Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Onderwerp: Lamello TOP20

Lamello TOP20

Ik kan eventueel een lamello TOP 20 machine tweedehands kopen hij is nog in goede staat en zo goed als nieuw nu is mijn vraag 300 euro is dat een goede prijs ?

Re: Lamello TOP20

als je een zo'n ding nodig hebt is het de beste die je kunt krijgen. Prijs lijkt me helemaal ok als het een goede machine is. Vraag ook of er nog een voorraadje lamello's bij zit. Gaat (bijna) een leven lang mee. Heb er zelf ook een, ook gebruikt gekocht.

jaap

Lamello is gewoon een kwaliteitsapparaat, ik heb een paar jaar geleden een oude lamello top 10 gekocht. Deze heeft nog een zwarte moterbehuizing. Maar doet het nog perfekt en gebruik hem vaak. Vooral handig bij het verlijmen van tafelbladen, blijft alles netjes vlak. Een prima apparaat wat ook wel wat waard is als je het mij vraagt.

Toch vind ik dat een lamello beperkt is in vergelijking met een Festool Domino.
    Je geeft beter wat meer geld uit.
    Een lamello geeft je gewoon wat meer lijmoppervlakte bij verbindingen, maar verder niets.

Een Domino doet dat ook, maar geeft je gelijk de mogelijkheid om heel snel pen en gat verbindingen te maken die voor de meeste toepassingen voldoen. De nauwkeurigheid is ook erg hoog. Op school heb ik wat pen en gat verbindingen gemaakt met een goeie pennenbank en langgatboor. Zelfs met die machines kruipt daar vreselijk veel tijd in. Met een Domino is het op enkel minuutjes geklaard.

Een lamello beperkt ?
    Absoluut niet. Kijk maar eens in deze folder http://viewer.zmags.com/publication/082 ... 08245263/1
    Ik maak er van alles mee, tot scharnieren infrezen aan toe.

En ik dacht dat de top 20 nog extra veelzijdig was omdat daar een dikker zaagblad in kan zodat er nog meer mogelijkheden zijn.

De domino daarentegen kan alleen maar deuvels infrezen.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Ik heb zelf alleen maar ervaring met een Festool Domino frees. En het werkt perfect. Van mensen, die met zowel een Lamello als een Domino ervaring hebben, hoor ik meestal dat ze de Domino prefereren boven de Lamello vanwege de exacte positionering bij zowel het frezen als uiteindelijk met de Domino's.
    Even doorsparen of de Kerstman lief aankijken voor een Domino lijkt me een betere optie.

Waarde forumgenoten,
    Als je een kist maakt en je wilt de verstekgezaagde zijden verbinden dan kan dat toch niet met de Domino? Of kun je die dingen ook liggend gebruiken? Volgens mij niet!
    Dus dan toch beter een lamello??

Bart

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

Ik zou het niet weten, maar als je nu een kist wilt maken uit lijsten met panelen dan kun je de domino perfect gebruiken en is een lamello onbruikbaar...

Zelf heb ik alleen een lamello frees en die is idd in heel veel situaties bruikbaar, dus als de TS de lamello voor een mooie prijs kan kopen zou ik het zeker doen.
    Neemt niet weg dat een domino een zeer welkome aanvulling zou zijn voor mijn werkplaats(je).

Bart, wat betrefd je kist kun je de zijden toch gewoon koud tegen elkaar lijmen als het maar goed in verstek gezaagd is.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Houten Klaas
    Waarde forumgenoten,
    Als je een kist maakt en je wilt de verstekgezaagde zijden verbinden dan kan dat toch niet met de Domino? Of kun je die dingen ook liggend gebruiken? Volgens mij niet!
    Dus dan toch beter een lamello??

Bart
    Je kunt tegenwoordig ook domino's van 4x20 mm kopen, die kunnen dus ook in, de onder verstek gezaagde, hoek van een kistje gefreesd worden.

Forum Rechten