Smeermiddel voor kops boren ?

CarolusB

Actieve deelnemer
13 mei 2013
33
0
Gisteren heb ik als beginnend draaier voor het eerst een gat geboord in kops hout (rond 20 diep 125) met een metaalboor. Na een paar centimeter begon er echter een janktoon waar de hond, mijn vrouw EN de buurvrouw niet blij van worden. Het lijkt me dat dit te verhelpen is door tijdens het boren te smeren, maar waarmee? Heeft iemand een tip?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Je zou wat lijnolie kunnen proberen, maar te voorkomen is het niet echt. Het hout vervormt onder invloed van de hitte die door het boren gegenereerd wordt. Wat wel helpt is regelmatig de boor terugtrekken om het boormeel te verwijderen (na een anderhalve cm zorgen de groeven daar niet meer automatisch voor). En zelf iig gehoorbescherming gebruiken...
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik vraag me af of een metaalboor scherp genoeg is. Ik weet nog dat ik 20 mm gaten moest boren (in Azobe). Met een metaalboor. Niet fijn. Met een Famag boor daarintegen zonk ik er ongeveer vanzelf in weg.

Als je dus veel in kopshout gaat boren, koop dan een goede houtboor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.