opbergen boortjes

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Heeft iemand een idee om boortjes op te bergen in iets van houtwerk?
Een houten blok met gaatjes zal wel gaan in een werkplaats, maar dat lijkt me maar niets. Onhandig om te vervoeren, en als je het blok omdraait dan valt alles er uit.
Ik dacht aan een plank met groeven, en magneten om de boortjes op hun plaats te houden. Wat me tegenhoudt is mijn fijnste freesje, dat is 6mm, waardoor de groeven te breed zijn voor alle freesjes kleiner dan 6mm.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Als je nu op een blok hout een lijntje zet, daar dan met alle boortjes gaten in gaat boren (dus om de 5 mm een gaatje, beginnend met je kleinste boortje, oplopend naar je grootste boor).
Daarna hoef je alleen nog maar langs het lijntje het blokje door te zagen en dan heb je een perfect passende groef voor je boren.
Eventueel kun je dan ook nog een sleuf achter de geboorde gaten maken waarin je dan een magneet plakt.
succes ermee
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik weet niet hoe vaak je de boortjes moet vervoeren, ik heb ze gewoon in een bakje liggen.
Maar voor een mooi en veilig transportmiddel van hout zou ik het volgende doen.

Een blokje hout van goede kwaliteit en 4cm hoger dan de langste boor.
De gaten erin boren precies zo lang als de boor is.
Dan het blokje in de hoogte doorzagen 3 cm van de bovenkant, (dit wordt de deksel).
Dan de gaatjes in de bovenkant van de deksel afdekken/plakken met een zelf te kiezen materiaal.

Mvg. :)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Als je nu op een blok hout een lijntje zet, daar dan met alle boortjes gaten in gaat boren (dus om de 5 mm een gaatje, beginnend met je kleinste boortje, oplopend naar je grootste boor).
Daarna hoef je alleen nog maar langs het lijntje het blokje door te zagen en dan heb je een perfect passende groef voor je boren.
Eventueel kun je dan ook nog een sleuf achter de geboorde gaten maken waarin je dan een magneet plakt.
succes ermee

Ik ben weliswaar niet de itemstarter, maar zat al lang met hetzelfde "probleem". Potverdorie Roeliepoelie en Spaander, jullie ergeren me. Waarom heb ik deze mooie elegante oplossingen niet zelf bedacht!. Dank :).

mvg
klaas
 
ik heb een stuk of 10 van die doosjes die joop daar laat zien
erg handig als je ze vaak mee moet nemen maar in de werkplaats zijn het maar prutsdingen eigenlijk.
daarom heb ik een la gemaakt waar de boren per grootte zijn gesorteerd



 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.