Lamello TOP20

jens

Nieuw lid
30 sep 2009
2
0
Ik kan eventueel een lamello TOP 20 machine tweedehands kopen hij is nog in goede staat en zo goed als nieuw nu is mijn vraag 300 euro is dat een goede prijs ?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
als je een zo'n ding nodig hebt is het de beste die je kunt krijgen. Prijs lijkt me helemaal ok als het een goede machine is. Vraag ook of er nog een voorraadje lamello's bij zit. Gaat (bijna) een leven lang mee. Heb er zelf ook een, ook gebruikt gekocht.

jaap
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Lamello is gewoon een kwaliteitsapparaat, ik heb een paar jaar geleden een oude lamello top 10 gekocht. Deze heeft nog een zwarte moterbehuizing. Maar doet het nog perfekt en gebruik hem vaak. Vooral handig bij het verlijmen van tafelbladen, blijft alles netjes vlak. Een prima apparaat wat ook wel wat waard is als je het mij vraagt.
 

DIY_peter

Actieve deelnemer
13 mrt 2009
32
0
Toch vind ik dat een lamello beperkt is in vergelijking met een Festool Domino.
Je geeft beter wat meer geld uit.
Een lamello geeft je gewoon wat meer lijmoppervlakte bij verbindingen, maar verder niets.

Een Domino doet dat ook, maar geeft je gelijk de mogelijkheid om heel snel pen en gat verbindingen te maken die voor de meeste toepassingen voldoen. De nauwkeurigheid is ook erg hoog. Op school heb ik wat pen en gat verbindingen gemaakt met een goeie pennenbank en langgatboor. Zelfs met die machines kruipt daar vreselijk veel tijd in. Met een Domino is het op enkel minuutjes geklaard.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb zelf alleen maar ervaring met een Festool Domino frees. En het werkt perfect. Van mensen, die met zowel een Lamello als een Domino ervaring hebben, hoor ik meestal dat ze de Domino prefereren boven de Lamello vanwege de exacte positionering bij zowel het frezen als uiteindelijk met de Domino's.
Even doorsparen of de Kerstman lief aankijken voor een Domino lijkt me een betere optie.
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Waarde forumgenoten,
Als je een kist maakt en je wilt de verstekgezaagde zijden verbinden dan kan dat toch niet met de Domino? Of kun je die dingen ook liggend gebruiken? Volgens mij niet!
Dus dan toch beter een lamello??

Bart
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik zou het niet weten, maar als je nu een kist wilt maken uit lijsten met panelen dan kun je de domino perfect gebruiken en is een lamello onbruikbaar...

Zelf heb ik alleen een lamello frees en die is idd in heel veel situaties bruikbaar, dus als de TS de lamello voor een mooie prijs kan kopen zou ik het zeker doen.
Neemt niet weg dat een domino een zeer welkome aanvulling zou zijn voor mijn werkplaats(je).
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Bart, wat betrefd je kist kun je de zijden toch gewoon koud tegen elkaar lijmen als het maar goed in verstek gezaagd is.
 

RobC

Actieve deelnemer
1 apr 2008
26
1
Houten Klaas zei:
Waarde forumgenoten,
Als je een kist maakt en je wilt de verstekgezaagde zijden verbinden dan kan dat toch niet met de Domino? Of kun je die dingen ook liggend gebruiken? Volgens mij niet!
Dus dan toch beter een lamello??

Bart

Je kunt tegenwoordig ook domino's van 4x20 mm kopen, die kunnen dus ook in, de onder verstek gezaagde, hoek van een kistje gefreesd worden.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Je kunt met de lamellofrees ook prima lijstwerk maken.
Soms gebruik ik hiervoor de inslaglamel (zie de eerder genoemde folder), maar meestal halveer ik een lamello en verlijm deze in de lijst.

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat de vanwege zijn veelzijdigheid de lamellofrees voor de meubelmaker van een grotere waarde is dan een dominofrees.
Voor de keren dat je toch met zwevende deuvels wilt werken gebruik je toch gewoon stukjes afvalhout en een bovenfrees danwel kolomboormachine.
 

DIY_peter

Actieve deelnemer
13 mrt 2009
32
0
Kijk, als je meubeltjes maakt, dan moet je vaak verbindingen maken. Dat is zeer tijdrovend.
Met de Domino gaat dat 10x sneller en dan ook nog nauwkeuriger.
Het ding betaalt zich snel terug.

Vele mensen beschouwen de Domino gewoon als een soort lamello frees, maar het is veel meer. Je snapt het eigenlijk pas nadat je ermee gewerkt hebt.
 

DIY_peter

Actieve deelnemer
13 mrt 2009
32
0
gandel69 zei:
Een lamello beperkt ?
Absoluut niet. Kijk maar eens in deze folder http://viewer.zmags.com/publication/082 ... 08245263/1
Ik maak er van alles mee, tot scharnieren infrezen aan toe.

En ik dacht dat de top 20 nog extra veelzijdig was omdat daar een dikker zaagblad in kan zodat er nog meer mogelijkheden zijn.

De domino daarentegen kan alleen maar deuvels infrezen.

Ik heb het eens bekeken en zie toch niet veel nuttige toepassingen die je niet met een Domino kan doen.
Lamello's zijn ook niet erg stevig. Het is maar geperst hout. Heb je al eens een domino in je handen gehad? Dat is een stevige pen uit beuken. Er zijn er ook in tropisch hardhout voor buitenwerk.
En dominos zijn geen deuvels! Je kan er echter ook deuvels mee infrezen.

In mijn ogen is de lamello echt een tool uit het verleden. Velen blijven ermee werken omdat ze de veelzijdigheid van een Domino niet doorhebben, of omdat ze opzien tegen de prijs.
Het verbaast me altijd hoe conservatief vele houtbewerkers zijn.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Als men puur kijkt naar het vast verbinden van panelen denk ik dat de domino de betere machine is. Zeker omdat de domino's ook zonder lijm zo strak zitten, dat je een hele kast droog kan monteren om te kijken of alles klopt. De lamello heeft wel een streepje voor op het gebied van veelzijdigheid. Scharnieren, clampex, inslaglamello's, groeffrezen etc. Hoewel deze toepassingen wat betreft verbruiksmaterialen niet echt goedkoop zijn.
Ik ben echter bang dat de discussie domino versus lamello nog wel even zal voortduren. Niet alleen op ons forum trouwens.

Ed
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Grappig dat aangegeven wordt dat de lamello duur is in gebruik, terwijl er een vergelijking met Festool gemaakt wordt ;) .
Ik heb de Dominofrees eens bekeken op een beurs. Toen vond ik het erg prijzig worden, met name omdat er, naast de hoge aanschafkosten v/d machine, ook voor de verschillende maten domino's weer bijpassende frezen aangeschaft moesten worden.
Volgens mij kunnen we met zijn allen wel concluderen de beide systemen nogal aan de prijs zijn.

Wat aangegeven wordt dat je met lamello's een kast niet droog in elkaar kan zetten klopt niet. Ik doe dit altijd. Je hebt alleen wel een goede kwaliteit lamellofrees nodig. Ik maak relatief veel kasten (gemiddeld 2 per maand) en de lamellofrees is voor mij inmiddels een onmisbaar stuk gereedschap geworden. Ook het achterpaneel v/d kast en de bodem v/d lades frees ik in met de lamellofrees. Overigens haal ik de stevigheid v/d kasten niet uit de lamello's, maar uit de lijm (op de verpakking v/d lijm staat immers: sterker dan hout) en soms de konstructie. De lamello's zijn puur voor het uitlijnen en gemakkelijk in elkaar lijmen.

De dominofrees heb ik even overwogen voor het maken van stoelen (als vervanging van pen gat verbindingen) maar financieel was de aanschaf niet te verantwoorden. Een andere toepassing dan deze zou ik niet hebben voor de domino-day-frees.
 

jean1979

Nieuw lid
7 feb 2010
1
0
ik ben meubelmaker van beroep. ik werk zowel met lamello als met domino.
lamello is het beste voor kasten (op vezelbasis)
en voor kaders en massieve meubelen gebruik ik de domino.
ze hebben allebei hun voor en nadelen.
als je ze alletwee hebt heb je nooit een probleem om de perfecte verbindingen te maken
 

meubelmaker29

Actieve deelnemer
1 jan 2010
167
0
Geinig eigenlijk, er wordt gevraagd of de prijs goed is voor een lamello en er komt toch een discussie wat nu wel of niet beter is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.