Kozijnen

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Wat mooier is mag je zelf bepalen :) Maar onbehandeld is beter voor het milieu en scheelt je veel tijd. Volgens mij gaat onbehandeld eiken vele decennia mee, dus dat is best duurzaam te noemen... Ik ken iemand die huizen ermee "bekleed". Vaak gerecycled eiken uit Frankrijk.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
mijn schuurtje 21 jaar geleden gezet, merantie kozijn en raam, mankeert nog niks aan.
op de manier zoals "Ronald L." al noemde.
kozijn.jpg
glaskant.jpg
raam.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Joop, mooi raam!

Hoe dik is jouw muur? En heb je de standaard profielen gebruikt?

Ik zie dat er eigenlijk alleen maar 60x110 te koop is. Mijn oude zijn 55x92, dus dat scheelt nogal.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Mag ik ook nog een duit in het zakje doen?. "Gewoon" meranti nemen.

Er schijnen (naar ik hoorde) vooral in de jaren 80 veel kozijnen van meranti te zijn gemaakt van een inferieure kwaliteit die afbreuk zouden hebben gedaan aan de goede naam van meranti. Kan zijn.

Zelf heb ik merantikozijnen. 40 jaar oud. Niet erg goed "bijgehouden". Pas in 2012 een paar kozijnen hoeven uitstukken.
Mijn vorige buurman met een huis volkomen identiek aan het mijne heeft zijn kozijnen nooit geschilderd. Zeker, dat was te zien. Maar de kozijnen, meranti dus, zijn nog goed. De wereld is onrechtvaardig. Gelukkig heb ik een nieuwe buur(vrouw) die de zaak goed onderhoudt.

Kortom Seek, Meranti lijkt me een goede keus.

Met vr. groet,
klaas

ps. Omdat ik geen enkele bouwkundige kennis heb, besloot ik wel een bevriende aannemer vooraf bouwkundige adviezen te vragen. Dat bleek een goed besluit.
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja die zie ik overal. Maar ik snap dan niet helemaal hoe je dat in een 10 cm muurtje onderbrengt. Steekt het dan ergens uit? Of schulp je er ergens een stuk vanaf? 110 mm is altijd nog 10 mm breder dan mijn muurtje.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
het steek door de muur, ik heb de muren aan de binnenkant bekleed, zo zit het weer gelijk met het kozijn.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Aha, zoiets dacht ik al. Dan moet ik iets anders gaan bedenken, want mijn fietsenschuurtje heeft binnen gewoon kale wanden.
Dus of de bestaande ABC profielen moet ik modificeren of zelf profielen maken.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Je kan de kalksponning er aan één kant afzagen. Dan krijg je een montagekozijn, wat je in de opening kan schuiven. Evt. tegen een eerst bevestigde lat (stelkozijn). Maar aannemers plaatsen meestal gewoon dit kozijn ruim (1cm kleiner dan de opening) in de muur, afpurren en aan beide kanten een aftimmerlatje ertegenaan. Dat is het snelst en ook netjes.

Bij mij heb ik in de voorgevel ((ijssel)steens muur) het nieuwe kozijn maar een paar mm speling gegeven, dan is een aftimmerlatje aan de buitenkant niet eens nodig. Wel goed meten dan :)
 
Laatst bewerkt:

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Als je voor Meranti gaat toch even een kanttekening:

Mijn ervaring is dat dat er veel verschil in kwaliteit (hardheid en gewicht) zit tussen verschillende stukken hout. Donkerrode stukken zijn in de regel beter en zwaarder dan bleek/lichtroze/grijsachtig.

Voor buitenschrijnwerk moet het hout een volumieke massa van minstens 550 kg/m³ hebben bij een houtvochtgehalte van 15%. Merantihout met een lagere volumieke massa is geschikt voor talloze binnentoepassingen.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
@Seek, bij uw oude kozijnen heeft de onderdorpel tevens de functie van de waterslagen.
De in de handel zijnde merantie profielen hebben dit niet, je zal dan andere waterslagen moeten plaatsen van steen of aluminium of iets dergelijks.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nou, ik dacht als ik profiel C gebruik voor de onderdorpel en die naar buiten uit laat steken, en dan profiel A gebruik voor zijstijlen en bovendorpel, maar dan een stuk slanker gezaagd, dan heb ik weer ongeveer wat er nu zit. Dus met waterslag.

Metselen zit niet echt in mijn repertoire, dus ik ben bang dat dat met die tegeltjes geen succes gaat worden.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Dat zou kunnen maar dan moet je er wel voor zorgen dat het waterhol onder de onderdorpel min 10 mm vrij van de muur komt.
dit om capillaire werking tussen het kozijn en de muur te voorkomen, misschien moet je het profiel wat aanpassen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik had al bedacht om dat grote gat in profiel C op te vullen. Het is hout, daar kan je makkelijk een stuk aan lijmen.
Maar die tip van Wim vind ik ook een goede. Ik zal eens kijken in de bouwmarkt.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Zo, ik heb een stapel meranti kozijn en raam hout gekocht en ben al druk bezig om alles op maat te krijgen en vervolgens netjes te schaven.

Ik zit met nog een vraagje. Het boekje dat ik heb beschrijft spouwmuren en bij een halfsteens muurtje is het toch allemaal een beetje anders lijkt me. Hoe zet je het kozijn in het gat in de muur? Hou je rondom ruimte om dat vol te purren en daarna af te kitten? In het boek lees ik iets dat er aan de buitenkant juist ventilatie mogelijk moet zijn, dus dat je de voeg tussen hout en muur niet dichtkit? Inderdaad zie ik bij andere ramen van mijn huis dat daar een spleetje open is. Maar hoe voorkom je dan dat er water naar binnen komt?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.