Welke mogelijkheden geeft een frees in een boorstandaard?

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Ik heb een Wolfcraft boorstandaard als krijgertje, waar een 43mm hals van een elektrische boormachine in past. Dit is ook de diameter van de hals van de motor van mijn bovenfrees (Metabo OFE738). Dat biedt dus de mogelijkheid om de frees in de standaard te monteren. Iemand anders heeft hier al eens een vrijwel gelijke setup laten zien, zie plaatje:

boorstandaard.jpg

Ik weet dat Scheer ook een tafel had waar een bovenfrees in zit, de Scheer TF2 (Tisch-Fräsgerät), dus kennelijk heeft die configuratie toepassingen:

Scheer - TF2.jpg

Je kunt zien dat bij de Scheer-tafel de verticale beweging met een voetpedaal bediend wordt.

Nou is mijn vraag:
Wat zijn typische toepassingen voor een dergelijke opstelling? Wat kun je hier meer of makkelijker mee doen dan met een gewone freestafel of handbovenfrees?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Wat ik zo snel als voordeel kan bedenken is dat je ziet wat je doet. Moet je een gat frezen tot het streepje kan je dat zien dat zien gaat op een freestafel niet. Probeer met een losse bovenfrees maar eens een gat van 6mm drie cm lang te frezen in een lat van 2 cm dik. Dit alles gaat heel eenvoudig in een boorstandaard.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Een beetje het voordeel van een losse bovenfrees gecombineerd met stationair werken.
Waar je bij een bovenfrees al snel met een mal aan de slag moet, kan je hiermee icm een kruistafel zeer precies werken.
In het coronale vlak onder een hoek frezen is ook eenvoudig door de machine in dat vlak in te stellen, dit lukt anders alleen met een tilting routerlift á la Matthias Wandel of met een scheve zool onder de bovenfrees.
Of als je iets wil vlakken en je hebt geen vlak/vandikte bank.

Ik heb zo'n opstelling van Proxxon, hartstikke leuk apparaat, enige vervelende beperking is de arm van de machine.
Er is 13cm ruimte van de kolom tot aan de punt van de frees, als je op 14cm wil frezen is dat erg jammer maar helaas.
 

Piet Simons

Nieuw lid
29 jul 2012
8
0
Roald,
Deze combinatie van freesmotor en verticale boorstandaard gebruik ik al een aantal jaren naar volle tevredenheid.
Op de voetplaat van de boorstandaard heb ik een tafeltje gemaakt (vergelijkbaar met een boortafeltje voor de kolomboormachine) zodat je ook langs een aanslag kunt werken.
Als hobby heb ik (naast werken met hout in het algemeen) het bouwen van kleine draaiorgeltjes en van deze opstelling heb ik al heel veel profijt gehad bij het maken van onderdelen hiervoor.
Je kunt er heel nauwkeurig mee werken en ook kleinere onderdelen bewerken is geen probleem, als je ze in een houder of op een plankje klemt, zodat je wel veilig bezig kunt zijn.
Bij het maken van pen en gat verbindingen heeft het ook al zijn dienst bewezen.
Waar je wel even op moet letten is de aanvoerrichting van je werkstuk.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Bedankt voor de reacties, heb er weer wat van geleerd!
Ik heb inmiddels ook de engelse term gevonden voor een dergelijke opstelling en ben zo nog wat meer te weten gekomen over de opstelling: overhead router, en de variant 'overhead pin router'. Die laatste heeft een pin van dezelfde diameter als de freesbit, midden onder de freeskop. Daarmee kan je van een mal eenvoudig kopieën maken. Kennelijk was dit vroeger een gebruikelijker opstelling, die met de komst van CNC machines is verdreven. Ik lees dat ook de veiligheid een extra aandachtspunt is met deze opstelling, in vergelijking met een gewone bovenfrees en freestafel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.