ook een foto van de verbinding aan de binnenkant van het kistje? Dat zou wat kunnen verduidelijken. Als het de werkwijze is van het openvouwen gelijk een boek, dan kan deze verbinding nooit op alle vier de hoeken zitten, of maak ik dan een denkfout?

Ziet er in ieder geval kunstig uit!

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Glen Bekijk Berichten
    Heb je ook een foto van de verbinding aan de binnenkant van het kistje? Dat zou wat kunnen verduidelijken. Als het de werkwijze is van het openvouwen gelijk een boek, dan kan deze verbinding nooit op alle vier de hoeken zitten, of maak ik dan een denkfout?

Ziet er in ieder geval kunstig uit!
    Hij zit wel op iedere hoek, dus het draaien valt dan inderdaad af! (tenzij er nog een magische samenstellingsmethode bij hoort)
    http://www.eurus.dti.ne.jp/~k-yazawa/jointwork.html

Aan de binnenkant is niks van de verbinding te zien... om het raadsel nog even moeilijker te maken xD
    Laatst gewijzigd door Douwe; 24-03-14 om 17:33.
    "Whatever the mind can conceive and believe, the mind can achieve"

Zou het niet kunnen dat de rondingen plat werden gestoomd, de verbinding in elkaar steken om dan achteraf weer zijn tot zijn oorspronkelijke vorm (rondingen) te bekomen?
    Dit is mijn visie op het raadsel.

Ik heb hem nog niet uitgevogeld. Maar deze lijkt wel machinaal gemaakt te zijn. http://uniquesolutions.com.au/hand-c...hen/kitchen600
    Helaas is het blog gesloten dus ook hier geen antwoord.

Machinaal uitgewerkt is een feit en mijn gedacht is dan de rondingen plat stomen, vergaren met in combinatie van één of ander smeltlijm.
    Toch laat het mij niet los.

als ik naar de foto kijk, lijkt het mij dat sommige hoeken in verstek staan... vreemde overgang van kops naar langshout bij sommige lippen

Ik denk net zoals samponette dat er wat vreemde overgangen zitten tussen kops en langshout. Misschien wel een verbinding gefreesd met fotoshop?

Forum Rechten