Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: houtdraaiwerk

houtdraaiwerk

hallo,mijn naam is jim en ik woon in belgie mijn hobby is houtdraaien,en ander hout werk
    zo kwam ik op dit forum terecht .Ik heb hier al vele interesante dingen gezien en gelezen
    en na lang twijfelen heb ik nu ook enkele fotos van een paar werkjes van mij gepost.

de houtsoort is walnoot en de afmetingen zijn 30 cm doorsneden en 15 cm hoog (plusminus)

Attached files

Re: houtdraaiwerk

Welkom op het forum Jim.
    Ziet er mooi uit hoor.
    Kan je ook aangeven wat voor houtsoort je gebruikt hebt.
    En wat zijn de afmetingen.

Ha Jim,

altijd mooi om weer een houtdraaier te verwelkomen. Mooie werkstukken, en ook erg goed afgewerkt. Zijn ze gemaakt uit iepenhout?

Hallo Jim.
    Mooie schalen of schaaltjes.
    De houtsoort lijkt wel het midden te houden tussen iep en walnoot, dat wil zeggen beide met
    kern en spint. Moeilijk te zien op de foto.
    Welke afmetingen hebben de schaaltjes?
    Keurig afgewerkt trouwens - ook de binnenkant zo te zien.
    Veel plezier op deze site en succes met je draaiwerk. Laat nog eens wat zien: wat draai je zoal?
    vr.gr.
    Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan pranger
    De houtsoort lijkt wel het midden te houden tussen iep en walnoot, dat wil zeggen beide met
    kern en spint.
    Aan die twee zat ik ook al te denken, benieuwd welke het is.

Hallo Woodworker.

In foto 4 en 5 zie ik ook "sporen" van olijfessen: essen met een zeer donkere kern.
    Ik heb ooit hieruit een schaal gedraaid, die waarschijnlijk in de familie ten onder is gegaan.
    Ik heb hem in ieder geval niet meer in stock.
    Op de foto's zit echter een witte waas, waardoor herkenning moeilijk wordt.
    Misschien dat de maker een soortgelijk onbewerkt stuk hout kan laten zien.
    vr.gr. uit besneeuwd Friesland.
    Lemmer 20 cm sneeuw.
    Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl

Dag Jan,

Olijf essen ken ik niet. waar ik me op oriënteer zijn die warrige, onregelmatige jaarringen van het kernhout. Dat doet me aan iepen denken. Daarentegen in combinatie met het spinthout doet het me weer aan walnoot denken, vooral ook omdat de oorspronkelijke stukken hout in de lengterichting uit het hout gespleten zijn. Ik heb dat ook eens gedaan met walnoten dat nog net niet droog genoeg was. Toen kreeg ik van die typische scheuren die richting het hart wijzen, zo ook duidelijk te zien op de foto's(als het scheuren zijn)

Hopelijk brengt Jim gauw duidelijkheid

hallo allereest sorry voor de late reactie

i.v.m. de schalen de houtsoort is walnoot
    en de afm zijn +- 30 cm doorsnede en 15 cm hoog

alvast bedankt voor de fijne reacties

Forum Rechten