Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5
  1. #1

    Beginner: keukenkast frontjes maken uit rubberwood paneel ?

    Dag Allemaal,

    Ik ben niet echt een ervaren houtbewerker, pas nieuw op het forum, maar ga me toch aan een eerste vraag wagen.

    Voor onze keuken (ikea kasten) zou ik graag zelf frontjes maken met rubberwood panelen. Mijn eerste gedacht was om een rubberwood paneel op maat te zagen, scharnieren erin, handvaatjes erop en klaar. Gisteren ben ik bij de houthandel een paneel gaan kopen (18mm dik, 4m50 op 1m10). Ik heb van een vriend een cirkelzaag geleend (gks 160). Bij het zagen merk ik dat de zaagsnede niet 100% splintervrij is. Ik heb het zaagblad genomen met het meeste aantal tanden (24 tanden), maar ik vermoed dat dit niet voldoende is en dat ik op zoek zal moeten naar een zaagblad met meer tanden. Klopt dat ?

    Ik vermoed ook dat deze machine niet het beste spul is voor deze klus, maar vooraleer ik zou investeren in beter gereedschap wil ik zeker zijn dat dit me bevalt. Ik zou dan denken aan een festool ts 55 met geleiderail. Ik vermoed dat dit aangenamer zal werken dan dit machientje.

    Een tweede vraag: ik merk dat het paneel lichtje schotelt in de breedte (110cm). Is dit normaal? De kasten zijn 60cm breed, dus vermoed ik dat eenmaal gezaagd, het front niet exact zal aansluiten tegen de kast ? Maak ik een denkfout, heb ik een minderwaardig paneel gekocht, of is rubberwood hier sowiezo niet geschikt voor ?

    Sorry voor de beginnersvragen, maar toch alvast bedankt voor jullie hulp.

  2. #2
    Panelen gemaakt van Multiplex zijn niet per definitie satabiel en recht. Er zijn veel kwaliteitsverschillen. Als je nu al kromme panelen hebt dan wordt het wellicht nooit wat.

    Over splintervrij zagen. De bovenzijde van het bald wil idd wel eens splinteren dat kan je voorkomen door in ieder egval een goed geslepen blad te gebruiken Met plaat materiaal denk ik ik altijd in 48 tanden voor een normaal blad verder kan je a) plakband over de zaagsnede te plakken of b) voorritsen (de zaag in tegenovergestelde richting over het hout trekken alleen doe dat per mm dikte anders verbrandt je zaag).

    De onderzijde van het blad splintert meestal niet (let op scherpe zaag noodzakelijk)

  3. #3
    Ik denk dat de panelen die j gebruikt massief zijn, die rubberwood panelen zijn koud aan elkaar verlijmde latjes (een beetje zoals blokpanelen).
    voor massief hout is de 24 tanden zaag wel ok, zeker om met de vezelrichting mee te zagen. Haaks op de vezelrichting kan je wel wat meer tanden gebruiken. In de vezelrichting zal je waarschijnlijk niet zo veel last hebben van de uitsplintering.

    Als de plank al krom is voordat je begint zal het idd moeilijk worden een recht keukendeurtje te maken. Hoeveel staat het paneel krom over de 110 cm. Als dit maar weinig is zal dit al halveren als je de plank doorzaagt voor een kleiner deurtje. De bolle kant naar buiten monteren en dit zal moeilijk te zien zijn.

    Een invalzaag op gelijdelat is natuurlijk makkelijker werken maar het zou met jou machine ook moeten lukken.
    het enige wat de machine doet is de zaag doen draaien en deze op de juiste positie houden, de rest doe je zelf.
    werk zeker langs een lat om recht te werken, tijdens het zagen ook goed de zaag tegen de lat duwen.
    hoe scherper je zaagblad, hoe minder splinters, dus een pas geslepen blad helpt zeker.

    Wat ik soms doe om geen splinters te krijgen is een 4mm triplex op de plank leggen en deze mee doorzagen.
    Hiermee heb je geen splinters.

  4. #4
    @vin_d: dat klopt. Het zijn massieve panelen van verlijmde latjes.

    Ik probeer straks of dit weekend de kromming even te meten/ foto te maken.

    Bedankt alvast voor alle tips !

  5. #5
    Het best kan je volgens mijn mening (puur theoretisch gezien, ben namelijk student houttechnologie) een zaagblad nemen met zoveel mogelijk tanden en voorzien van een wisseltand. Dit zorgt voor een mooie fijne snede.
    Je kan ook beter overwegen om de hoeken en randen af te schuinen. Dit indien je een laklaag of vernislaag aanbrengt blijft deze beter hechten op de hoeken en randen indien deze afgeschuind zijn.

    Ivm het schotelen van de panelen, dit is zoals eerder geplaatste reacties te wijten aan het productie proces.
    Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn om groeven in te frezen in de panelen, waarin je latten van een andere stabiele houtsoort verlijmt. Dit zou het schotelen van de materialen kunnen vermijden en tegenwerken.


    Mvg SamScreen Shot 03-20-14 at 09.52 PM.jpg

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top